The Beach Boys - Classics (2002)

Alternatieve titel: Selected by Brian Wilson

Label: Capitol

1. Surfer Girl (2:29)
  2. The Warmth of the Sun (2:54)
  3. I Get Around (2:15)
  4. Don't Worry Baby (2:50)
  5. In My Room (2:13)
  6. California Girls (2:47)
  7. God Only Knows (2:53)
  8. Caroline, No (2:19)
  9. Good Vibrations (3:39)
  10. Wonderful (2:24)
  11. Heroes & Villains (3:40)
  12. Surf's Up (4:14)
  13. Busy Doin' Nothing (3:05)
  14. We're Together Again (1:47)
  15. Time to Get Alone (2:39)
  16. This Whole World (1:57)
  17. Marcella (3:53)
  18. Sail On, Sailor (3:19)
  19. 'Til I Die (2:41)
  20. Brian Wilson - California Feelin' (2:50)
Als je nog een keer een verzamelaar zoekt van The Beach Boys dan is dit een absolute aanrader. Van alle hun Greatest Hits-albums die zijn uitgekomen is dit de beste.

avatar van andré
Kjeupa schreef:

Mwa, valt wel mee vind ik, Sloop John B. staat er niet eens op. Laat dat nu net een van Beach Boys' beste nummers zijn.

Sloop John B. vind ik dan weer t minste nummer van Pet Sounds. Blijft maar doorgaan en doorgaan, ik mis structuur en spanning in dat nummer...

Op deze verzamelaar staan nummers die ik op andere best of's vaak mis zoals Surf's Up, 'Til I Die, Wonderful, Sail On Sailor, Time To Get Alone... Bovendien: Geselecteerd door de Meester himself, hehe.

avatar van T.O.
Niet een verzamelaar van de grootste hits, maar misschien wel van de beste nummers.

avatar van kaztor
Helaas ben ik het niet erg met Brian eens. Ik mis teveel persoonlijk favorieten.

avatar van Poles Apart
Brian zegt zelf in het bijgesloten boekje dat wanneer men hem een dag later zou vragen om zijn favorieten te kiezen er misschien ook wel 19 compleet andere nummers uit de hoge hoed zouden komen.

Hij heeft tevens zowat iedere week een ander favoriet Beach Boys album.... Dan is het "Pet Sounds", dan weer "Friends", en vervolgens "Love You". Het is ook moeilijk kiezen, dat moet je hem nageven.

Deze verzamelaar biedt eens wat anders dan alle andere Best Ofs/Greatest Hits CD's, een slecht nummer als "Kokomo", "Rock And Roll Music" of "Student Demonstration Time" staat er ieder geval niet op.

avatar van kaztor
Poles Apart schreef:
een slecht nummer als "Student Demonstration Time"...

Pieter Paal
'Student demonstration time' is natuurlijk gebaseerd op 'Riot in cell block # 9' van Leiber & Stoller, maar Mike Love heeft hier toch wel een sterke tekst op geschreven. Het is heerlijk om The Beach Boys te horen rocken. 'Kokomo' en 'Rock and roll music' zou ik zelf ook niet opzetten. Die cover van Buddy Holly's 'Peggy Sue' op 'M.I.U. album' was in 1978 een hit in Amerika, maar ik sla het liever over.

Ik heb 'Classics selected by Brian Wilson' vooral gekocht voor het commentaar dat Brian Wilson op de songs in de inlay levert. Met uitzondering van het niet eerder uitgebrachte 'California feelin'' van Brian Wilson had ik de rest al in mijn verzameling.

mathieudc
andré schreef:

Agree, dat nummer mis ik hier écht wel op, zoals ook 'Wouldn't It Be Nice'.

Hier staan natuurlijk prachtige nummers op zoals 'I Get Around', 'Good Vibrations', 'Marcella' en uit Pet Sounds 'God Only Knows' en het schitterende 'Caroline No'. Helaas staan hier, zoals je kan zijn aan mijn beoordeling, ook zaken op die mij veel minder boeien. Had er iets meer van verwacht. Maar bon, na deze heb ik mij ook nog gewaagd aan Pet Sounds, dat mij dan weer (veel) beter bevalt.

Meestal negeer ik Beach Boys compilaties, omdat ik steeds maar weer dezelfde nummers tegenkom. Classics Selected by Brian Wilson heeft een wat afwijkende samenstelling.
Deze CD heb ik een keer voor 8 Euro bij Spotter gekocht, maar op diverse sites kom ik 'm ook voor prijzen zoals 20 Euro tegen.
Met uitzondering van de laatste track had ik al deze nummers al op andere BB-CD's staan. Toch aangeschaft voor het commentaar bij de nummers door Brian Wilson en dat niet eerder uitgebrachte nummer.
California Feelin' had Brian Wilson in 1974 voor The Beach Boys geschreven. De versie op deze CD is dus opnieuw opgenomen door Brian Wilson en zijn live band.
Laatst kwam ik op een site Classics Selected tegen met een andere titel, dus 'California Feelin' - The Best of The Beach Boys.
Het materiaal van deze compilatie is in orde, maar het is dus geen representatieve hits-verzamelaar. Er staan naast een handjevol hits ook een aantal album tracks op.
De outtake We're Together Again stond ook al op de 2fer Friends-20/20 die in 1990 verscheen.

Naast de reguliere albums heb ik in mijn collectie 2 verzamelaars met de hits erop:

- Wereldsterren - Het Beste van The Beach Boys uit 1990.
Die compilatie gaat van 1962 t/m 1970 en alle bekende hits zijn daarop aanwezig.

- The Best of The Beach Boys - 1970-1986 - The Brother Years uit 2000.
(De Amerikaanse versie heeft een andere titel en de tracklist is ietsje anders).
Hierop staan ook een aantal geflopte hits en album tracks.
Er ontbreken op die compilatie nogal wat singles zoals bijvoorbeeld Student Demonstration Time, You Need A Mess Of Help To Stand Alone, Lady Lynda en Rock 'n' Roll To The Rescue. Na 1986 hadden The Beach Boys nog hits met Wipeout (met The Fat Boys) en Kokomo, maar ik mis ze niet zo.