Tom Petty & The Heartbreakers - Tom Petty & the Heartbreakers (1976)

Label: Shelter

1. Rockin' Around (With You) (2:25)
  2. Breakdown (2:42)
  3. Hometown Blues (2:11)
  4. The Wild One, Forever (3:00)
  5. Anything That's Rock 'N' Roll (2:23)
  6. Strangered in the Night (3:29)
  7. Fooled Again (I Don't Like It) (3:48)
  8. Mystery Man (3:01)
  9. Luna (3:57)
  10. American Girl (3:30)
DutchViking
Uitstekend debuut van Tom Petty en z'n band. Niet alle songs zijn even sterk, maar vooral American Girl, Breakdown en Luna zijn het vermelden meer dan waard. Leuke nummers. Alleen jammer van de lelijke hoes

avatar van Droombolus
Semi klassieker ! De sfeer die ze op deze plaat te pakken hadden en de zwakkere songs mee trekken naar een hoger nivo, zouden ze jammer genoeg nooit meer kunnen herhalen. Petty's echte hoogtepunten als songschrijver ( Refugee, The Waiting, Stop Draggin' My Heart Around ) kwamen later, maar helaas slaagde hij er nooit in de kwaliteit zo konstant te krijgen over een heel album dat hij daarmee zijn debut overtrof.

Droombolus schreef:

Dat is wel weer een erg boute uitspraak.

De eerste cd van Petty is inderdaad ten onrechte een beetje vergeten plaat, dat diverse, al duidelijke Petty trekjes heeft (vind je het gek) en ook al diverse hoogtepunten kent.

Tom Petty is een sympathieke Amerikaan, die met zijn rechterhand en Kompaan Mike Campbell recht-toe recht-aan typisch Amerikaanse, frisse en melodieuze rockmuziek maakt.

Zijn onderwerpen, de tekstkeuze, zijn ook vooral Amerikaans, een beetje van het type Bruce Springsteen. Hij is ook op zich wel progressief te noemen, zij het minder uitgesproken dan Springsteen.

Om die reden is hij aanvankelijk, geheel ten onrechte, in de hoek van de wave en zelfs de punk terechtgekomen. Waarom mag Joost weten, deze cd heeft ook niets met beide stromingen te maken.

Petty & Campbell zijn verantwoordelijk voor alle teksten en muziek, de laatste is ook het hart van de Heartbreakers, de overige muzikanten van de band.

Omdat het zo Amerikaans is, liggen Petty's invloed en vooral ook zijn verkoopcijfers, vooral aan de andere kant van de oceaan. Jammer, want hij heeft echt goede dingen geschreven, je kunt het meeste ook wel blind van hem kopen.

avatar van Stijn_Slayer
Aangenaam album van Tom Petty. Ik ben geen grote fan van Petty, vind hem daar niet 'speciaal' genoeg voor, en ik vind de muziek vaak ook wat gewoontjes klinken, maar hier staan dan toch ook weer erg leuke nummers als Breakdown, Anything That's Rock 'N' Roll en American Girl op.

Stijn_Slayer schreef:
(..). Ik ben geen grote fan van Petty, vind hem daar niet 'speciaal' genoeg voor, en ik vind de muziek vaak ook wat gewoontjes klinken (...)

Gewoontjes?? Treurig Stijn, voor een man met jouw reputatie! Er zijn mensen op MuMe die dan zeggen, "dat het muntje nog moet vallen" of dat je "het niet hebt begrepen" of dat je "het eerst twintig keer moet draaien".

Maar je kent me, recht-toe, recht-aan, deze mensen lach ik altijd uit. En ik sta (waarschijnlijk als één van de weinige Nederlanders) als één man achter Tom Petty.

Hij is net zo'n Dylan fan als David Crosby..............Beiden zijn net zo beïnvloed door Dylan.............En zowel Petty als Crosby halen hun muzikale ideeen uit dezelfde roots.................

Niet dat ik je wil overhalen via David Crosby Maar Tom Petty heeft heel veel erg goede muziek gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat je het niet goed vind, maar vooruit, het kan. Maar 'gewoontjes'?

Down_By_Law
Tom Petty is zeker niet gewoontjes; hij heeft een heel eigen geluid en dat is wat elke grote artiest nodig heeft. Dit eerste album is slechts een opwarmer voor wat er later zou komen met meesterwerken als "Damn The Torpedoes" en "Wildflowers". Simpelweg één van de allergrootste songwriters.

Nou musician, je bent echt niet de enige Tom Petty fan, want hier is er nog een. Heb jij Runnin' Down A Dream van hem al eens gezien/gehoord? GEWELDIG!!!

avatar van musician
Andere cd Ad, maar het is GEWELDIG en Runnin down a dream is één van de beste Petty nummers ooit!

musician schreef:
Klopt, Ik bedoelde de boxset Runnin' Down A Dream

avatar van musician
Die heb ik natuurlijk niet, ik heb al alle losse cd's van Tom Petty, dan koop ik niet de box.

n die box zitten 2 dvd's (4uur) waarop Petty, met unieke beelden uit die periode zijn muzikale geschiedenis verteld. Ëén dvd van het 30th Anniversary Live Concert in Gainsville + Bonus cd met Rarities opnames van Tom en de groep. Toch écht een must voor de echt Petty fan lijkt me, musician.

avatar van musician
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik zit te weinig in dvd beelden en live muziek.

avatar van Stijn_Slayer
Ik zei ook niet dat ik hem niet goed vind, ik luister zelf namelijk ook naar Petty. Ik schaar hem alleen niet op het niveau van een Dylan. Ook heeft Down_By_Law wel gelijk wat betreft het eigen geluid, maar erg bijzonder vind ik dat nou gewoon niet klinken.
Muzikaal gaat het vooral om pakkende stukken en het is erg toegankelijk, lyricaal zit hij daarentegen gewoon niet op het niveau van een Nick Drake, Bob Dylan of Joni Mitchell. Het is meer 'leuke' muziek dan 'goede' muziek, maar dat hoeft toch ook helemaal niet erg te zijn?

De muziek mad dan erg toegankelijk zijn, maar zijn arrangementen zijn allerminst simpel. Het klinkt misschien zo, maar dan moet je toch eens Petty aan het werk zien in de studio. Hij is ook iemand , die erg kritisch is en niet tevreden met middelmaat.

avatar van devel-hunt
Het debuut van TP, nog duidelijk zoekend naar een eigen stijl en identiteit. Geen baanbrekend debuut. Ten tijde van deze plaat kwamen er veel East of west coast plaatjes uit die vaak beter waren dan deze. Breakdown springt er met kop en schouder boven uit, de andere nummers overstijgen de middelmaat nergens.

avatar van Von Helsing
Ik vind naast Breakdown, ook American Girl, Hometown Blues en The Wild One, Forever erg sterk. Misschien inderdaad wel zoekende maar een zeer overtuigend debuut van deze sympathieke man.

avatar van iggy
Wat een pokke opener brrr hoe haal je het in je hoofd om a) zo'n nummer op te nemen en b) dan zet hem als laatste of zo toch niet je openings nummer. Breakdown gewoon prachtig mooi lekker relax gespeelt mooi gezongen prima tekst. Voor mij een petty toppertje alleen had die wel wat langer mogen duren. Home town blues naaaa. The wild one niet slecht. Anything pfffff wat een nonsense. Stranged in the night ook al niet. Fooled again daar komt eindelijk tom zijn talent weer eens bovendrijven niet slecht. Mystery man aardig. Luna prachtig gewoon dit is de petty die ik o zo graag hoor die stem van hem doet het gewoon bij mij. American girl prima song niets mis mee.
Voor mij een behoorlijk wisselvallig debuut met uitstekende songs afgewisseld met onzin.
3 pingels

avatar van zaaf
deze muziek zo vaak gedraaid... sommige muziek laat zich door mij herinneren aan 's nachts. stilte (buiten de muziek dan), geen verlichting, alleen met je gedachten of een leuke dame.

tuurlijk staan er wat minder sterke nummers tussen, maar het collectief is voor mij subliem!

avatar van musiquenonstop
Een zeer geslaagd debuut. En ook al is de sound nog wat magertjes, tegen een demo aan zeg maar, dat versterkt de songs erachter naar mijn mening.

Je kan Petty met van alles en nog wat vergelijken, maar het is toch allemaal net iets anders. Zoveel mensen zijn niet geïnspireert door The Birds/Dylan en The Beatles. En dan geeft hij er ook nog zijn eigen draai aan, zonder collega Mike Campbell (mijn all time favoriete gitarist) te vergeten.

Mystery Man en Luna vind ik de beste maar het is een zeer constant album. Wat met zijn tweede album You're Gonna Get It niet echt gelukt is.

Onlangs ben ik voorzichtig aan het oeuvre van Tom Petty & The Heartbreakers begonnen. Van de eerste periode (mid jaren 70 tot mid jaren 80) is er één album dat er met kop en schouders bovenuit steekt. Het gaat om'Tom Petty & The Heartbreakers (1976)'. Ik heb zelden een album gehoord dat van zo'n constante kwaliteit is.

Tom Petty ben ik op het spoor gekomen door het nummer 'Breakdown' dat te horen is op de soundtrack van de film 'FM' (1978). Ook 'American Girl' is daarin te horen (maar staat níet op de ost). De muziek heeft een vrolijke, maar tegelijk ook een donkere ondertoon. De lach die de traan naar de achtergrond doet verdringen. Niet helemaal, want anders zou het niet voelbaar zijn.

Psies Marjet !

Dat zèg ik .......

Droombolus schreef:

En dan nu over naar Hans .......

avatar van musician
Ik geloof niet dat er zo'n groot kwaliteitsverschil zit tussen alle Petty albums, hij is vrij constant en vrij kritisch ook op zijn eigen werk.

Het nadeel is natuurlijk wel dat zo'n debuut verrassend en nieuw is en dat dat na verloop van tijd dat element wel is uitgewerkt.
Toch heeft hij een veel uitgestrektere belangstelling, waar hij ook veel mee doet. Binnen zijn bandbreedte heeft hij nog hele verschillende albums.

Soms met de Heartbreakers, soms solo.
Gisteren nog Mojo (2010) gedraaid: daar is nog weinig sleetsheid te ontdekken.....

avatar van Hendrik68
Petty neemt mij altijd weer terug naar mijn jeugd. Dit album was uiteraard iets te vroeg, maar Damn the Torpedoes en Hard Promises zijn voor mij puur jeugdsentiment. Heb de laatste zelfs nog even in mijn top 10 gehad. Als dank voor het plezier wat zijn muziek me gaf begin jaren 80. Ik ben het met Stijn eens waar hij zegt dat het eerder leuk dan goed is. Het is over het algemeen erg goed op muzikaal gebied. Tekstueel houdt het inderdaad niet altijd over, maar dat verwacht je bij Petty ook helemaal niet, daar hebben we Dylan voor. Petty is juist de man waar je altijd van op aan kan. In die zin ben ik het met Musician eens dat hij over het algemeen een vrij constant niveau heeft. Hij stelt vrijwel nooit echt teleur, maar echt verrassen doet hij ook nooit. Dit album was een redelijk debuut, maar ik vind het persoonlijk wel een stuk minder dan de albums die hierna kwamen.

Hendrik68 schreef:
Dit album was uiteraard iets te vroeg.

Dat zal zeker mee spelen ......... Ik kwam binnen bij een vriend toen Petty's Pinkpop optreden uitgezonden werd op de radio. Dat basale gevoel van: Tering, dit is lekker komt gewoon iedere keer weer boven als ik deze plaat opzet. Het entousiasme van een band die er in gelooft terwijl alles nog vers is met dat it's like riding your first wave dude ! gevoel is nooit meer terug op te roepen ..........

avatar van Dibbel
American Girl, The Wild One Forever en Anything that's rock 'n roll klonken meteen weer zoo lekker.
De rest zal ook wel weer terug komen na een paar keer draaien.
Hij staat weer onder dus.

avatar van MrEd63
Simpelweg één van de allergrootste songwriters. semi klassieker dit debuut. Heeft wat op de draaitafel gelegen die lp,s van Petty.Slechts 1 keer live gezien begin jaren 80. Tourt heel weinig in Europa in de USA op gelijke voet met Springsteen. Lp van 30 min. moet je nu niet meer mee aankomen

avatar van goldendream
Weet iemand of 'Fooled Again' live op cd verschenen is?

avatar van Dibbel
Ik niet, sorry.

Vind hem toch nog wat te kaal en rudimentair geproduceerd klinken. En niet alle nummers even sterk.
Feestje begint voor mij pas bij nummer 4. Dat is The Wild One Forever. Samen met Anything That's Rock 'n' Roll en de klassieker American Girl de beste nummers.
Aan American Girl hoor je waar het naar toe gaat (grote hoogten soms) met deze sympathieke band.
Voorlopig voorzichtig beginnen met 3 sterren, maar niet getreurd, hij gaat nog niet terug naar de zolder.
Ik heb deze op Shelter, Amerikaanse persing met hoekje uit de hoes, maar behoorlijk gaaf. Tweedehandsbak van Bullit omstreeks 1984 dacht ik toch.

avatar van LucM
Een geslaagd debuut maar niet opzienbarend. Er staan toch een aantal sterke nummers zoals Breakdown, Strangered in the Night en Strangered in the Night die zijn songschrijverstalenten bewijzen. Ik heb hem vaak vergeleken met Bruce Springsteen maar volgens mij is hij (net als Bruce) vooral beïnvloed door Bob Dylan, niet alleen vocaal maar ook tekstueel al haalt hij op dit gebied niet het peil van zijn grootmeester.
Maar Tom Petty was sindsdien een constante in de Amerikaanse rock. Niet echt vernieuwend en ook geen echt meesterwerk in zijn oeuvre maar steeds van hoge kwaliteit.