Warren Zevon - Transverse City (1989)

Label: Virgin

1. Transverse City (4:19)
  2. Run Straight Down (4:05)
  3. The Long Arm of the Law (3:47)
  4. Turbulence (4:08)
  5. They Moved the Moon (4:32)
  6. Splendid Isolation (4:35)
  7. Networking (3:02)
  8. Gridlock (4:34)
  9. Down in the Mall (4:28)
  10. Nobody's in Love This Year (4:17)
EVANSHEWSON
Klein dipje in een overigens fantastisch oeuvre van deze sympathieke en bescheiden natural born singer-songwriter !
track 10 NOBODY'S IN LOVE THIS YEAR maakt veel goed, maar haast al zijn andere platen vind ik stukken beter dan dit plaatje, waar hij volgens mij een beetje zwalpte; Gelukkig erg tijdelijk !
2.5 sterren, al was het maar voor dat ongelooflijk gevoelig en mooie Nobydy's in Love this year !

avatar van CarlBerg
Dit vind ik toch een goede plaat, al is ze dan een buitenbeentje in het oeuvre van WZ en heeft ze best wel een typische jaren ´80-klank, vind ik.
Warren Zevon is trouwens heel kwaad man op deze plaat, wat overeenkwam met de tijdsgeest dan.

Het eerder genoemde `Nobody´s in love this year´ is natuurlijk de uitschieter, maar ook ´They moved the moon´ en het titelnummer zijn niet te versmaden.

Father McKenzie
Voor mij het enige album dat me zwaar tegenvalt, van deze prachtige rasartiest.
Zijn het die typische syndrums, de synthetische klavieren? Geen idee, ik vind ook behalve 6 en 10 echt weinig beklijvende songs terug.
De hoes is lelijk, vreselijk zelfs, en voor mij had hij hier echt een redelijk artistiek dipje.
Voor mij dus zijn minst geslaagde plaat, in een verder formidabel oeuvre.

beaster1256
warren's slechtste album ever , gelukkig heeft hij maar 1 slecht album gemaakt , te mijden !

ja, die synth brol maakt hier alles kapot !

beaster1256
splendid isolation onthouden , de rest laten liggen !

avatar van heartofsoul
In tegenstelling tot de meeste users die bij dit album een berichtje hebben gedropt, vind ik Transverse City niet zo slecht. Het is een themaplaat die handelt over onze cultuur die door verval afbrokkelt en waarin de mens de slaaf wordt van de techniek. Lees de teksten van de inlay, het is of je een beklemmende sf-roman leest, die naar mijn beleving niets van haar betekenis heeft verloren (maar ik ben wel een beetje pessimistisch van nature). De zwartgallige sfeer van de zeer beeldende songs zorgt niet altijd voor veel luisterplezier en om deze reden komt de cd niet vaak uit mijn platen-
kast. De productie is natuurlijk ook een beetje te zwaar, daardoor springen er maar een paar songs in gunstige zin uit ( Nobody's In Love This Year en Splendid Isolation).

avatar van JJ&Joan
Ik schrik toch wel van de reacties hier.
Het album an sich ken ik niet, maar vooral via de verzamelaar "I'll sleep when I'm dead" ken ik toch enkele songs heel goed.
"Splendid Isolation" vind ik echt wonderlijk goed. "Run straight down" is speciaal en toch wel beklijvend, "Long arm of the Law" is een typisch en goed nummer voor Zevon. Dat kun je ook zeggen van "Nobody's in Love this Year".
Ik ken 4 songs en ze zijn goed tot uitstekend.
Nu ga ik op zoek naar de rest via Youtube om mij een oordeel te kunnen vormen over het geheel.

avatar van JJ&Joan
Ja, ik begrijp het al wat beter.
De songs die ik hierboven vermeldde zijn duidelijk de betere.
En de hardcore fan van Warren Zevon kan zich wel storen aan de sound.

Anyway ik wil toch besluiten met een positieve noot:
Splendid Isolation is

avatar van fabrice
Splendid isolation, I don’t need no one ... to love this album! ?
Ooit gekocht voor een complete Zevon lp collectie, maar ik vind het een geweldig album.
Jaren 80, lelijke hoes, klopt allemaal .. maar Zevon stelde me nooit teleur.
Splendid Isolation is trouwens live op YouTube te vinden, Zevon live met Neil Young, ? geweldig.

Warren Zevon - Splendid Isolation - 11/6/1993 - Shoreline Amphitheatre (Official) - YouTube

Aardige bijdrage van David Gilmour (Run Straight Down) trouwens.

avatar van Silky & Smooth
Zeker niet zijn beste plaat, maar ik vind hem zich goed herpakken op de B-kant.