Substantial - Home Is Where the Art Is (2012)

Label: Mello

1. Spilled Milk (3:56)
  2. See Hear (4:30)

met Steph the Sapphic Songstress

3. Mr. Consistent (3:33)
  4. Neighborhood Watch (4:42)

met Acem

5. Resilient (3:35)
  6. Check My Resume (4:08)
  7. Make Believe (3:09)
  8. Make Up Sex (3:47)

met Olivier Daysoul en Deacon the Villain

9. Shit on My Lawn (3:09)
  10. The Verge (4:22)

met Steph the Sapphic Songstress

11. Umoja (3:53)
  12. Grateful (4:12)

met Kenn Starr en Kokayi

Rene1979
En daar issie dan. De nieuwe plaat van Odissee is net uit en dan nu de beurt aan Substantial. Mello draait maar door en door. Wel erg veel zin in deze plaat.

avatar van Silky & Smooth
Vette cover! Hier kijk ik al een tijdje naar uit!

avatar van -marco-
Niet op qn5 label zie ik. Wel benieuwd naar dit.

Rene1979
QN5 weet nooit echt recht te doen aan een release. Altijd alleen een cdtje behalve als het om CL gaat en nooit echt een lekker label behalve dat de muziek goed is. Nu mag Sub het op Mello proberen. Een label dat in mijn ogen (bijna) alleen maar kwaliteit brengt. Finale zal dit jaar ook nog wel zijn opwachting maken:)

Rene1979 schreef:
QN5 weet nooit echt recht te doen aan een release. Altijd alleen een cdtje, nooit echt een lekker label behalve dat de muziek goed is

Wees specifieker! Beetje wartaal dit wat schort er volgens jou dan aan het qn5 label?

Ik noem sacrifice, I f*cking hate rappers, Underscore, Death is silent, happy f*ck you songs etc etc

Qn5 staat imo juist voor kwaliteit en idd met name CL.

En de muziek is toch uiteindelijk waar het om gaat? Niet de rand verschijnselen van het label?

Rene1979
Ik mis het vinyl op QN5..

Rene1979 schreef:
Ik mis het vinyl op QN5..

Tsja....... daar heb ik dan weer weinig mee en om daarom een label af te schrijven

Back on topic

Veel producties van Oddissee en die doet het wel aardig de laatste tijd

avatar van Harderwiek
Substantial bij Mello, dit kan niet mis gaan!

avatar van Osiris Apis
Pfoe die Mello heeft een hoog tempo zeg.

avatar van Harderwiek
Oef, heerlijke track inderdaad. Sowieso erg fijn dat Substantial nu een geweldig label als Mello achter zich heeft staan!

avatar van -marco-
Idd een fijne track, doet me nog meer verlangen naar dit album Begin is goed.

avatar van Osiris Apis
yes check my resume klinkt erg goed.

avatar van Rhythm & Poetry
Plaat is te beluisteren op de bandcamp van Mello. Klik.

Edit. Wat is Substantial toch een fijne rapper zeg. En aangezien de beats ook top zijn op deze plaat is dit een geweldig soulvol hiphopspektakel geworden. Toch duidelijk een van de betere Mello-releases.

Rhythm & Poetry schreef:
Plaat is te beluisteren op de bandcamp van Mello. Klik.

Mee eens..!!

avatar van thgryda
Ik ben benieuwd, ik vind substantial een vette rapper. Zijn debuutalbum vond ik wat tegenvallen, het klonk allemaal lekker maar ik had meer verwacht van een substantial album met 9 nujabes producties. Sacrifice heb ik niet gechecked maar Bop Alloy is wel een van mijn favoriete albums van de laatste jaren. Bovendien komt Mello de laatste tijd met fijne releases en het feit dat Oddisee, wiens album people hear what they see in mijn ogen nog steeds het hh album van het jaar is, hier veel van de producties voor zijn rekening neemt, maakt me meer dan benieuwd.

Rene1979
Ik durf wel te zeggen dat dit het best Substantial album is.

avatar van -marco-
Aantal maal geluisterd, maar "nog" niet geheel onder de indruk hiervan

avatar van niels94
'Fijn' is het perfecte woord om dit te beschrijven. Want het is een erg fijn album

Rene1979 schreef:
Ik durf wel te zeggen dat dit het best Substantial album is.

Als je Bop Alloy niet mee telt dan toch...

avatar van Jordyp
Kon deze man nog niet, maar na het horen van dit album zal ik snel zijn vorige werk eens gaan luisteren. Net als The Only Number That Matters Is Won van Pacewon & Mr. Green is ook dit een erg sterk hiphop album.

thgryda schreef:

Als je Bop Alloy niet mee telt dan toch...

Inderdaad Bop Alloy buiten beschouwing latend.

avatar van thgryda
Ik vond bop alloy wel beter maar ook dit album is erg lekker, ik heb het net voor de tweede keer beluisterd en ik moet zeggen dat het dit keer een stuk beter klonk. Vet album! Voorlopig 4 met kans op verhoging.

avatar van Osiris Apis
Fijn album. Maar klinkt toch te gewoontjes om echt hoog te scoren.

avatar van -marco-
Vind het album na Check My Resume pas echt goed ( op gang komen ) worden. Komt met name doordat vanaf dat moment Oddisee veelal de producties voor zijn rekening neemt.
Zowiezo, tot op heden, de producer van 2012 imo.

avatar van niels94
Substantial is zo'n rapper die in bepaalde kringen een behoorlijke status heeft opgebouwd, maar bij het grote publiek nog weinig belletjes zal doen rinkelen. Het bekendst is hij misschien nog van zijn sterke gastbijdrages op de Nujabes-albums, maar ook de plaat Substantial & Marcus D Are Bop Alloy (2010) dat hij samen met Marcus D onder de naam Bop Alloy uitbracht kon op veel waardering rekenen. Solo heeft hij daarentegen, ondanks enkele prima albums, nooit echt naam weten te maken bij een breder publiek.

Het zou verdiend zijn als zijn nieuwste werk, Home Is Where the Art Is, hier iets aan zou veranderen. Lees hier waarom.

avatar van -marco-
Toch wel geniaal dit album, daar waar andere albums van 2012 mij toch wat tegenvallen, komt substantial wel heel heel sterk
Ga hem dan ook verhogen, want geniet wel heel erg veel van dit album.

avatar van thgryda
Ik baal dat mijn radio geen mpeg-4 bestanden kan lezen, dan maar op de kop tikken, importeren en bij de cds op de stick knallen.

avatar van FlyLo
mpeg-4 is een video-formaat

avatar van Osiris Apis
thdryda bedoelt denk ik m4a van Apple. Die versie heb ik nl. ook op mijn laptop. Windows geeft aan dat het dan een mpeg-4 audio bestand is.
Maar je kunt ook met een programma m4a converteren naar mp3.

avatar van thgryda
Dan verlies je kwaliteit. Het is inderdaad zoals osiris zegt een m4a bestand dat door Windows mpeg-4 audio wordt genoemd. Ik vond het ook wat raar maar intussen is het gefixt!