Bee Gees - Bee Gees' 1st (1967)

Australiƫ
Label: Polydor

1. Turn of the Century (2:27)
  2. Holiday (2:56)
  3. Red Chair Fade Away (2:20)
  4. One Minute Woman (2:19)
  5. In My Own Time (2:16)
  6. Every Christian Lion Hearted Man Will Show You (3:40)
  7. Craise Finton Kirk Royal Academy of Arts (2:20)
  8. New York Mining Disaster 1941 (2:12)
  9. Cucumber Castle (2:06)
  10. To Love Somebody (3:02)
  11. I Close My Eyes (2:25)
  12. I Can't See Nobody (3:47)
  13. Please Read Me (2:18)
  14. Close Another Door (3:29)
  15. Turn of the Century [Early Version] * (2:23)
  16. One Minute Woman [Early Version] * (2:20)
  17. Gilbert Green * (3:08)
  18. New York Mining Disaster 1941 [Version One] * (2:03)
  19. House of Lords * (2:50)
  20. Cucumber Castle [Early Version] * (2:04)
  21. Harry Braff [Early Alternate Version] * (3:10)
  22. I Close My Eyes [Early Version] * (2:28)
  23. I've Got to Learn * (2:50)
  24. I Can't See Nobody [Alternate Take] * (3:51)
  25. All Around My Clock * (2:00)
  26. Mr. Wallor's Wailing Wall * (2:38)
  27. Craise Finton Kirk Royal Academy of Arts [Alternate Take] * (2:17)
  28. New York Mining Disaster 1941 [Version Two] * (2:39)
tondeman
the bee gees voor hun disco geknoei. dit is echt een hele lekkere cd

beaster1256
ja de eerste van the bee gees heb ik nog gehad op vinyl , goeie plaat , maar het betere werk kwam met de volgende plaat , en zeker niet die stinkende disco die ze later zouden maken

tondeman
voor mij blijft ''to love somebody'' de ultieme beegees plaat

avatar van HiLL

avatar van jurado
HiLL schreef:
Verschrikkelijk die stemmen..brr

eh...als je die piepstemmetjes bedoeld, verwijs ik je graag door naar het latere bee gees werk.

HiLL schreef:
Verschrikkelijk die stemmen..brr

Harmonie noemen ze dat het is gewoon hele goede muziek

Pieter Paal
Dit is natuurlijk niet echt hun eerste album, want in Australie hadden ze al hiervoor een paar leuke albums afgeleverd.
Geen slecht debuut voor het Polydor-label. Er staan geen zwakke momenten op. 'Craise Finton Firk ...' is een heel apart nummer.
Het hele album heeft wel een heerlijk psychedelisch sfeertje en er zijn veel hits aanwezig.

Harald
Hoesje is trouwens een leuk werk van Klaus Voorman (Revolver, Beatles Anthology)

Pieter Paal
Inderdaad, dat heeft Klaus leuk gedaan.
'Seemon & Marijke' ontwierpen voor Nederlandse en Buitenlandse artiesten ook van dit soort psychedelische hoezen.
Speelde Klaus Voorman niet in de Plastic Ono Band?

Pieter Paal schreef:
Inderdaad, dat heeft Klaus leuk gedaan.
Speelde Klaus Voorman niet in de Plastic Ono Band?

Yep, Plastic Ono Band, Imagine en Live Peace in Toronto, Instant Karma. Maar ook op een aantal George Harrison platen b.v. All Things must past en Living in the material world. Was ook Bass player bij Manfred Mann.(AS IS) De flute op Fox on the run is van Klaus

Het schittende Bass intro op You're in vain (Carly Simon) is van Klaus.

Klausi zoals George Harrison hem noemde, leeft in Bayern en houd zich niet verder met muziek basic maar met schilderen. Ik heb bij hem een gesigneerde Portrait van George Harrison gekocht, niet eens echt duur (Unforgettable George)

Pieter Paal
Ik ga die site maar eens bezoeken, lijkt mij heel interessant!

EVANSHEWSON
Harald schreef:

Het schittende Bass intro op You're in vain (Carly Simon) is van Klaus.

Proficiat voor al die weetjes over Klaus Voorman. Dat van die intro op Carly Simon's You're So Vain, dat wist ik niet, zo leert een mens nog eens wat bij.
Deze plaat van de Bee Gees is een typisch product van zijn tijd, mooie melodische pop en ook al wat psychedelisch beïnvloed. Wat hebben deze heren toch formidabele muziek gemaakt, ook later hoor toen ze prima discomuziek maakten.
Deze hier is schitterend en de hoes is gewoon magisch.

****

EVANSHEWSON schreef:

Deze hier is schitterend en de hoes is gewoon magisch.

****

Klopt, een echt magische hoes. En als bijna iedereen dan kleurrijke hoezen creëerden, zoals "Hipgnosis" bijvoorbeeld, deed Klaus bij "Revolver" het tegendeel...gewoon zwart/wit en was hij zijn tijd alweer vooruit Een echt sympatieke en vriendelijke man, ook Yoko Ono was van zijn duitse charm en subtiele humor onder de indruk.

Harald schreef:

De mooiste vind ik de hoes die hij voor Gary Wright's Extraction ontwierp. Die kan je uitklappen tot poster, echt fabeltasties ..........

OT: Echt een heel lekkere plaat van de broertjes G. Je hoort ze alle zeilen bijzetten om mee te komen in de sound van de dag en dat was lite-psych. Het gaat ze heel natuurlijk af en klinkt een stuk sympatieker dan hun later, wat zakelijk klinkende, pop werk en 1st steekt dan ook met kop en schotel uit boven de rest van hun platen uit de 60s. Bovendien zouden ze IMO het nivo van popjuweeltjes als Holiday en New York Mining Disaster nooit meer halen .........

Liefhebbers van deze CD kan ik aanraden The World Of Oz eens te gaan beluisteren. Die jongens hebben hier heel goed naar geluistered en doen het zelfde truukje vervolgens met veel meer pathos op hun eigen manier ............

avatar van fredotte
Dit was mijn eerste LP van de Bee Gees gekocht in 1968. Ik was toen helemaal weg van die melodieuze ballads. Ook nu nog een van mijn meest gedraaide CD's.

geweldig album, heb hem op vinyl

draait momenteel lekke zijn rondjes op de draaitafel

heb er geen herinneringen aan, want in 1967 waren mijn ouders 11 en 12 jaar oud....

avatar van jurado
....niet echt de beste lp in mijn collectie.
Lekkere psychedelische 60's pop met hier en daar een verdwaalde mellotron. (Every Christian Lion Hearted Man Will Show You)

De tracklist van de Boek en Plaat-versie is ietsje anders:

To love somebody
I am the world
Close another door
Spicks and specks

De liner-notes zijn ook ietsje aangepast.

beaster1256
de'r komt een volledig nieuwe geremasterde versie uit met een bonus cd , jippie jee

avatar van Droombolus
De Mono en Stereo mixen ?

yup + 14 nummers previously unissued

jeugdsentiment ten top ten huize van beaster1256

avatar van steven
new york mining disaster en holiday zijn echt te geniaal voor woorden.......

Jack in the Box
steven schreef:
new york mining disaster en holiday zijn echt te geniaal voor woorden.......

Ik heb in een Bee Gees-boek een keer gelezen dat ze de single van 'New York Mining Disaster 1941' zonder etiket naar radiostations stuurden. Iedereen dacht dat het een nieuwe single van The Beatles betrof.

avatar van muziekobsessie
Nooit geweten dat ze al zoveel platen gemaakt hadden. Ene nummer prachtig, andere weer oudbollig. la la la gehalte

avatar van LucM
Hiervan heb ik de geremasterde versie op de kop kunnen tikken met bonustracks. Symfonisch getinte pop met een tikkeltje psychedelica, perfect passend in de tijdgeest maar tijdloos. Pakkende, sfeervolle composities met karakteristieke prachtige vocalen. Vooral Turn of the Century, Every Christian Lion Hearted Man Will Show You en New York Mining Disaster 1941 vind ik prachtig. In de jaren '60 hebben ook The Bee Gees prima albums uitgebracht.

avatar van spinout
In my own time lijkt wel erg veel op Taxman, niet? Maar het haalt dat niveau net niet.

avatar van Droombolus
Barry was berucht om z'n Beatles citaten ...

avatar van habada
Mooi om mee te beginnen.. Top album

Inderdaad een prachtig album dankzij o.a. de melodieuze composities en samenzang. Ook ik ben geen liefhebber van het latere discowerk. Vooral die piepstemmen irriteren mij mateloos. Het heeft de broertjes evenwel geen windeieren gelegd.

In de jaren 80 was ik ook een anti-bee gees snob.
Ik luisterde naar Triffids, Smiths, Felt, REM…. ook nu nog trouwens.
Maar vandaag klinkt ook de “disco shit” van de BGs werkelijk schitterend op mijn ouwe Technics versterker met B&W speakers.
Ik zag net de docu over The Bee Gees (nog te zien op VRT Nu, DIKKE aanrader) en dat nam me nog meer voor hen in.
Zij noemden hun muziek sedert Saturday NF zelf trouwens geen disco, ze wouden niet vereenzelvigd worden met de afval die in die jaren (ná het immense succes van SNF) werd geproduceerd.
Luister eens zonder vooroordelen naar hun Greatest Hits- The record. Dan zie je plots de schoonheid en tijdloosheid van hun prachtige composities.
Bee Gees - The Record (2001)

......."In de jaren 80 was ik ook een anti-bee gees snob".....Moet echt bezwaar maken tegen het woordje "ook". Zoek even op wat het woord snob betekent Vinejo. Nergens stel ik dat disco als genre minderwaardig is.

Geloof me, ik heb vaak geprobeerd naar de nummers van "SNF" en "Staying alive" te luisteren en het kost me nog steeds moeite het aan te horen. Ook als ik een live DVD van ze op zet, heb ik de neiging om te gaan skippen als het piepen begint....Een paar nummers houd ik vol en dan heb ik het gewoon gehad.
Ik heb een zeer groot vermogen open minded te luisteren. Zelfs na decennia de moed gehad jazz als genre te exploreren en met succes. Er zijn nu aardig wat albums van verschillende soorten jazz die ik graag beluister.

Zoals gezegd, op goede disco heb ik niets tegen. Als composities beschouw ik het discowerk (ja, ik blijf volharden dat het disco is) van de Bee Gees zelfs als kleine meesterwerkjes. Wat zeg ik, in het genre zelfs meer dan dat. De uitvoering echter............en dat is niet te wijten aan mijn stereoset welke behoorlijk high end is, zowel analoog als digitaal (lol). Een kopstem als deze technisch goed wordt gebruikt en gedoseerd wordt ingezet, kan ik trouwens ook zeer goed waarderen. Chris Isaak is iemand die dit in mijn beleving min of meer perfect kan.

avatar van vinejo
Ach, het was toch maar een uitdrukking…? Ik noem mezelf in die jaren een muzieksnob omdat ik alles wat HUMO afbrak ook meteen niet goed vond. Metallica bvb, of gewoon alles wat met hardrock en symphrock te maken had. En ja, ook disco, en Bee Gees hoorden daar toen bij.
Trouwens, van SNF vind ik enkel de bekende songs te pruimen hoor, die tweede plaatkant is idd niet om aan te horen.
(Mijn post werd blijkbaar per abuis verwijderd door een administrator, goed dat jij m hebt gequote

vinejo schreef:

Het was niet letterlijk bedoeld, don‘t worry.