The Antlers - Undersea (2012)

Label: ANTI-

1. Drift Dive (4:48)
  2. Endless Ladder (8:30)
  3. Crest (3:42)
  4. Zelda (5:31)
avatar van Eveningguard
Nieuwe EP van een van de beste indierock bands van de afgelopen jaren. Hopelijk kunnen ze het hoge niveau vasthouden.

avatar van hallo!
Drift Drive is nu al te beluisteren. Ze gaan duidelijk verder op de sound van hun vorige album. Ik vind het in ieder geval goed.

avatar van IllumSphere
Ik heb gisteren Drift Drive beluisterd en ik vind het wel een aardig nummer. Ik ben enorm benieuwd naar dit album.

avatar van Tha)Sven
Wat een verschrikkelijk mooi nummer is Drift Dive zeg, mooi om te zien dat ze evolueren. Ik kijk nu al uit naar een nieuw volwaardig album!

avatar van IllumSphere
Crest is trouwens ook al uit, maar Drift Dive heeft mijn voorkeur.

Dikkop
Drift Dive vind ik hun mooiste nummer tot nu toe.

You can now stream Undersea on our Facebook page here: The Antlers | Facebook - on.fb.me

avatar van IllumSphere
De stream loopt ondertussen op zijn einde en ik moet zeggen dat dit om een aangenaam EP'tje betreft. The Antlers hebben ze zich weer bewezen dat ze heerlijke nummers kunnen componeren. Het is ingetogen, maar dat is nu net de charme van deze EP. Mijn favorieten zijn Endless Ladder en Crest, die af en toe gelijkenissen toont met Teardrop van Massive Attack. Dit zal nog vaak worden gedraaid ten huize IllumSphere.

avatar van hallo!
Deze EP is echt magistraal. Mijn favoriete release van het jaar tot nu toe. Ik zei al dat ze verdergaan waar Burst Apart geëindigd is, maar nu vind ik ook dat ze Burst Apart overtreffen. De titel is erg goed gekozen. Het album heeft een unieke sfeer. Je waant je echt in een onmetelijke, oneindige oceaan. Prachtige dieren zweven voorbij. Het water stroomt langs naar een ver oord...

avatar van VictorJan
Ze speelden in het voorjaar nog in de AB, en staan binnen enkele weken alweer op Pukkelpop. De fans die begin dit jaar dachten dat de nieuwe langspeler van The Antlers klaar was, werden echter teleurgesteld – de opkomende release zou slechts een ep’tje worden, en geen volwaardig album. Op de opvolger van ‘Burst Apart’ is het dus nog even wachten, maar in tussentijd is er dit zoethoudertje. Lees meer

avatar van Kuk
Kuk
Wat een sfeervolle wending in hun oeuvre, hoewel slechts een klein eptje. Een constantere vibe dan Burst Apart en makkelijker behapbaar dan hun debuut. In die zin absoluut een waardevolle aanvulling op wat deze mannen reeds hebben gecomponeerd!

Coys
Vooral de gitaarmelodie in Drift Drive is bijzonder mooi. Prachtig nummer, en mooi om te horen dat ze weer met een iets ander geluid komen. Er zijn vooral meer blaasinstrumenten te horen dan voorheen. Blijf vooral vernieuwen in geluid zou ik zeggen. Dat houdt het steeds weer interessant.

avatar van Leander1991
Bijzonder sterke Drift Drive

Endless Ladder vind ik zwak, komt niet van de grond, blijft in rondjes trappelen.

Crest is dan weer zeer beklemmend, ook live in de AB was het zeer smeulend

Zelda is een prima afsluiter

avatar van Zuurmatje
Ik krijg een beetje een afghan wigs ten tijde van gentlemen gevoel van drift dive, waar de woede plaats heeft gemaakt voor berusting.

avatar van Booyo
Leander1991 schreef:

Ha, ga jij je mond is spoelen, beste Leander! Endless Ladder, wat een intens mooi nummer.. Komt niet van de grond zeg je, mij doet het anders vliegen door een muzikale hemel.

Net eindelijk de eerste luisterbeurten achter de rug van de nieuwe EP van deze helden. Wederom een kunstwerk. Meer blazers dit keer en de electronica lijkt wat minder opvallend. Wat niet veranderd is de luisterervaring, wordt wederom weggeblazen. Volgt er snel een hele cd?

avatar van Eveningguard
Zelda is echt heel mooi. Stuk meer 'spacey' dan het tweede album.

avatar van Leander1991
stiekem hoop ik toch dat ze weer getormenteerde Sylvia's gaan maken

avatar van DirkM
Deze 'Undersea' grijpt me nog niet zo als de twee albums die ze de afgelopen jaren hebben uitgebracht. Maar goed, heb hem pas twee keer geluisterd, dus misschien moet de pracht zich gewoon nog onthullen. Evenals Eveningguard vind ik The Antlers namelijk één van de beste indierockbands van de afgelopen jaren. Hoop stiekem dat ze niet te groot worden, vooral omdat concerten dan leuker zijn.

Kwam erachter dat op Spotify ook een eerder album van ze staat, 'In The Attic Of The Universe'. Zal die ook maar eens proberen, ben wel benieuwd wat ze voor Hospice hebben gedaan. Dacht eigenlijk dat dat hun debuut was. Op hun website, http://antlersmusic.com/, zijn overigens ook twee eerdere EP's van ze gratis te downloaden kwam ik achter.

Edit na luisterbeurt 3: Toch wel fijn, die meanderende gitaren. Ten opzichte van voorgaande albums lijkt de band iets meer tot rust gekomen. Hoewel, het ligt nog steeds aardig in lijn met Burst Apart moet ik zeggen. Niets mis mee overigens, maar ik herken wel wat Leander zegt, waar blijven de rauwe nummers, en de uitbarstingen en climaxen?

avatar van IllumSphere
Eén van de mooiere EP's van dit jaar, met hoogtepunten als Crest en Endless Ladder.

avatar van DirkM
Voor mensen die Undersea kunnen waarderen is het de moeite waard om ook eens te luisteren naar een recente EP van Antlers-muzikant en -producer Darby Cicci: School of Night.

Qua sfeer en songstructuren doet die EP eigenlijk vrij sterk denken aan deze Undersea, hoewel de nummers op Undersea net wat meer ballen, wat meer karakter, hebben. De sfeer van beide is alleszins plezierig, maar ik denk dat een langspeler gevuld met dit soort nummers toch wat saai wordt. Het op ieder nummer herhalen van bepaalde loops gaat me waarschijnlijk tegenstaan als ze 40 minuten vullen met dit soort repetitieve nummers. De nadruk op sfeer voelt ook als een manier om het tekort aan sterke melodieën, die op Hospice en Burst Apart wel aanwezig waren, te compenseren. Ik hoop dus dat The Antlers op hun volgende plaat weer sterker uit de hoek komen dan op deze EP's!

avatar van oceanvolta
Is bekend of dit ooit op cd is uitgebracht. Ik heb niet goed opgelet met het bestellen. Ik zag 'vinyl' over het hoofd. Nu zit er ook een cd bij maar heb liever de "cd versie".

avatar van JoostBo
Alleen vinyl. Voor alleen cd moet je een promo-versie zien te vinden.

avatar van oceanvolta
Dan moet ik het maar doen met mijn vinyl/cd versie. Thanks!

avatar van oceanvolta
Je merkt al goed welke richting de band op ging of eigenlijk a had gevonden. Familiars is wel net even wat beter, mede door toevoeging van de blazers. De nummers op zich zijn ook at sterker op Familiars. Toch is dit een mooie EP geworden. De nadruk ligt wat meer op sfeer sinds deze EP. Bijzondere band dit.