Sean Rowe - The Salesman and the Shark (2012)

Roots
Label: ANTI-

1. Bring Back the Night (4:02)
  2. Flying (4:40)
  3. The Lonely Maze (3:04)
  4. Joe’s Cult (3:01)
  5. Signs (4:35)
  6. The Wall (4:24)
  7. The Ballad of Buttermilk Falls (4:31)
  8. Horses (4:35)
  9. Old Shoes (5:09)
  10. Downwind (4:14)
  11. Thunderbird (3:23)
  12. Long Way Home (3:27)
avatar van muziekobsessie
tja zoals sean rowe dat zelf prachtig verwoordt:
Ik heb liever een beperkt aantal mensen die mijn muziek geweldig vinden dan dat iereen het wel aardig vindt. en blijkbaar zit jij hendrik68 niet bij dat beperkt groepje want ik vind horses bijvoorbeeld helemaal fantastisch!!

Wederom een uitstekend album, prima stem maar ook nu toch weer de opmerking dat het voor mij een beetje té Amerikaans is. Het is een gevoel die ik maar niet echt van me af weet te schudden.
Moeilijk te omschrijven waarom juist Rowe het blijkbaar niet lukt om mij enorm enthousiast te maken waar andere genre-genoten dat wel doen (want ik heb namelijk helemaal niks tegen té Amerikaans).
Misschien blijft zijn muziek voor mij iets afstandelijks in zich houden waardoor het mij niet lukt er voor de volle 100% in te komen.
Desondanks zeker genietbaar en geen cd die ik ook snel weer terzijde zal leggen. Wie weet gaat dat alsnog gevolgen hebben voor de waardering. Met nummers als The Ballad of Buttermilk Falls, Downwind of Horses sluit ik een verhoging niet uit.

BobbieMarley
Dat afstandelijke is voor mij moeilijk te begrijpen, Aerodynamic.. Sean Rowe weet juist als geen ander songs eigen te maken. Zijn stem is uit duizenden te herkennen. Maar het blijft natuurlijk gewoon een kwestie van smaak.

avatar van AOVV
Toch wat minder dan 'Magic', naar mijn mening. Hier staan minder uitstekende songs op, al wil dat niet zeggen dat dit een slechte plaat is. 'Horses' is waarlijk een fantastisch nummer, houdt me ook na tig luisterbeurten nog steeds in de greep, is nog steeds even spannend. Ik hoor in de zang soms wel 'ns een vage echo van Bill Callahan terug, zeker geen belediging. Ach, gewoon nog wat meer beluisteren, en dan komt die mooie score er wel. Voorlopig ben ik er nog niet uit.

BobbieMarley
Deze is absoluut een klasse beter dan Magic.
Treedt trouwens live in Nederland in december:

6-12 Ekko Utrecht
7-12 Popfront Zwolle
8-12 Jazzcafé de Spieghel Groningen
10-12 Paradiso, Amsterdam

avatar van muziekobsessie
hee da's goed nieuws Bobbie, wordt ekko voor mij

avatar van jellecomicgek72
Wat een geweldige plaat is dit zeg, geweldige zanger, hele goeie stem. Deze staat al zo'n beetje de hele week op.

avatar van muziekobsessie
ja en voor 5 euro kaartje gekocht 6 december in Ekko Utrecht. da's pas een leuke prijs

avatar van jellecomicgek72
Hij speelt 9 december ook in Concerto in Amsterdam samen met Glen Hansard, ben er sowieso bij!

avatar van muziekobsessie
een dijk van een stem, blaast je helemaal weg gelijk vanaf de eerste zanglijn. Heb hem gezien in ekko slechts met 1 gitaar maar jongens wat een indrukwekkende kerel, een echte zeebonk. maar het meeste indruk maakte die loepzuivere stem die live echt vele malen beter is als op de plaat. Veel covers ook waits, cohen en Thompson.

avatar van Broem
Ik was (en ben) helemaal weg van het eerste album van Sean Rowe - Magic. Eindelijk deze opvolger te pakken gekregen en vol verwachting gaan luisteren. Nogmaals geluisterd en nog maar n keer. De Magic van zijn eerste album blijft weg bij deze THE Salesman and THE Shark. Gewenning of minder pakkende songs? Voor mij een combi van beide. Het altijd moeilijke 2e album is minder van kwaliteit (en minder origineel) dan zijn debuut.

BobbieMarley
Dat ben ik niet met je eens, Marc, vind deze echt een stuk beter.

avatar van Broem
Ben er nog eens goed voor gaan zitten. Die Sean heeft me toch wel te pakken. Ik verhoog mijn score voorzichtig met een halfje. Dat kan nog meer worden. Wat een prachtige strot heeft deze man toch. Zag trouwens dat deze THE Salesman zijn 3e boreling is en niet zijn (moeilijke) 2e. Zal ook eens achter zijn debuut aan gaan. Signs (I'm getting older) is een pracht song en hoogtepunt van dit album. Buitencategorie.

avatar van Deren Bliksem
Ik heb hem twee keer gezien, de eerste keer was een concertje in de Plato. Ik was toen samen met mn dochtertje, die lekker aan het praten was tijdens zijn optreden.

Gelukkig had hij er geen last van en ging hij er juist heel leuk mee om, wat grapjes-makend enzo. Na afloop heb ik nog met hem gesproken en werd hij zelfs iets emotioneel, het bleek dus dat hij een vader is van een zoontje van een paar maanden en hij hem ontzettend miste. Hij zette voor mij een handtekening op zijn cd en speciaal voor mn dochter een hartje.

Is het niet heerlijk?

avatar van Lura
Wat blijft dit toch een geweldig album! Een zanger die je vanaf het eerste nummer bij de strot pakt en niet meer loslaat. 10 september aanstaande staat hij in de 013 te Tilburg en ik zal er zeker zijn Entree slechts 9 schamele euri. Ter vergelijking in november treedt The tallest man on earth op, 25,50 euro kost dan een kaartje

Een prachtig concert van Sean Rowe in de kleine zaal van paradiso meegemaakt een paar maanden geleden. Wat een stem en een uitstraling!! Al na een paar woorden zingen schoot er een brok in mijn keel. Ik hoop dat hij nog veel van dit soort platen gaat maken.

Roepaen Podium • Ottersum Noord-Limburg - cultureelpodium.nl

Vrijdag de 13e a.s. in het mooie Ottersum. Entree 12,50 euro. Tja. Ga dat horen. Prachtartiest.

avatar van muziekobsessie
bah gister sean rowe gezien in de paradijskerk naast rotown, echt verschikkelijk daar zit voor geen meter die kerkbanken en slechtste geluid ever....terwijl t in rotown heerlijk rustig was. had prima gekund. nee ze zijn bang dat iemand er doorheen lult, maar draai dat is om dan is de artiest gewoon niet goed genoeg! zo die zit....

avatar van Masimo
Het geluid was inderdaad niet best, en dat had ik toch anders verwacht in een kerk, hopende op mooie akoestiek. Zat 'm vooral in de gitaar die voor geen meter klonk. Toch vond ik het wel een mooi concert, zeker Thompsons Vincent Black Lightning vond ik smaakvol.

avatar van Ducoz
Ik heb lang zitten wikken en wegen om te gaan, maar uiteindelijk niet gedaan. Goed misschien, zo te horen.
Buiten de houten reet die je van die banken krijgt vind ik de concerten die ik tot op heden in de Paradijskerk heb gezien toch altijd erg mooi hoor. Het heeft wel wat, singer song writer en l'eglise

avatar van Lambchop
Vaak geprobeerd deze plaat, het pakt me niet. Versta hem slecht en hij zingt lijkt wel door zn neus. niet mijn ding helaas

avatar van AOVV
Sean Rowe heeft een erg fascinerende stem. Dit album is eigenlijk één grote popquiz, waarbij elke song feitelijk de vraag "welke zanger horen we hier in terug?" voor moet stellen. Nick Cave, Van Morrison, Bruce Springsteen, Tom Waits, Bill Callahan,... ik hoor hen allemaal wel ergens op het album terug.

Is dat erg? Neen, zeker niet. Het is net de combinatie van al die elementen die het zo uniek maken. De instrumentale begeleiding is soms iets te braafjes hier (terwijl bijvoorbeeld 'Jonathan' op zijn album 'Magic' een heel andere kant laat zien), maar dit is gewoon van een hoge kwaliteit, met 'Horses' als absolute uitschieter. Ook het meteen daaropvolgende 'Old Shoes' is een pareltje.

Fijn album dus, dat het niet haalt bij 'Magic'. Ik ben echter wel razend benieuwd naar de opvolger.

4 sterren

avatar van erwinz
op die opvolger hoef je nog maar twee dagen te wachten

avatar van Fingertippie
Nu enkele keren beluisterd, even wennen aan de stem. Tis in ieder geval niet een van de vele rauwe stem van een man in dit genre. De stem met de instrumentatie pakken je. Nog niet direct een oordeel of keuze vwb de nummers, maar het duet vind ik geweldig klinken.

Prachtig album. Al zijn albums erg goed, dit voor mij de allermooiste. Fenomenale stem. Goede teksten en muziek. Aardige en interessante kerel ook. Twee keer in Rotown te Rotterdam gezien en binnenkort in Dortmund zelfs.

Ik kan het nummer "the lonely maze" niet horen zonder kippenvel.

Ik ben het niet eens met de mensen hier die zijn eerste album "magic" beter vonden trouwens.

avatar van Koos R.
Prachtig, prachtig, prachtig. Die warme bromachtige bariton stem, ik vind het top. Getriggerd door de recensie in platomania destijds het album gaan luisteren. Vanaf luisterbeurt 1 direct om. Het koesterende 'sign' en de meesleepende 'old shoes' zijn mooie schitteringen in een album dat goed in balans is. Bijzondere singer-songwriter muziek.