menu

Marillion - The Best of Both Worlds (1997)

mijn stem
3,80 (50)
50 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: EMI

  1. Script for a Jesters Tear (8:45)
  2. Market Square Heroes [B'sides Version] (3:57)
  3. He Knows You Know [Album Version] (5:23)
  4. Forgotten Sons (8:19)
  5. Garden Party (7:16)
  6. Assassing [Single Version] (3:37)
  7. Punch and Judy (3:19)
  8. Kayleigh [Single Version] (3:34)
  9. Lavender [Single Version] (3:41)
  10. Heart of Lothian [Single Version] (3:37)
  11. Incommunicado (5:16)
  12. Warm Wet Circles [Single Version] (4:24)
  13. That Time of the Night (The Short Straw) (5:58)
  14. Sugar Mice (5:45)
  15. Uninvited Guest (3:46)
  16. Easter (4:31)
  17. Hooks in You [Meaty Mix] (3:54)
  18. The Space (6:15)
  19. Cover My Eyes (Pain and Heaven) (3:55)
  20. No One Can (4:40)
  21. Dry Land (4:43)
  22. Waiting to Happen (4:56)
  23. The Great Escape [Album Version] (6:28)
  24. Alone Again in the Lap of Luxury [Radio Edit] (4:29)
  25. Made Again (5:03)
  26. King (7:06)
  27. Afraid of Sunlight (6:51)
  28. Beautiful [Radio Edit] (4:23)
  29. Cannibal Surf Babe (5:17)
totale tijdsduur: 2:29:08
zoeken in:
3,5
Ik vind Marillion eigenlijk een band dat uit 2 periodes bestaat, de periode met Fish en de periode met Steve Hogarth.
De titel van deze verzamel cd zegt het eigenlijk al, both worlds.
Niet alleen 2 verschillende zangers maar ook het logo is destijds verandert.
Hoewel het Marillion van nu, met Steve Hogarth zeker niet slecht is, gaat mijn voorkeur toch meer uit naar het Marillion in de tijd van Fish.
In het geheel genomen vind ik deze cd wel goed, maar vind ik ook zo af en toe wat zwakke momenten hebben.
Toch vind ik het zeker een goede voldoende waard en kom ik uit op 3.5 ster.

avatar van vigil
4,5
SoundWave schreef:
Ik vind Marillion eigenlijk een band dat uit 2 periodes bestaat, de periode met Fish en de periode met Steve Hogarth.
.


verrassende conclusie....

avatar van Flipper
vigil schreef:

verrassende conclusie....



avatar van Hans Brouwer
SoundWave schreef:
Ik vind Marillion eigenlijk een band dat uit 2 periodes bestaat, de periode met Fish en de periode met Steve Hogarth.
Hoewel het Marillion van nu, met Steve Hogarth zeker niet slecht is, gaat mijn voorkeur toch meer uit naar het Marillion in de tijd van Fish.
Soundwave, ik ben het helemaal met je eens . Waar Fish met zijn krachtige stem de muziek van Marillion als het ware draagt , doet de stem van Steve Hogarth zeer geforceerd aan en doet dit "hese gepiep" alleen maar afbreuk aan de muziek van Marillion .

avatar van VanDeGriend
3,5
Hans Brouwer schreef:
doet de stem van Steve Hogarth zeer geforceerd aan en doet dit "hese gepiep" alleen maar afbreuk aan de muziek van Marillion


Onwaarschijnlijke, onnodig prikkelende en vooral ook onjuiste evaluatie. Kennelijk nooit een Hogarth concert bezocht en kennelijk ook de hoog gewaardeerde cd's Brave, AOS en Marbles nooit goed geluisterd of gesnapt. In ieder geval kun je van alles vinden over de zang maar "hees gepiep"?

Anyway...welke stem je prefereert is kwestie van smaak maar technisch gezien heeft Hogarth wat meer mogelijkheden. Muziek van Marillion is ook een knap stukje avontuurlijker geworden als je t mij vraagt. Neemt niet weg dat beide periodes mij bevallen

avatar van vigil
4,5
VanDeGriend schreef:
(quote)


Onwaarschijnlijke en onnodig prikkelende evaluatie. Kennelijk nooit een Hogarth concert bezocht en kennelijk ook de hoog gewaardeerde cd's Brave en Marbles nooit geluisterd of gesnapt.

Anyway...welke stem je prefereert is kwestie van smaak maar technisch gezien heeft Hogarth wat meer mogelijkheden. Muziek van Marillion is ook een knap stukje avontuurlijker geworden.


Dat je er nog een reactie aan besteed....

avatar van Hans Brouwer
VanDeGriend schreef:
(quote)

Onwaarschijnlijke, onnodig prikkelende en vooral ook onjuiste evaluatie. Kennelijk nooit een Hogarth concert bezocht en kennelijk ook de hoog gewaardeerde cd's Brave, AOS en Marbles nooit geluisterd of gesnapt.
Beste VanDeGriend,

Het is niet mijn bedoeling geweest om "onnodig prikkelend" te zijn.
Ik ken alle albums in de nieuwe Mariliion samenstelling, dus ook Brave, AOS en Marbles. En ik ben zelfs naar een concert van Marillion mét Hogarth geweest. Dit alles versterkt alleen mijn mening omtrent Marillion. Je opmerking is dus volkomen misplaatst .
Maar ja..... je mag hier kennelijk geen "eigen" mening plaatsen en dat is verdomde jammer!!

avatar van vigil
4,5
Hans Brouwer schreef:
(quote)
Beste VanDeGriend,


Maar ja..... je mag hier kennelijk geen "eigen" mening plaatsen en dat is verdomde jammer!!


hoho, jij verdraait een mening van iemand anders helemaal! Diegene meldde namelijk dat hij de H periode wel goed vondt enkel de F periode beter. (niks mis mee, dat kan) daar reageerde jij op dat je het helemaal mee eens was en dat H niet kon zingen enz, enz.

dus eerst even beter naar je eigen berichten kijken voordat je zielig gaat lopen doen!

.

avatar van Hans Brouwer
vigil schreef:
(quote)


hoho, jij verdraait een mening van iemand anders helemaal! Diegene meldde namelijk dat hij de H periode wel goed vondt enkel de F periode beter. (niks mis mee, dat kan) daar reageerde jij op dat je het helemaal mee eens was en dat H niet kon zingen enz, enz.

dus eerst even beter naar je eigen berichten kijken voordat je zielig gaat lopen doen!

.
Vigil, dream on..... .

avatar van vigil
4,5
Hans Brouwer schreef:
(quote)
Vigil, dream on..... .


wat een verschrikking.....

avatar van Hans Brouwer
vigil schreef:
(quote)


wat een verschrikking.....
Weet je wat een verschrikking is...... "Vondt" met dt schrijven .
Zie je bericht van 5 februari, 11.05 uur.

avatar van Nicolage Rico
Jongens, waar zijn we mee bezich? Sorry, ik bedoel bezig. Sorry Hans.

avatar van vigil
4,5
Nicolage Rico schreef:
Jongens, waar zijn we mee bezich? Sorry, ik bedoel bezig. Sorry Hans.

tja Rico, vanaf nu gaat Dhr. Hans in de negeermodus. Dat werkt bij andere ook prima, zo heb ik me laten vertellen.

avatar van Hans Brouwer
vigil schreef:
(quote)

tja Rico, vanaf nu gaat Dhr. Hans in de negeermodus. Dat werkt bij andere ook prima, zo heb ik me laten vertellen.
Geen "andere" maar "anderen", met een N dus . Vigil, wanneer ga je nu eindelijk eens een cursus "hoe schrijf ik foutloos Nederlands" volgen ???

Zo, en nu eerst een Bavaria en disc 1 van deze dubbel cd maar weer eens draaien .

Prettige avond , Hans

avatar van Cygnus
3,0
Hans Brouwer schreef:
(quote)
Geen "andere" maar "anderen", met een N dus . Vigil, wanneer ga je nu eindelijk eens een cursus "hoe schrijf ik foutloos Nederlands" volgen .

Zo, en nu eerst een Bavaria en disc 1 van deze dubbel cd maar weer eens draaien .

Prettige avond , Hans

Beetje jammer om niet inhoudelijk op zijn posts in te gaan en alleen te mierenneuken (met tussen-n ja) over een n te weinig...

avatar van Hans Brouwer
Cygnus schreef:
(quote)

Beetje jammer om niet inhoudelijk op zijn posts in te gaan en alleen te mierenneuken (met tussen-n ja) over een n te weinig...
Dat had ik al gedaan Cygnus .

avatar van Jazzthieve
Wow, dacht ik even op Marillion ontdekking te gaan en om wat meer te weten te komen over hun muziek, en kom hier dit fijn staaltje moddergooien tegen, leuk zeg.

Omayyad
Jazzthieve schreef:
Wow, dacht ik even op Marillion ontdekking te gaan en om wat meer te weten te komen over hun muziek, en kom hier dit fijn staaltje moddergooien tegen, leuk zeg.

Aangezien Marillion wat mij betreft een échte albumband is, zou ik niet beginnen met een verzamelaar.

avatar van Hans Brouwer
Jazzthieve schreef:
Wow, dacht ik even op Marillion ontdekking te gaan en om wat meer te weten te komen over hun muziek, en kom hier dit fijn staaltje moddergooien tegen, leuk zeg.
Inderdaad uiterst vervelend en kinderachtig .

avatar van vigil
4,5
Jazzthieve schreef:
Wow, dacht ik even op Marillion ontdekking te gaan en om wat meer te weten te komen over hun muziek, en kom hier dit fijn staaltje moddergooien tegen, leuk zeg.


wat wil je weten vriendelijke vriend!

avatar van Jazzthieve
Wel, ik kende Marillion enkel van hun populaire hit "Kayleigh". Ik ben nu "Marbles" aan het beluisteren waar ik danig van onder de indruk ben. Ik heb wat op wikipedia zitten zoeken (iets wat ik steeds doe als een band mijn interesse vat) over Marillion, dus ik ben op de hoogte van pre 87 Fish era en de post 87 "h" era.
Verder heb ik gelezen dat elke Marillion album een doorontwikkeling is op het vorige album misschien daarom Omayyad's commentaar over het feit dat het "een échte albumband" is. Nu hoor links en rechts dat "Brave" ongeveer het beste van het "h" era is. Wat zijn dan zo de aanraders voor het Fish tijdperk?

avatar van Casartelli
Jazzthieve schreef:
Wat zijn dan zo de aanraders voor het Fish tijdperk?

Als ik me er ook even tegenaan mag bemoeien

Dat hangt van je voorkeur af. De eerste twee platen, Script for a jester's tear en Fugazi zijn relatief heavy en vertonen de sterkste referenties aan het Genesis van weleer. Misplaced childhood toont een meer eigen geluid, is softer en sterker zanggeoriënteerd. Clutching at straws is inderdaad een soort doorontwikkeling van MC, meer volwassen zogezegd.

Persoonlijk vind ik Fugazi het sterkste en MC het zwakste uit die periode, maar als je een representatieve steekproef neemt, zullen waarschijnlijk Script en MC nek-aan-nek om de favorietentitel strijden.

avatar van vigil
4,5
Waar mijn goede vriend C. De Fish era goed te pakken heeft zal ik de H periode even kort samenvatten.

Brave is wel één van de hoogtepunten van het H tijdperk. Maar zeker ook Afraid Of Sunlight (weliswaar meer songgericht maar toch sterke rode draad te ontdekken), Marbles en Season's End. De andere platen met H zou ik dan - voorlopig - even links laten liggen. Als je eenmaal aan de eerder genoemde gehecht bent geraakt kan je verder met bv. Holidays In Eden (als je de melodieuse popliedjes het beste vindt) of Radiation (als je meer voor de experimentele kant gaat). Mocht je echt niks anders te doen hebben kan je altijd nog Marillion.com gaan luisteren maar deze tip zal ik je zeker nu nog niet aanbevelen...

p.s. Wat C. met heavy bedoeld is meer agressief denk ik

avatar van Jazzthieve
thx voor de info, hier kan ik al wat mee aanvangen. Nog een vraag, toen ik marbles zat de beluisteren deed mij dat een beetje denken aan Pink Floyd, kan dat of slaat dat op niets?

avatar van vigil
4,5
Jazzthieve schreef:
thx voor de info, hier kan ik al wat mee aanvangen. Nog een vraag, toen ik marbles zat de beluisteren deed mij dat een beetje denken aan Pink Floyd, kan dat of slaat dat op niets?


Nou enigszins kan dat wel ja, al hebben ze toch wel een eigen sound. Maar de meeste Marillion fans zullen naar alle waarschijnlijkheid ook wel iets van Floyd in huis hebben.

avatar van Ceasar
3,5
Een 4,5 voor CD 1 en een 3 voor CD 2. Aangezien 3,75 sterren niet gaat dan maar naar beneden afronden (dankzij CD 2): eindcijfer 3,5

avatar van Madjack71
Persoonlijk prefereer ik de periode met Fish. Daar zit toch wat meer variatie en eigenheid in. Fish heeft i.m.o ook meer uitstraling alsook in zijn stem, hoewel dat niet hoeft te betekenen dat hij ook een beter zanger was. De stem van Fish ligt mij gewoon meer. Bij de uithalen van Steve Hogarth, denk ik af en toe, alsof dat het enige is wat hij kan en zit soms op de grens van irritatie.
Hoewel ik van mening ben dat de mooiste nummers voor Steve zijn periode zijn gemaakt, betekent dat niet automatisch dat er daarna niets van waarde meer is gemaakt.
Nummers als Uninvited Guest/Easter en het nu ook nog mooi klinkende Cover my eyes, zijn stuk voor stuk prima nummers. Waarvan ik Dry Land zelf het beste vind van die andere wereld.
In zijn geheel niet slecht, maar het trekt minder de aandacht als de andere kant.
Voor mij zijn; Script for a Jester Tears/Forgotten Sons/Assassing, het prachtige Lavender en in mindere mate, door uitdroging Kayleigh, nummers die steeds de aandacht blijven trekken.
Maar wel leuk zo die beide werelden.
4 voor Fish, 3,5 voor Steve....en natuurlijk de rest van de band heh.

avatar van ricardo
Ik ken nog helemaal niets van marillion. Is dit nu de beste keuze om mee te beginnen, of een live album of een regulier album? Ik heb cd's genoeg in huis en hoef van deze band maar hooguit 1, 2 of 3 albums meer niet. Ik hoop dat iemand mij wil vertellen welke albums ik dan het beste kan nemen om de Marillion essentie in huis te gaan halen met ongeveer 2 a 3 cd's.

avatar van Sinner
Met 1, 2 of 3 albums kom je er mijn inziens niet bij Marillion. Er zitten werelden van verschil tussen de diverse cd's. Ik heb de band niet meer gevolgd de laatste 10 jaar (Radiation was mijn laatste - vroeg of laat pak ik de draad wel weer op), maar wat betreft de eerste 15 jaar zou ik gaan voor de twee live albums, The Thieving Magpie (1988) en Made Again (1996). Dat geeft een redelijk beeld van de band tot die periode, de één met Fish, de ander met Hogarth - en beiden dubbel cd's bevatten buiten een "best of" setlist ook een integrale uitvoering van de concept albums die de band tot die periode heeft uitgebracht (Misplaced Childhood met Fish en Brave met Hogarth).

Deze zou ik in ieder geval niet nemen omdat ik de samenstelling niet brilliant vind. Mocht ik studio cd's nemen zijn mijn favorieten Script For A Jester's Tears, Fugazi (beiden Fish) en Season's End en Afraid Of Sunlight (beiden Hogarth).

avatar van Ceasar
3,5
ricardo schreef:
Ik ken nog helemaal niets van marillion. Is dit nu de beste keuze om mee te beginnen, of een live album of een regulier album? Ik heb cd's genoeg in huis en hoef van deze band maar hooguit 1, 2 of 3 albums meer niet. Ik hoop dat iemand mij wil vertellen welke albums ik dan het beste kan nemen om de Marillion essentie in huis te gaan halen met ongeveer 2 a 3 cd's.


Als ik naar je Top 10 kijk vermoed ik dat de periode met Fish jou ook het beste zal bevallen. Koop dus de eerste 4 studio-albums, met Fish.

avatar van IntoMusic
4,0
Nadat ik de helft van onderstaande reacties heb kunnen negeren door kinderlijke berichtjes (what's new op MuMe), heb ik de andere helft als uitgangspunt genomen om dit album aan te schaffen. Conclusie: zeer mooi verzamelalbum die de M-collectie leuk aanvult. ook als je nl. alles al hebt, is het lekker om eens bepaalde combinaties na elkaar te horen.
Leuk om dus beide periodes van Marillion op 2 schijfjes te hebben. Wat ik bij Floyd wel erg heb (de ene periode mooier als de andere), vind ik dat bij Marillion juist niet. Het vult elkaar aan en de diversiteit is hoog.

Kortom: goede verzamelaar met ietwat teveel edit-versies. Maarja, hoe krijg je het anders op 2 schijfjes .

avatar van Funky Bookie
4,0
Ik ken de Hogarth periode nog niet goed, maar op deze verzamelaar valt het mij wat tegen.
De Fish periode vind ik spannender en origineler klinken en dat is het leuk ook een aantal single versies te horen.
De Hogarth periode vind ik heel erg als Amerikaanse AOR klinken en daar heb ik wat moeite mee. Ik ga Brave echter nog wel een serieuze kans geven.

avatar van Cor
3,5
Cor
Aardige prospectus. Idee van de twee helften is wel geinig.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:50 uur

geplaatst: vandaag om 22:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.