Killing Joke - BBC in Concert (1995)

Label: Windsong

1. Twilight of the Mortals (4:48)
  2. Chessboards (5:37)
  3. Kings & Queens (4:12)
  4. Darkness Before Dawn (5:03)
  5. Love Like Blood (4:44)
  6. Sanity (4:48)
  7. Love of the Masses (4:07)
  8. Requiem (3:20)
  9. Complications (3:20)
  10. Wardance (3:50)
  11. Tabazan (4:34)
  12. Tension (3:50)
  13. Psyche (5:26)
avatar van c-moon
Killing Joke's doortocht op het Reading Festival in 1985 (tracks 1 t/m 10) en een optreden in het Paris Theatre in London op 6 maart 1986 (11 t/m13) wordt door de BBC gebundeld op deze CD.

De geluidskwaliteit van de opnames is niet super, maar aanvaardbaar. Belangrijker is, een knappe interpretatie van een hoorbaar goed concert van een Killing Joke in topform. Met een setlist die gebaseerd is op hun dan recentste albums 'Brighter Than A Thousand Suns", "Nighttime"; maar natuurlijk ook met klassiekers zoals "Requiem", "Wardance" en "Complications" .... of wat had u gedacht?

De drie Paris Theatre tracks zijn ook zeer de moeite....

De line-up van Killing Joke is dan:
Jaz Coleman (Vocals & Keyboards), Geordie (Guitars), Paul Raven (Bass) en Paul Ferguson (Drums)

Zelf mocht ik de dodelijke grap ook al enkele malen aanschouwen: en echt waar dat is altijd een belevenis, zelden stellen de heren teleur, telkens krijg je een enorm energieke en uitstekende live-show voorgeschoteld....
Dat was vast ook het geval op de Reading en London concerten, die op deze CD staan.... althans zo te horen toch! ..

avatar van Edwynn
Dit is een fijne registratie van een Killing Joke dat tot aan zijn knietjes in de synthpop/wave staat. Een dan vrij dominante stroming waar de groep rondom Jaz Coleman met wisselend succes instapt.

Killing Joke klinkt dus gematigder dan wat we gewend zijn. De melodieuze nummers van Brighter Than A Thousand Suns en Night Time staan centraal. Ondanks het weinig opgesmukte geluid komt het groots en pompeus over. Subliem is de hoge dosis sfeer die de registratie uitstraalt. Gelaten en bij vlagen melancholisch.

Ik vind het toch een mooie fase uit de Joke kronieken. Naast alle bekende rampestampverhalen uit het oeuvre is het dan ook een zeer prettige aanvulling.

avatar van E-Clect-Eddy
Op Spotify zijn er twee andere BBC in Concert albums: en dit album lijkt me een compilatie van twee optredens.

Het eerste album / optreden is uit 1985, 23 maart - Paris Theater
8 nummers voornamelijk van Night Time (5) plus Tension / Pssyche / Wardance

het tweede album / optreden is uit 1986, 22 augustus - Reading Festival
13 nummers voornamelijk van Brighter Than A Thousand Suns (6) plus een mix van vorige albums incl. Love Like Blood een nummer dat opmerkelijk genoeg ontbreekt op het andere album.

De opnames zijn inderdaad van acceptabele kwaliteit, niet super.

avatar van E-Clect-Eddy
De opnames van het Reading Festival klinken wat 'dof' en iets wollig. Jammer want Jazz en de band hadden er zo te horen wel zin in.

De nummers van Brighter Than A Thousand Suns wordt behoorlijk trouw aan de studio-versies gespeeld, hier en daar is het wat korter of het einde aangepast. Dat verbaasd me want in 2008 is dat album opnieuw uitgebracht met 'restored Chris Kimsey mixes' waar de synths minder prominent in de mix staan en de gitaren juist meer prominent.

avatar van Edwynn
Ja, Coleman mag graag doen alsof Brighter Than A Thousand Suns gedwongen poppy klinkt. Maar deze opname bewijst dat het een artistieke keuze is geweest. Zelfs Requiem, Wardance en Pssyche klinken hier toegankelijk.