Gruppo Sportivo - 10 Mistakes (1977)

Label: Ariola

1. Beep Beep Love (2:56)
  2. Superman (6:23)
  3. Lasting Forever (4:12)
  4. Girls Never Know (3:20)
  5. I Shot My Manager (2:46)
  6. Mission a Paris (4:16)
  7. Dreamin' (4:19)
  8. Henri (4:22)
  9. Armee Monica (4:44)
  10. Rubber Gun (3:14)
avatar van dynamo d
Dit wil ik jullie toch niet onthouden en is een citaat van www.popinstituut.nl (boeiende website trouwens):
Robert Jan Stips produceert in 1977 de debuutplaat 10 Mistakes van Gruppo Sportivo. Deze niet van humor gespeende groep rond Hans Vandenburg zal vanaf dan met vele singles de hitlijsten beklimmen in binnen- en buitenland. In Britse poppolls wordt de band zelfs als derde genoemd in het staatje meest belovende nieuwe bands, direct achter Ian Dury en Dire Straits. Op het hoogtepunt van deze 'Gruppokoorts' heft Vandenburg de band op. Sindsdien wisselt hij het weer heroprichten van de groep af met soloplaten en andere marginaal succesvolle projecten.

Popinstituut noemt deze plaat ook als een belangrijk album in het Nederlandse New Wave genre.

Ooit voor een 1 euro gekocht op de platenbeurs in Utrecht. Kon mij niet echt bekoren. Terwijl ik toch wel een liefhebber ben van "new wave". Misschien was ik er gewoon niet voor in de stemming. Wat mij betreft 3***

EVANSHEWSON
Pure jeugdherrinnering, pure nostagie is het wanneer ik dit plaatje terughoor.
Hem hem ondertussen op cd, met nog méér songs, getiteld "Back to 19 Mistakes", maar ik wil puur mijn mening kwijt over dit origineel plaatje; dit was puur plezier en dus genieten, met het hoogtepunt SUPERMAN, wat is dàt een leuk nummer vol tempowisselingen, met enorm véél slim jatwerk (instrumentaal orgelriedeltje mooi gepikt van Del Shannon's Runaway).
Maar onweerstaanbaar en leuk, alle nummers trouwens, met voorgenoemd hoogtepunt (althans voor mij toch).
Jammer dat het na deze plaat niet veel meer werd.
score ? 4.5 !

avatar van FunkStar
Opgegroeid met deze muziek! Mijn vader had alles van deze band! Ik kan ´Beep Beep Love´ nog goed herrineren als we in de auto zaten en dit mee schreeuwden!

avatar van Hans Brouwer
EVANSHEWSON schreef:
Pure jeugdherrinnering, pure nostagie is het wanneer ik dit plaatje terughoor............Jammer dat het na deze plaat niet veel meer werd. Score ? 4.5 !
Het album "Back to '78" is m.i. minstens zo goed. Ook ik ben opgegroeid (goeie oude MEAO-tijd) met muziek van Gruppo. Na "10 Mistakes" en "Back to '78" ben ik Gruppo Sportivo uit het oog verloren. Ik heb mij laten vertellen dat G.S. nog steeds optreedt. Ook ik geef 4,5* .

avatar van blunnie
Echt een leuke plaat met spitsvondige teksten(soms wat flauw).De muziek wat rockn roll,punky en new wave achtig(voor nederlandse begrippen.Veel lol om gehad tijdens optredens die Gruppo gaf door het land.De muziek was soms bijelkaar "gejat"Enkele riedeltjes kwamen wel heel erg bekend voor.Volgens mij heeft Hans vd burg dit ook zelf toegegeven maar ah la.3.5 ster

avatar van OmeWillem
Dit album ooit eens voor een euro gekocht. Vandaag toevallig weer even opgezet. Op zich leuke plaat, af en toe iets te veel koortjes. Bij vlagen een beetje gedateerd, de teksten zijn soms iets te eenvoudig en ook de uitspraak is niet altijd even uitmuntend. Enfin, 3.5 ster.

avatar van George
Toch wel een bijzondere plaats in Neerlands pophistorie innemend.
Een herkenbare , originele sound en toch van jatwerk aan elkaar hangend , veel humor.
10 mistakes , blijft een leuke en een bijzondere plaat.

avatar van Stijn_Slayer
Geweldige plaat. Erg leuk en energiek. Ze kunnen ook erg grappig uit de hoek komen ('I Shot My Manager'). Ik ben benieuwd of er iemand is die hier naar kan luisteren zonder dat er een grijns op z'n gezicht verschijnt.

Daarnaast wordt er ook zeker goed gemusiceerd.

avatar van Stoneman
Erg leuke plaat, als geheel goed.
Lekker met een jointje erbij

avatar van Bartjeking
Toch wel in mijlpaaltje in de nederlandse pophistorie deze plaat. Zeker wanneer je bedankt dat deze plaat al 33 jaar oud is en destijds toch wel vooruitstrevend moet zijn geweest. Altijd leuk om artiesten te horen die zichzelf niet al te serieus nemen, maar toch steengoede muziek maken.

bas1966
mein kopper ist für aller menner dar, ich bin die armee monica; alle soldaten sagen ja.........
wat een combinatie van tekst en muzikaal ook zo in orde dit nummer; wat een gitaarsolo zeg !
inderdaad jeugdsentiment; maar wel ook kwaliteit hoor.

Album gekocht voor 1 € ( kringloop Belgie ) = voorloper van de Belgische 80' pop = Nederlandse topper ==> Top ALBUM ! RESPECT +++

avatar van Wally 61
Heerlijk plaatje. Mooie rijke jeugdherinneringen. Werd in de jaren 77-79 samen met Herman Brood's Sphritsz veel gedraaid in de Waalwijkse cafés. Is de LP ooit op CD verschenen? Heb de LP nog uit die dagen en heb enkel de CD Back to 19 mistakes kunnen vinden.
Klinkt 35 jaar na de opnames nog altijd opmerkelijk en lekker fris.

avatar van freakey
Wally 61 schreef:
.....heb enkel de CD Back to 19 mistakes kunnen vinden....

Is volgens mij ook het enigste wat op cd is verschenen van deze lp idd.....

avatar van Dibbel
Nederpopklassieker.
Deze hoorde je inderdaad overal in de jaren 1977/1978 samen met Shpritsz, Nina Hagen Band, Sex Pistols, The Babys en Sweet d'Buster.
Lekkere puntige popsongs met een new-wave sfeertje, veel dameskoortjes en goeie melodieen.
Die Hans Vandenburg was inderdaad de leukste thuis en de concerten toen waren erg leuk.
Deze eerste was meteen hun beste, daarna werd het langzaamaan wat minder.
Beste nummers zijn het (ook muzikale!) orgasme Armee Monika (mein Korper ist fur alle Manner da), Superman (met dat lange intro) en Lasting Forever met mooie opbouw.
Opener Beep Beep Love kan iedereen 'uit die tijd' nog moeiteloos meezingen (she landed on my roof, mad love from Venus).
Ook Mission a Paris, Henri en Rubber Gun zijn erg sterke nummers.
En steeds weer die dameskoortjes (Meike Touw en Josee van Iersel) om het extra op te leuken.
Het enige iets mindere nummer vind ik Girls Never Know hetgeen de maximale score belet.
Verplichte kost voor iedereen met interesse in Nederpop.
Ook ik heb deze nog op LP en heb daarnaast ook nog ooit Back to 19 Mistakes gekocht op CD waar 7 van de 10 nummers van deze plaat ook op staan.

avatar van L_T_B
Berichten verplaatst naar Gruppo Sportivo

avatar van kareltjemusic
Er is sinds kort een dubbele 10`` versie van dit album
uigebreidt met extra materiaal en natuurlijk de hit Rock ´n roll
En. de 1e persing is op wit vinyl.
En dan is de muziek die er opstaat ook nog eens van de bovenste plank
Zelfs na al die jaren

avatar van ThisCharmingMan
Blijft na al die jaren behalve een hele leuke plaat, ook een hele goede plaat. Beep Beep Love blijft de pakklende opener van de plaat, gevolgd door het heerlijke Superman. En zo gaat het maar door het ene na het andere goede nummer. Mijn persoonlijke favorieten: Rubber Gun, Mission a Paris en Lasting Forever. Op mijn versie van deze LP is Dreaming vervangen door het hitje Rock 'n'Roll en dat is eigenlijk zonde, want dat is toch een beetje een "flutnummer", Dreaming is veel leuker.
Wie ook heimwee heeft naar deze plaat: hij wordt momenteel weer integraal uitgevoerd door Gruppo Sportivo tijdens hun theatershow (heb ze gisteren zelf gezien). Daarin wordt ook wat tekst en uitleg gegeven over de LP en dan snap je gelijk waarom sommige liedjes op het eerste gehoor zo bekend klinken. Ook legt Hans Vandenburg uit welke artiesten hebben hem geïnspireerd. De oorspronkelijke Gruppettes (Meike Touw en Josee van Iersel) worden nu uitstekend vervangen door de Bombita's. Als je kans hebt, gaat dat dit dan zien, want dat verdient deze plaat.
Voor de speeldata zie: http://nl-nl.facebook.com/GruppoSportivoOfficial/events

avatar van VanDeGriend
Als je snel bent kun je de 2 x 10 inch op wit vinyl scoren bij Bol. Voor 7,50 . Althans ik kreeg de witte...Bizarre site dat Bol. Alle vinyl veel te duur en dan opeens een uitverkoop met extreem lage prijzen. Leukste titels inmiddels al wel weg.

avatar van spoiler
Yep, ik had hem ook al voor 7,50 aangeschaft. Geen geld voor zo'n leuk hebbeding.

Nog steeds leuk om af en toe te draaien. Mission A Paris en Beep Beep Love blijven fijne nummers...

avatar van WoNa
Bijna 40 jaar na aanschaf blijkt de LP nog prima te draaien. Een krasje hier en daar, maar dat is het wel. Het zit ontzettend lekker in elkaar, ook al is veel bij elkaar gejat en goed geplakt. Daar zet Gruppo Sportivo veel enthousiasme en kunde tegenover. De tijdgeest van punk en new wave, waarin heel veel naar de 60s is gekeken en vooral versneld gespeeld, is perfect gevangen in lekkere rocksongs en pastiches. Voeg daar de heerlijke en brutale samenzang van de dames Josée en Meike aan toe en het geluid is onweerstaanbaar.

Mijn verbazing toen ik 'Take Your Clothes Off When You Dance' voor het eerst hoorde, ruim 10 jaar na 10 Mistakes, was groot. Ik ken dit ergens van .... Inderdaad het intro van 'Superman' bleek door Zappa geschreven. De solo is een totale rip off van Del Shannons 'Runaway' orgelsolo (van Max Crook). Samen met Hans Vanderburgs verzinsels komt het tot een unieke song. Dat is eigenlijk het hele verhaal van 10 Mistakes. Hier en daar klinkt iets bekends tussen songs die van zichzelf goed genoeg zijn.

In 2017 staat 10 Mistakes nog volledig overeind. Terwijl ik serieus naar deze muziek kan luisteren, krijg ik continue een grote smile op mijn gezicht. Rockmuzikant en clown, dat typeert Hans Vanderburg waarschijnlijk het best. In de meeste gevallen valt dat negatief uit voor de muziek. Hier niet. Het is de kracht van Gruppo Sportivo op 10 Mistakes. Beter zou het nooit meer worden, helaas.

Pret pop met een humor twist. Speciaal zelfs in 2018. Remember 78?