Neal Morse - Momentum (2012)

Label: Radiant

1. Momentum (6:25)

met Paul Gilbert

2. Thoughts Part 5 (7:51)
  3. Smoke and Mirrors (4:38)
  4. Weathering Sky (4:15)
  5. Freak (4:29)
  6. World Without End (33:39)
avatar van Gloeilamp
Een nieuwe van Morse! Ben razend benieuwd

avatar van Goldhand
Ik kijk hier ook zeer naar uit! Momentum klinkt alvast goed

avatar van Mindscapes
Net de clip bekeken, best geinig, maar misschien een beetje overbodig. Het lied zelf is zeer direct, maar nog steeds karakteristiek Neal Morse, goedgekeurd wat mij betreft! Hebben jullie ook het probleem dat beeld en geluid niet goed afgestemd zijn op elkaar? Geluid loopt bij mij ongeveer een seconde voor op het beeld op Youtube, wat nogal rare beelden oplevert soms...

avatar van Mindscapes
Thoughts Pt 5 overtuigt me des te meer, wat een heerlijke contrapunt-samenzang weer zeg. Ben onder de indruk. Niet veel nieuws onder de zon, maar toch, Neal Morse blijft klasse produceren. Rond 5:37 in dat lied moet ik aan Anglagard denken - een dwarsfluit sample?

avatar van aarrtentonny
Sinds gisteren ben ik in het bezit van dit album. Neal Morse flikt het weer. Dit is na Lifeline het tweede album zonder concept. Ik moet alles nog een beetje op mij laten inwerken maar vind het nu al een klapper. Het album trapt af met de lekkere rocker Momentum gevolgd door het weergaloze Thoughts 5 die de andere delen doen verbleken. Hierna neemt hij gas terug met een ballad zoals alleen hij kan brengen. Weathering sky is weer een lekkere progrocker. Hierna zijn wij aanbeland bij het tweede hoogtepunt van het album, het beales-achtige Freak. Heerlijk nummer. Morse sluit af met het huzarenstuk van het album. World without end, een epic van ruim een half uur die alles laat horen wat Neal Morse in huis heeft. Wat een nummer!! Dit is niet het beste album van Morse maar is beter dan dat andere album zonder concept Lifeline.

bobbee
Luister net voor de eerste keer en het openingsnummer doet me denken aan Gentle Giant, een ouwe progreus uit de jaren 70. Vooral de koortjes. Luister nu verder, ben benieuwd.

Proggy
weet iemand waar toughts part 3-4 te vinden?

avatar van Goldhand
Thoughts part 3 komt te staan op het nieuwe Spock's Beard album. Part 4 is nog niet gemaakt, dus het is nog afwachten wie daar als eerst mee komt, Neal Morse of Spock's Beard?

avatar van Brunniepoo
Nogal een hoog 'niets nieuws onder de zon'-album, maar bij Neal Morse is dat altijd nog wel een 4* waard. Nu hopen dat hij weer voor optredens naar Nederland komt.

avatar van Metal-D78
Mindscapes schreef:
Rond 5:37 in dat lied moet ik aan Anglagard denken - een dwarsfluit sample?
gewoon keyboard standje "flute".

avatar van Metalhead99
Neal heeft er weer wat moois van gemaakt. Vooral de ballad Smoke and Mirrors vind ik erg goed, vooral omdat deze ballad naar mijn mening op het juiste moment in het album gebruikt word. Het zorgt gewoon voor die aangename afwisseling die het nodig heeft. Daarnaast vind ik het epische werkstuk "World Without End" prachtig. Een aanrader voor de liefhebbers van de man zijn muziek.

avatar van Arjen78
Voor mij toch wel het minste album van Neal Morse. Zeker niet slecht maar we hebben het allemaal al eens eerder en vooral beter gehoord.
Ik zal misschien de enige zijn maar ik vind Lifeline zelfs nog iets beter dan deze. Al komt dat alleen door So Many Roads, dat ik een veel betere epic vind dan World Without End.

avatar van El Stepperiño
Dit album is is zijn geheel geen topper en Freak vind ik zelfs slecht, edoch World Without End is voor mij weer een supersupernummer!! Dik half uur genieten

avatar van vigil
Brunniepoo schreef:

Den spijker op z'n kop!

avatar van Supersid
Even wennen, maar daarna toch weer een sterke plaat die komt bovendrijven. Ok, freak is er een beetje over, maar het past hier en het smaakt... Dit is toch wel een erg goed album...

avatar van Clownvis
Beetje op de gok gekocht deze CD (in Breda waar ik toevallig was, leuke CD winkel met de naam "Tunes Ville") omdat ik nog niets van deze man kende. De prijs was maar Euro 10,00 incl. DVD dus dat viel wel mee.
Gezien de kritieken van enkele "bekende" Musicmeter leden toch de gok genomen en hier heb ik geen spijt van. Deze CD schijnt niet de beste te zijn dus eens te meer een rede om nog meer van Neal te gaan beluisteren.
Eerste nummer vind ik overigens niet zo bijzonder maar de rest is zeer aangenaam. Hoogtepunt uiteraard het epos "World Without End". In ieder geval deze CD voorlopig 4 sterren maar kan nog wel eens hoger worden.