Erykah Badu - Baduizm (1997)

Soul
Label: Kedar

1. Rimshot (Intro) (1:56)
  2. On & On (3:45)
  3. Appletree (4:25)
  4. Otherside of the Game (6:33)
  5. Sometimes [Mix #9] (0:44)
  6. Next Lifetime (6:26)
  7. Afro (Freesyle Skit) (2:04)
  8. Certainly (4:43)
  9. 4 Leaf Clover (4:34)
  10. No Love (5:08)
  11. Drama (6:02)
  12. Sometimes... (4:10)
  13. Certainly (Flipped It) (5:26)
  14. Rimshot (Outro) (2:19)
Toentertijd nieuw en hartstikke cool. Prachtige cd in het genre, vind ik.

de eerste vijf nummers vind ik echt té mooi voor woorden, daarna raak ik de aandacht kwijt, en pakken de tracks je minder.. al met al een ontzettend vette cd, met ON&ON en OTHERSIDE OF THE GAME als toppers

sterre schreef:

Helemaal waar.

Nou, nee.. Certainly (nr. 13) vind ik een van de mooiste nummers, en eigenlijk vind ik het album vrij stabiel over het geheel.. De eerste 5 zijn wel de mooiste, maar daarna wordt het niet veeel slechter.. Ietsje minder maar..

avatar van FunkStar
Erykah Badu schudde het ingedutte R&B wereldje wakker met haar debuutalbum Baduizm. De cd bevat klassiekers als On & On en Appletree. Het genre staat nu bekend als New Classic Soul. Haar optredens zijn sterk op Afrikaanse rituelen gericht waarbij ook wierook niet ontbreekt. Ze zingt over het leven en de liefde. Erykah Badu is een fenomeen.

avatar van musicfriek
Wat een heerlijk laidback-album is dit zeg. Een aantal nummers waren me wel bekend (On & On), maar de rest klinkt ook zeer de moeite waard! Lijkt me vooral lekker om te draaien op warme zomeravonden

Wat opvalt is haar eigenzinnige stem en daar moet je van houden, ik vind het echt heerlijk.

Deze gaat nog heel veel gedraaid worden

Social_Mask
Certainly (Flipped It)
On & On
Appletree
Otherside of the Game

Zijn echt prachtig. Alle minimaal 4,5* waard. De rest is ook gwn goed.

Ze heeft een mooie stem, maar wat ik echt mooi vind is het manier waarop ze zingt. Onbeschrijfelijk. Maar erg mooi. Het klinkt wel alsof ze een beetje, jah ehm... high ofsow is.

Geef hier 4* voor.

avatar van Madonna
Heel goed album..."4 Leaf Clover" de zin is "geleend " van Atlantic Star....relaxte muziek.

-4-

avatar van Rinus
Lekker debuut album van deze zangeres. Een mix van soul en funk, die best behoorlijk aanstekelijk werkt. Het album is stukken beter, dan wat al die R&B zangeressen tegenwoordig produceren. In dit album zit nog een hart en een ziel.

avatar van Urbanoetang
Lekker relaxt, inderdaad vooral de 1e paar nummers en Certainly.

avatar van Reijersen
Badu is een wat experimentele dame in het nu-soul genre. Met een totaal eigen sound en stem weet ze op haar debuut erg te boeien. Live-knaller en bekendste hit 'Tyrone' staat hier niet eens op. Badu doet vooral waar ze zelf zin in heeft, en dat hoor je. Top cd in het genre.

Lekkere sound en stem waarmee ze het niveau constant hoog houd. Ondanks dat het album wel afwisseld is, vind ik toch dat het wel wat indut. Misschien is het dat toch te lang.

avatar van Carolaah
Hmm ik wil me ook eens in een cd van mevrouw Badu verdiepen..
Beetje jammer dat Tyrone zo te zien alleen op het live-album staat misschien toch eerst het live-album proberen dan..
Of is dit toch een beter album om mee te beginnen?

avatar van Reijersen
Carolaah schreef:
Hmm ik wil me ook eens in een cd van mevrouw Badu verdiepen..
Of is dit toch een beter album om mee te beginnen?

Ik zou beginnen bij ''Mama's Gun'

avatar van kemm
Je hoort hier al duidelijk dat ze een meesterwerk in zich heeft. Zover is het hier nog niet, maar datzelfde jaar met haar live-plaat zette ze dat nog eens extra in de verf. Drie jaar en een kindje later was het dan ook zover met Mama's gun.

Vandaag, twaalf jaar en twee kindjes (+ een onderweg) later kunnen we (of ik althans) ons geen muziekscene meer voorstellen zonder Erykah Badu.

avatar van Weirdo Wizzy
Nou ik vind dit eigenlijk wel een meesterwerk. Vooral de eerste helft van de cd. Daar staan echt de ALLERbeste nummers, maar om nou te zeggen dat de cd in de 2e helft inkakt?? Nee dat zeker niet, want daar haalt ze nog steeds een hoog niveau. Aparte manier van zingen heeft ze, maar erg mooi. De beats zijn erg loom, maar het klinkt al met al wel erg lekker bij elkaar!

Favorieten:

On & On
Appletree
Next Lifetime

4,5 ster

avatar van MAS
MAS
Prachtig album van Erykah Badu. Ik ben na een album gelijk fan! Ik heb vandaag ook Mama's Gun aangeschaft ik hoop dat die even goed is als deze.

avatar van principal2000
Ik vind Mama´s Gun zelfs nog beter dan haar debuut. Maar ook hierop zeer goede nummers (Drama en Next Lifetime zijn mijn favo's). Ik ben alleen een beetje allergisch voor On& On.

avatar van Weirdo Wizzy
Vreemd...waar ligt dat aan. Te vaak gehoord ofzo? Het valt muzikaal niet uit de toon op dit album toch? Is ook nog het bekendste nummer van het album geloof ik. Lekker laidback nummertje blijf ik hetzelf vinden.

avatar van T.O.
Nu pas voor het eerst echt goed beluisterd eigenlijk.

Valt niet tegen; heel relaxt, coherent en weinig mindere tracks.

Case4
Ik ben geen enorme R&B fan, toch deze plaat luisteren gezien deze prachtvrouw op het komende Exit festival in Servië haar kunsten laat zien. Maar dit is me toch een gave plaat. De beats dringen totaal niet op, rustig bonzend op de achtergrond met veel ruimte voor haar chille stemgeluid. Soms met back-up vocals soms alleen. Op de achtergrond een huilende gitaar of heel zacht een synth. Beetje de Snoop Dogg van de neosoul. Prachtige productie, prachtige zang, prachtig album. Luister dit!

avatar van pureshores
The world keeps turning...........in een ratelende Blu Mar Ten mix en pas veel later het origineel van On and on ontdekt dat als een kopje thee klinkt na al dat dansvloergeweld. De hele cd straalt een kabbelend geheel uit waar soms de beats wat meer naar voren treden maar waar de lijzige stem van Badu de luisteraar meesleurt.
Een slimme zet in het toen Puffy tijdperk met recycle rnb