The Babys - Head First (1978)

Label: Chrysalis

1. Love Don't Prove I'm Right (2:46)
  2. Every Time I Think of You (4:03)
  3. I Was One (3:29)
  4. White Lightning (3:20)
  5. Run to Mexico (4:35)
  6. Head First (4:00)
  7. You (Got It) (4:37)
  8. Please Don't Leave Me Here (5:08)
  9. California (4:05)
avatar van Hans Brouwer
Samen met Broken Heart de beste plaat van The Babys.
Deze twee platen eind jaren 70 gekocht en helemaal grijs gedraaid. Deze plaat nog niet tegengekomen op cd.
De Centrale Bibliotheek in Rotterdam lijkt uitkomst te gaan bieden, daar is de cd (evenals Broken Heart) zowaar te bestellen.

avatar van george clinton
Wat een groot verschil qua stemmen! Kan iemand die hier een 2,5 voor gaf zijn stem verduidelijken? Ik ben gewoon nieuwsgierig. (Of zijn de gebroertjes Brouwers 1 persoon? )

avatar van lebowski
Hey GC, ik heb hier 2,5 * voor gegeven omdat de prachtigste liedjes (Everytime...) afgewisseld worden door troep (California, Love don't prove). Bovendien was de voorganger Broken Heart ijzersterk, dus viel deze extra tegen. Maar nu ben ik op mijn beurt wel benieuwd naar de vijfsterren-gevers, want die liggen wel verdacht dicht bij elkaar in het telefoonboek

Oude plaat, maar wat een dijk van een elpee/cd. Beste werk van The Babys

Na lange tijd weer even naar het hele album geluisterd.
Inderdaad een dijk van een album.
Voor mij een oude klassieker die tijdloos is.

robbrouwer
Geweldige plaat. Krachtig, melodieus (o.a. You!) en wat een strot heeft die John Waite. Zoek de cd al jaren!

avatar van Radiodetective
Zojuist pas lid geworden van deze prachtige club met dito site en ik breek meteen maar een lansje voor deze majestueuze cd van de Babys. Inmiddels geen enkel probleem meer om hem op cd te vinden. Samen met voorganger 'Broken Heart' vormt de plaat het perfecte tweeluik. Twee platen die naar mijn idee onder de rockklassiekers geschaard moeten worden en daaronder bovendien een prominente plaats innemen.
John Waite heeft na de Babys nog veel aan de weg getimmerd en zijn laatste twee reguliere soloplaten ('When You were Mine' en 'Figure in a Landscape') bevestigen zijn talent. Geweldige songwriter, maar ook een geweldige stem, die op een ongeëvenaarde manier kracht en emotie weet te bundelen. Samen met Phil Mogg (UFO) en Barry Hay (jawel!) mijn alltime favoriete rockstrot.

I rest my case radiodetective! En dan vergeten we Bad English nog.

Pieter Paal
Mooi album en let op dat mooie laatste nummer op kant 2.

avatar van steven
dat titelnummer is echt zooooo klassiek . wat een motherfucker van rocksong

avatar van Dibbel
Weer zo'n lelijk Compact Disc labeltje op de hoes en het label was natuurlijk gewoon Chrysalis.
Maar dat terzijde.
Deze LP kocht ik vrijwel meteen na uitkomen, omdat ik Broken Hearts zo goed vond.
Dat is deze ook, al is het net ietsje minder.

Komt wellicht door een enigszins valse start met Love Don't Prove I'm Right wat ik het minste nummer van het hele album vond en vind.
Everytime I Think Of You was de hit van dit album (nr. 7 in winter/voorjaar 1979).
I Was One en White Lightning zijn vervolgens schitterende nummers. Run To Mexico vind ik weer wat minder (Waite overschreeuwt zich hier een beetje).
Head First en You Got It zijn weer geweldig. Please Don't Leave Me Here nauwelijks minder en California weer een erg mooie afsluiter.

Sterke eind jaren-70 rockplaat met liedjes waarvan de meeste nog altijd staan en zijn blijven hangen natuurlijk.
En ja, die stem hè...
Op vinyl en puntgaaf.

avatar van da dude
Dibbel schreef:

Idd Dibbel, correctie is ingediend.

On topic: grotendeels eens, al vind ik Run to Mexico dan weer wèl een van de betere nummers. Ik zie dat ik hier ooit eens 3,5 * aan toegekend heb, 4 zouden ook niet misstaan eigenlijk. En die stem van John Waite, die is inderdaad fenomenaal.

Waar gaat White Lightning trouwens over...

avatar van zaaf
FUEL schreef:
Waar gaat White Lightning trouwens over...
Een tandartsbezoek toch?

Behoorlijke verdoving gehad dan zaaf?

avatar van zaaf
Ja die angst moest echt gedempt.

avatar van vielip
Wederom een fantastisch album van The Babys! Deze en Broken heart liggen qua stijl en sound wel aardig in het verlengde van elkaar vind ik. Net zoals Union Jacks en On the edge in elkaar verlengde liggen. Everytime I think of you is de kneiter van een hit. Kon er jarenlang niet meer naar luisteren maar sinds een tijdje kan ik 'm wel weer waarderen om wat het is; een prachtsong. Love don't prove I'm wrong, White lightning, Head first en You maken het rijtje toppers compleet voor mij. De rest komt op het vinketouw maar is daarmee nog altijd prima!

Heb deze tweedehands op Lp uit de bak gevist. Wat een fijn album zeg! Smaakt naar meer

avatar van Darkzone
Trui76 schreef:

Ik toevallig ook gisteren. Vinyl nog in zeer goede staat. De bovenkant vd hoes alleen nog aan elkaar plakken.
Zeker geen onaardige muziek.

avatar van Hans Brouwer
Het bericht dat ik zojuist schreef bij voorganger "Broken Heart" kan zo worden gekopieerd naar "Head First". Pure nostalgie, jeugdsentiment. Gaat vanavond na "Broken Heart" op de draaitafel. 4,5****

avatar van RonaldjK
Oeh, wat een fijne liedjes staan er toch op dit plaatje! Op de grens van pop en rock, gepassioneerd gezongen door John Waite en van rijke arrangementen voorzien door producer Ron Nevison. Behalve die kneiter Every Time I Think of You draaien er al jaren andere tracks van Head First in mijn playlist van The Babys/John Waite. Altijd fijn meeblèren tijdens autoritten.

Er klinkt veel romantiek, maar gitarist/toetsenist én oprichter Michael Corby werd tijdens de opnamen met ruzie ontslagen. Op YouTube wordt daar in de commentaren nog steeds om gerouwd door enkele meisjes van toen. Eén van hen maakte dit veelzeggende eerbetoon.

Mijn andere vijf favorietjes. White Lightning is met kop en schouders de beste song. Een tandartsbezoek smelt samen met verwijzingen naar Lucy in the Sky with Diamonds van The Beatles; die laatsten zijn bepaald niet mijn favoriete liedje of band, maar bij The Babys werkt het met de strijkers plus die aparte melodie in de brug.
Het uptempo en stevige Run to Mexico met die heerlijke elektrische piano van Michael Corby en fijne gitaarsolo van Wally Stocker. Het rockende Head First met de band in romantische topvorm. Het akoestische You (Got It) is vervolgens zwoel-romantisch. Tijdloos is tenslotte popsong California, uptempo en akoestisch met zelfs mandoline.

Het laatste album van de band in warm-knusse jaren ’70 sound, hierna werd het steviger. Ook weer lekker.

avatar van vielip
Ja die knik in White lightning naar Lucy in the sky with diamonds pakt echt fantastisch uit. Onder andere dat maakt van White lightning een kneiter van een nummer. De sound en feel in dat nummer zijn echt heerlijk vind ik. Met gemak één van de beste songs van The Babys ooit wat mij betreft.