Rick Ross - God Forgives, I Don't (2012)

Label: Maybach

1. Pray for Us (0:59)
  2. Pirates (3:26)
  3. 3 Kings (4:26)

met Dr. Dre en Jay-Z

4. Ashamed (4:20)
  5. Maybach Music IV (5:14)

met Ne-Yo

6. Sixteen (8:18)

met André 3000

7. Amsterdam (3:47)
  8. Hold Me Back (4:31)
  9. 911 (5:30)
  10. So Sophisticated (4:10)

met Meek Mill

11. Presidential (4:14)

met Elijah Blake

12. Ice Cold (3:52)

met Omarion

13. Touch'N You (4:16)

met Usher

14. Diced Pineapples (4:39)

met Drake en Wale

15. Ten Jesus Pieces (6:56)

met Stalley

16. Triple Beam Dreams * (4:41)

met Nas

17. Rich Forever * (4:53)

met John Legend

totale tijdsduur: 1:08:38 (1:18:12)
avatar van Yestsida
Net zoals T.I.'s Trouble Man: Heavy Is the Head vind ik dat ook dit album ondergewaardeerd is op MusicMeter.

Geen enkel zwak nummer te bespeuren op dit album, naar mijn mening. Wat Ricky Rozay vooral goed doet, is het kiezen van beats. Deze man heeft altijd al een geweldig oor gehad voor beats, maar dit is werkelijk topniveau.
Ik weet niet direct hoe ik de sound van dit album moet beschrijven, maar het klinkt allemaal zo groots, episch en luxueus.

Toegegeven, tracks 8 t.e.m. 10 zijn waarschijnlijk niet voor iedereen goed te pruimen. Maar voor menig Trap Music-fanaten zoals mezelf zijn het toffe tracks in het subgenre.

De R&B-zangers zijn wel allemaal vervangbaar, behalve Drake en John Legend op bonustrack Rich Forever. Maar nergens vind ik ze storend.
Wat jammer trouwens dat Maybach Music IV enkel Ne-Yo als gastartiest kent.

De rappers daarentegen komen allemaal met toffe contributies. Vooral Dr. Dre, Jay-Z en Stalley doen het zeer verdienstelijk. Maar André 3000 is, net zoals op Trouble Man van T.I., de gastartiest dat de show steelt.

De gastheer zelf heeft een geweldige stem, vooral op deze beats is het genieten geblazen.

Ben benieuwd naar zijn volgende album, Mastermind. De eerste (street)single Box Chevy geeft me alvast goede hoop.

Rick Ross' beste album tot nu toe. 4*