The Afghan Whigs - Up in It (1990)

Label: Sub Pop

1. Retarded (3:25)
  2. White Trash Party (3:04)
  3. Hated (3:36)
  4. Southpaw (3:20)
  5. Amphetamines and Coffee (1:54)
  6. Hey Cuz (3:49)
  7. You My Flower (3:48)
  8. Son of the South (4:11)
  9. I Know Your Little Secret (4:22)
  10. Big Top Halloween (3:31)
  11. Sammy (3:15)
  12. In My Town (2:59)
  13. I Am the Sticks (4:19)
Ik heb dit album gekocht toen het uitkwam (op vinyl) en de tracklist daarvan is als volgt:

Kant 1

Now We Can Begin
You, My FLower
Son of the South
I Know Your Little Secret

Op cd staan dus maar liefst 5 nummers die niet op de vinyl-versie staan. Gelukkig staat er op de lp ook nog een nummer dat niet op cd staat.

avatar van c-moon
Moet zowat de enige AW release zijn die ik niet kén?
Iemand méér info?? Dit is blijkbaar het debuut van Dulli & Co.. en ik die altijd dacht dat "Congregation" dat was...

Hoe klinkt ie???

Beste c-moon, Er is een nog obscuurdere cassete (uit de demo tijd) die big top halloween heet, maar die is nooit uitgebracht bij een label

avatar van Rainmachine
Typische jaren 90 Seattle (sound) plaat, ligt erg in de hoek van Nirvana en Pearl Jam ook al kun je wel horen dat de Whigs al meer SOUL in hun muziek hebben dan beide eerder genoemden. Ik vind dat de band op deze plaat nog net iets te weinig een eigen smoel heeft. Dat is later helemaal goed gemaakt met Gentlemen overigens.

De tweede van The Afghan Whigs, uitgebracht bij Sub Pop één jaar voordat Nirvana het label onsterfelijk maakte. Een plaat die Greg Dulli & co in zijn meest pure vorm etaleert. Rauwe en dynamische garage rock, agressief en vernietigend.

De muziek van The Afghan Whigs heeft altijd al een destructief kakarakter gehad. Maar waar ze hun sound op de latere succesalbums Congregation en Gentlemen een meer beheersbaare snit aanmeten, belicht Up In It vooral nog het slechte van de wereld.

Up In It klinkt als een duivelse rit in een rollercoaster. Als een niet te temmen monster. Zanger Greg Dulli lijkt alle geloof in de wereld (en in de relatie tussen man en vrouw in het bijzonder) te zijn verloren. Dat resulteert in een reeks explosieve, puntige, beukende en krijsende songs die je naar adem doen snakken. De wanhopige schreeuwen van Dulli (zingen kun je het nauwelijks noemen) en de verpletterende rifs van gitarist Rick McCollum zijn verantwoordelijk voor één van de gevaarlijkste platen van het jaar.

Maar is het ook een goeie plaat? Ja en nee. Up In It begint overdonderend met songs als Retarted (fantastisch!), White Trash Party en Hated maar verdrinkt gaandeweg in een zelf gecreëerde geluidsbrei. Alsof ze niet goed raad weten met hun eigen twisted minds. Qua sound zou je deze Afghan Whigs kunnen vergelijken met de beginjaren van The Pixies (Come On Pilgrim en Surfer Rosa).

Van Up In It werden twee versies uitgebracht. De laatste versie (zoals afgebeeld op musicmeter) is uitgebreid met een aantal nummers van debuutalbum Big Top Halloween (waaronder het machtige titelnummer).

Twee jaar later maakten The Afghan Whigs met Gentlemen één van de beste gitaarplaten ooit.