Enslaved - RIITIIR (2012)

Noorwegen
Label: Nuclear Blast

1. Thoughts Like Hammers (9:30)
  2. Death in the Eyes of Dawn (8:17)
  3. Veilburner (6:46)
  4. Roots of the Mountain (9:17)
  5. Riitiir (5:26)
  6. Materal (7:48)
  7. Storm of Memories (8:58)
  8. Forsaken (11:15)
avatar van AOVV
Ook nogal moeilijk om na zo'n fantastische plaat met een nieuwe op de proppen te komen natuurlijk. Enslaved heeft de lat zelf enorm hoog gelegd door een meesterwerkje als 'Axioma Ethica Odini' op de mensheid los te laten. Dat ze met 'RIITIIR' dat niveau niet halen, is zeker geen schande. Het is nog steeds een erg goeie plaat geworden, en het aanschaffen waard.

Welke fragmenten vind je dan goed, wizard? Of kan je daar nu niet meteen opkomen? Dat kan ik best begrijpen, je kent intussen waarschijnlijk al zoveel platen, dat het niet altijd even makkelijk is om zomaar meteen te zeggen van "die en die passage vind ik goed". Ik zou het ook niet meteen kunnen.

avatar van wizard
Nou, AOVV, je houdt een antwoord tegoed. Ik had het album vandaag nog een keer beluisterd om precies de fragmenten te kunnen geven, maar daarvan heb ik dan weer geen aantekeningen gemaakt, en een paar uur later (nu dus) ben ik alles weer vergeten, behalve dat ik de refreinen van de eerste 2 nummers erg goed vind.
Inderdaad is het een raar idee dat ik van veel albums die ik heb, ik de losse nummers niet goed ken. Zelfs bij veel albums die ik heel erg goed vind en die ik vaak draai is dat het geval. Deels is dat denk ik een gevolg van het feit dat ik veel meer albums heb en beluister dan een paar jaar geleden. Deels is het ook omdat ik albums altijd van begin tot eind luister en me meer mee laat voeren door de sfeer, in plaats van elk nummer los te analyseren. Dat betekent overigens niet dat sommige melodielijnen, riffs of wendingen er niet uitspringen voor me, of me niet bijblijven. Maar voor veel albums is het dan wel zo dat ik niet meteen precies kan zeggen wat ik waar goed vind.

Terug naar Enslaved...over het algemeen vind ik de stukken met cleane zang de betere stukken. Niet dat ik niet van grunts houd, maar hier vind ik ze niet opvallen. Soms, als grunts en cleane zang elkaar afwisselen, vind ik wel dat er een mooie wisselwerking ontstaat.
Daarnaast zijn in mijn ogen de eerste nummers het sterkst. Echter, ook vaak daar is er ergens net over de helft een break, waarna er nog een paar minuten aan vast geknoopt worden. Dat laatste had van mijn part niet gehoeven. Veel herhaling, waarin maar weinig spannende dingen gebeuren.
Maar zoals gezegd, later meer.

avatar van AOVV
Dat is we zo, deze plaat had gerust 10 minuten korter mogen zijn. Ik heb ook de indruk dat men het soms een beetje te lang rekt. Dit mag natuurlijk, maar wel op voorwaarde dat het echt blijft boeien en, beter nog, beklijven. Mijn aandacht ebt soms weg, al vind ik dit nog steeds heel erg goed. Maar waar 'Axioma Ethica Odini' een plaat is die echt fantastisch aanvoelt en qua sfeer ook heel erg juist zit, neemt op 'RIITIIR' die andere kant van Enslaved, de stielkennis, gegroeid uit jarenlange ervaring in het metier, de bovenhand.

avatar van RuudC
Ook dit album is ijzersterk. Enslaved zet de koers van Axioma Ethica Odini voort en Riitiir is het resultaat. De hele stijl is nog beter uitgewerkt en dat heeft simpelweg geresulteerd in een album dat nog beter loopt, nog organischer is en daarom de voorganger naar de kroon steekt. De solo's zijn prachtig en de (te duidelijke) knipogen naar progrock zijn weg. Niet helemaal verdwenen, maar eindelijk goed verweven in de muziek, waardoor het er niet meer te dik op licht. Dit is het soort progressieve metal dat ik graag hoor: een machtig epos dat een concept van allerlei kanten belicht. Dynamisch mooi in balans en een schoonheid van indrukwekkende klasse.

Tussenstand:
10. Vikingligr Veldi
11. Isa
12. Monumension

avatar van lennert
Nog een tandje beter dan Axioma Ethica Odini, dat was eigenlijk vrij onverwacht... Wat wel opvalt is dat het album erg lang duurt en zwaar op de maag ligt, maar met Death In The Eyes Of Dawn heeft de band wel het beste nummer uit hun carrière gemaakt wat mij betreft. Ook Roots Of The Mountain is niets dan pure klasse en het afsluitende Forsaken met zware toetsenlagen raakt ook helemaal de juiste snaar. Wat mij betreft heeft Enslaved met de laatste twee albums echt helemaal de juiste stijl te pakken!

Tussenstand:
1. Riitiir
2. Axioma Ethica Odini
3. Below The Lights
4. Blodhemn
5. Eld
6. Frost
7. Mardraum (Beyond The Within)
8. Monumension
9. Vikingligr Veldi