The Gun Club - Danse Kalinda Boom (1985)

Alternatieve titel: Live in Pandora's Box, 3 September 1983

Label: Roadrunner

1. Eternity Is Here (3:33)
  2. Bad America (5:00)
  3. Stranger in Town (5:16)
  4. Gila Monster, New Mexico / Preaching Blues (9:54)
  5. Sleeping in Blood City (3:43)
  6. Goodbye Johnny (6:09)
  7. Given Up the Sun (5:48)
Mijn eerste kennismaking met de The Gun Club en Jeffrey lee Pierce. En wat voor eentje. Sneller, ruiger en rauwer, dan al hun studio albums. Dieper is de blues en droger is de woestijn op dit album. Intens, dat is het woord. Na deze eerste kennismaking kon alleen The Fire of Love nog een diepere indruk op me maken. De meeste nummers van dit album komen van The Las Vegas Story, maar zefs dat album viel me beetje tegen na deze overdonderende binnenkomer. Verplichte kost voor rockliefhebbers.

Darklands
Met dank aan de VPRO en de VARA voor het opnemen en afstaan van het concert in 1983 tijdens Pandora's Box. Nog steeds het beste live evenement ooit in Nederland en ook The Gun Club klinkt op haar best. Snel daarna volgde de aftakeling van Pierce en verziekte overtollige drank en drugs de kwaliteit van de concerten. Deze mag er zijn, op vinyl nog wel. Wat is dit album eigenlijk nu waard ?

avatar van Bongo Fury
Wat mij opvalt is de datum in de ondertitel (3 september 1983). Volgens de site van de VPRO, die destijds opnames maakte en die daar ook te beluisteren zijn, speelde Gun Club op 21 september 1984 op Pandora's Music Box. Als ik er de site setlist.fm op nasla, zou het optreden op 22 september 1984 hebben plaatsgevonden en zou de band in september 1983 midden in een Amerikaanse tour hebben gezeten. Nog wat gegoogled en een tijdsschema van PMB 1984 gevonden waar op stond dat Gun Club optrad op zaterdag 22 september van 22.30 u tot 23.30 uur.

avatar van Yield
Bongo Fury schreef:
Volgens mij heeft The Gun Club twee achtereenvolgende jaren opgetreden. Het 1984 concert, daar was ik zelf bij, maar een vriend van mij was het jaar er voor ook geweest en vertelde toen enthousiast over dit 1983 concert. Ach, das war mal.

avatar van Rainmachine
Na vele jaren weer eens gedraaid, niet mijn favoriete Gun Club live plaat maar ik moet bekennen dat het beter is dan ik mij kon herinneren. Wat mij ook opvalt is dat opnamekwaliteit van de Megadisc persing prima klinkt, ik heb 'm ook op CD maar die klinkt veel slechter. Dit is wel een live ervaring geweest, de energie spat aan alle kanten uit de speakers. Ik blijft het alleen een rommelig concert vinden, dat werd later beter en strakker zonder in te boeten aan energie en chaos.

Dat hele Pandora's Box is een fantastische initiatief geweest in 1983 en 1984 en er traden fantastische bands op!