Bat for Lashes - The Haunted Man (2012)

Label: EMI

1. Lilies (4:46)
  2. All Your Gold (4:32)
  3. Horses of the Sun (4:59)
  4. Oh Yeah (4:56)
  5. Laura (4:36)
  6. Winter Fields (3:42)
  7. The Haunted Man (5:15)
  8. Marilyn (4:35)
  9. A Wall (4:01)
  10. Rest Your Head (4:04)
  11. Deep Sea Diver (6:19)
  12. Lumen * (2:23)
  13. Daphne * (3:24)
Met Bat for Lashes heb ik een wat moeizame relatie, niet zo eentje als met Björk waar ik soms gillend gek van kan worden en waar ik op andere momenten heel innig mee ben. Nee, met Natasha Khan gaat het er soms wat stilzwijgend aan toe. Moeizaam. Niet goed wetend wat ik met haar aan moet.
Er is afstand zullen we maar zeggen.
Wetend dat ik dol op haar ben maar het niet kunnen uiten. Iets zit er dwars. Dat dus al twee avonturen lang. Fur and Gold en Two Suns vallen in de categorie 'het zit er in maar komt er niet uit'. De echte klik blijft uit en toch vind ik het mooi. Irriteren doet ze me nooit. Iets wat Björk niet kan zeggen.

The Haunted Man mag het dus proberen om mijn relatie met Bat for Lashes te verbeteren. Allereerst valt de hoes op; een foto gemaakt door Ryan McGinley o.a. bekend van de Sigur Rós hoes Með Suð í Eyrum Við Spilum Endalaust. Wat je er ook van mag vinden: het trekt de aandacht. Aandacht die ze wat mij betreft niet eens nodig heeft in deze vorm want ik was toch wel benieuwd naar dit nieuwe album.

En ja, dat album...... wederom is het prikkelend, boeit het en wederom krijg ik er niet voldoende vat op. Ik draag het geen warm hart toe. Er is en blijft die verdomde afstand. Waar Siouxie vroeger een ijskoningin was daar is Natasha Khan dat nu voor mij. Het is soms net wat te deftig allemaal en ze laat me niet echt toe.
Hierdoor hoor ik alweer een uitstekend album maar lukt het me niet er verliefd op te worden. Ik mag haar wel maar ik mag zoveel anderen ook. Ik wil meer.
Misschien na meerdere draaibeurten? Ik hoop het ergens wel maar gezien de voorgangers ga ik er niet van uit.
Gelukkig hebben we Laura nog want daar kan ik dus wel voor warmlopen

avatar van kemm
Uitgekleed, maar met manmacht op haar schouders. Ze houdt haar blote ziel toch een dikke mantel voor. Sterker dan haarzelf, mankracht op de schouders. Met dat verschil dat ook de mantelman uitgekleed over haar heen hangt.

Zie dat kettinkje om haar hals, ze laat het niet volledig los. Wat de solopiano en subtiele strijkers in Laura ons ook probeerden wijs te maken. Naakt aangekleed recht vooruit turend om haar balans te vinden, een balans waar ze man en macht voor nodig heeft. Maar ze staat recht.

Met zichzelf in gevecht, mannen over haar schouders gooiend. Maar ze staat recht. De vrouw kan zelfs stappen zetten, linkervoet vooruit op de beat van de drum. Rechtervoet ernaast slepend over de gitaarsnaren. Met Adam en Atlas in haar nek. Linkervoet vooruit op de beat van de drumcomputer, rechtervoet ernaast slepend over de synthtoetsen. Een strijkerbos dat adem aanlevert.

Stilstaand. Niet de man over haar schouder, maar de mannen in haar hoofd houden haar tegen. Strijdend met teveel wapens wordt het teveel, hoe bevrijd ze ook ten oorlog trekt. Maar zelfs met de knieën dichter tot de grond gaat ze, linker vooruit, rechter ernaast. Recht vooruit, marcherend, bevend, man en wereld niet te negeren.

Naakt bloedstollend ingedekt. Puur zingt ze complexloze refreinen. Met de mantel der liefde, der verdriet, der kracht, bedekt. Rauwe tonen van machtige kleuren, de ware kleuren onontdekt. The Haunted Man is de essentie van Bat For Lashes, zonder de weg ernaartoe te hebben toegedekt.

avatar van Film Pegasus
Een wat minder persoonlijk album van Bat for Lashes naar mijn gevoel. Zeker na de wat ruwere eerste albums waarmee de zangeres van zich liet horen. Meer producers ook en Natasha Khan zat even met een writersblock. Uiteindelijk komt het talent wel boven en zitten er enkele mooie nummers bij zoals Horses of the Sun, Laura, Winter Fields en Rest Your Head. Maar anders nummers voelen nogal onpersoonlijk. Als debuut zou dit nog werken, maar we zitten ondertussen aan een 3e album. En het niveau van die eerste 2 albums kan de zangeres helaas niet halen.