Richie Sambora - Aftermath of the Lowdown (2012)

Label: Dangerbird

1. Burn That Candle Down (4:24)
  2. Every Road Leads Home to You (4:41)
  3. Taking a Chance on the Wind (4:48)
  4. Nowadays (4:00)
  5. Weathering the Storm (4:50)
  6. Sugar Daddy (4:37)
  7. I'll Always Walk Beside You (5:04)
  8. Seven Years Gone (5:37)
  9. Learning How to Fly with a Broken Wing (4:36)
  10. You Can Only Get So High (6:32)
  11. Backseat Driver * (4:12)
  12. World (2:22)
avatar van Zoute Popcorn
Ik kijk hier zo ontzettend naar uit!

Ik heb hem al even iemand zien posten maar kan ém niet meer terugvinden..
Ook ik kijk hier naar uit. Vind hem sowieso beter dan in zijn poppie groep

avatar van jerome988
Het album is al een paar maanden geleden gelekt, alle liedjes zijn op youtube te beluisteren...

Ik heb hem gisteren kunnen dowmloaden (128 bit maar vooruit) en hij staat op mijn IPOD
(moet hem dus nog beluisteren)

avatar van richiedoom
Maand geleden veel luisterbeurten gegund. Waar het in eerste instanite allemaal een beetje tegenviel, is het toch een groeialbum geworden. Richie laat zijn gitaar harder scheuren en janken dan in de laatste 20 jaar bij Bon Jovi. Ook aan ballads geen gebrek, er staan een aantal pareltjes op waarvan 'Seven Years Gone' absoluut favoriet is.

Verwacht geen bluesrock, zoals op zijn eerste album. Dit is meer een rockalbum met genoeg variatie tussen wat harder werk en ballads, gedragen door de nog steeds fantastische stem van mijn idool.

Ik had ook nog een nummer 13, Backseat Driver. Is dit een bonustrack?

avatar van jerome988
Ja, Backseat Driver is een bonustrack!!

Bastiaan Prasath
Eens met richiedoom. In eerste instantie een tegenvaller, daarna begon het te groeien. Iets te veel rustige nummers naar mijn mening, maar zoals gezegd laat Richie zijn gitaar harder scheuren dan de laatste twintig jaar bij Bon Jovi - enkele nummers uitgezonderd uiteraard. Beste tracks: Every Road Leads Home, een uitstekende moderne rocktrack, het Hendrix-achtige Burn The Candle Down met smaakvol gitaarwerk en de subliem opgebouwde ballade Walk Beside You.

avatar van vielip
Daar is ie dan eindelijk; solo album nummer 3 van mister Sambora! Hoge verwachtingen toch wel aangezien ik z'n eerste echt top en z'n tweede heel prima vind. Na één keer luisteren zat ik op twee gedachten; de ballads zijn bloedmooi maar de rockers....hmm ik weet het niet. Dat veranderde na nog een aantal keer luisteren. Het kan ermee door wat mij betreft. Nowadays en Sugar daddy zullen nooit mijn favorieten worden maar slecht is het ook niet. Absolute topper is Walk beside you wat mij betreft! Tsjonge, wat een stem heeft ie toch. De laatste tig Bon Jovi albums konden me zelden bekoren en toch verschillen die in wezen niet eens zoveel van wat Richie hier doet. Het moet dan toch die stem zijn die me 100x liever naar dit album doet luisteren dan naar elk willekeurig BJ album vanaf These days. Sterke teksten ook trouwens! Alle ellende en tegenslag heeft de beste man van zich afgeschreven. Luister maar eens naar Seven years gone bijvoorbeeld.

avatar van buckingham
Na een eerste luisterbeurt gelijk al 4 sterren. Lekker stevig af en toe en mooie ballads. Seven years gone springt er tot nu toe bovenuit.

Ik vind het album aardig, maar haalt het niveau van zijn debuut duidelijk niet
Altijd nog beter dan Bon Jovi, maar had meer van hem verwacht

avatar van vielip
Even de tijd geven Neal. Ben het met je eens dat het niveau van Stranger in this town maar ook Undiscovered soul als geheel niet gehaald wordt. Enkele nummers daarentegen (Seven years gone, Walk beside you, Learning how to fly en Forgivness street bijv.) hadden op de laatste niet misstaan naar mijn mening.

avatar van Ronald5150
Een luisterbeurt van "Aftermath of the Lowdown" is voor mij voldoende om vast te stellen dat de derde soloplaat van gitarist Richie Sambora wederom een voltreffer is. Sambora, het meest bekend van zijn rol als gitarist bij Bon Jovi, is in mijn ogen altijd een onderschatte en ondergewaardeerde gitarist geweest. Onterecht, want op zijn soloplaten laat hij horen dat hij tot de absolute wereldtop behoort. Waar Sambora op zijn vorige twee soloplaten (met name zijn eerste) een bluesrock geluid laat horen, kiest hij op "Aftermath of the Lowdown" voor een frisse moderne rocksound. Sambora is naast een fantastische gitarist ook nog eens een geweldige zanger en liedjesschrijver. Op deze plaat schrijft Sambora alle frustraties, verdriet en ellende van de afgelopen jaren van zich af en dat resulteert in een verzameling mooie liedjes. Soms is het productietechnisch iets te overdadig, met name op albumopener "Burn that Candle Down" en "Sugar Daddy". Maar het gitaarspel maakt alles goed. Overigens speelt Sambora als een herboren God op deze plaat. Het is lang geleden dat ik hem zo heb horen spelen. Zowel rhythm als lead, zijn gitaargeluid spat uit je speakers. Hoogtepunten voor mij zijn "Every Home Leads Home to You", "Take a Chance On the Wind", het epische en geweldige "Seven Years Gone" waar Sambora alles van zich af zingt en speelt resulterend in een overweldigende solo, en "You Can Only Get So High". Ik kijk nu al uit naar het concert op 9 oktober a.s. in de Melkweg te Amsterdam, maar een ding is zeker: met "Aftermath of the Lowdown" overstijgt en overtreft Richie Sambora alle Bon Jovi platen sinds "These Days" uit 1995.

avatar van richiedoom
Dus de tracklist die hier staat klopt niet???

richiedoom schreef:
Dus de tracklist die hier staat klopt niet???

Dit is de tracklist op mijn officieel gekochte exemplaar:

avatar van richiedoom
Hmmm, ben benieuwd hoe deze volgorde dan van invloed is op het luisteren. Ik vind namelijk bij de tracklist zoals ie hier staat (en zoals ik m ook heb gedowload), dat de plaat beetje inkakt qua tempo vanaf nummer 8, omdat je dan 5 ballads achter elkaar krijgt.

Ook wel vreemd dat Forgiveness street ontbreekt op de reguliere versie, vind ik een behoorlijk mooi nummer.

avatar van permafrost
buckingham schreef:

Helemaal mee eens en ik weet zeker dat deze plaat nog gaat groeien. Heerlijk.

Inderdaad!

avatar van buckingham
halfje verhoogd. Moet nog een beetje wennen aan de stevige nummers. Walk beside you, wordt ook steeds fraaier!

richiedoom schreef:
Hmmm, ben benieuwd hoe deze volgorde dan van invloed is op het luisteren.

De tracklist op mijn officiële exemplaar is erg uitgebalanceerd. De rockers and ballads wisselen elkaar evenwichtig af. De tracklist is zo samengesteld dat er niet meer dan twee ballads achter elkaar komen.

avatar van Thomas86
Nowadays doet me aan Foo Fighters denken, lekker.

avatar van richiedoom
Zojuist de versie met de originele tracklist geluisterd, zoals Ronald5150 heeft aangeduid
Nog steeds 4 sterren, maar het album loopt toch wat lekkerder doordat de ballads en de rockers wat door elkaar gehusseld staan.

Misschien had ik een Japanse versie? Ik hoor ook in sommige nummers kleine verschillen met de download die ik had. Zo wordt er op de download bij Burn That Candle Down eerst afgeteld, bij de originele versie niet. Bij het album Undiscovered Soul was dit ook het geval, dat op de Japanse versie de nummers enkele toevoegingen hadden of ietwat anders klonken. Raar, maar goed....

avatar van Rogyros
Nu ben ik altijd meer gecharmeerd geweest van Richie Sambora solo dan van Bon Jovi als band. Toch viel het tweede solo album van deze geweldenaar mij erg tegen. Veel te glad smooth, gelikt, te veilig. Wat Sambora op zijn eerste soloplaat liet horen, vond ik prachtig. Idd, wat meer bluesrock.

Ik las ergens dat er zelfs Nu-Metal geluiden in voorkwamen. Ben benieuwd hoe deze klinkt. Maar wat luisterbeurten gaat hij zeker krijgen. Met optie tot aanschaf.

avatar van vielip
Dat nu-metal moet je niet al te serieus nemen vind ik. Op sommige nummers (Nowadays en Sugar Daddy) gaat hij wat moderner te werk maar echt nu-metal? Neuh...

avatar van Rogyros
Hahaha, oké! Bedankt voor de tip, vielip!
Ik heb hem binnen, ik ga hem vanavond beluisteren.

avatar van Rogyros
Ik heb dit album gepindakaasd. Er is al eerder gesproken over de volgorde van de tracks en het aantal.
De download die ik heb, heeft dezelfde trackvolgorde als hierboven. Plus een bonustrack (Backseat Driver).

Als ik op bol.com kijk, dan is er een hele andere volgorde. Namelijk:
11. World

Maar bij cdwow (of wowhd tegenwoordig) koop je de cd met de volgorde zoals deze hier op MuMe staat.

Ik vind dat vreemd. Iemand die hier iets van weet?

Rogyros schreef:

Als ik op bol.com kijk, dan is er een hele andere volgorde. Namelijk:
11. World

Ik vind dat vreemd. Iemand die hier iets van weet?

Zoals ik hierboven al eens aangaf, heb ik een origineel exemplaar gekocht en deze bevat de tracklist in de volgorde van jouw bericht. Waarom de download versies andere volgorde en andere tracks hebben weet ik niet. Voorlopig hou ik het originele exemplaar aan. Die is wat mij betreft evenwichtiger in de afwisseling van rockers en ballads dan de tracklist hier op MuMe.

avatar van Rogyros
Dat heb ik gelezen, Ronald. Maar wat ik niet snap, is dat het niet zozeer alleen de download versie is in de volgorde zoals MuMe hem aanhoudt, maar ook de cd zoals je die bij wowhd kunt kopen.
Bij bol.com en bij cosmox is de cd met jouw tracklist, maar de cd van wowhd/cdwow is dus volgens de volgorde die hier bij MuMe staat. Dat begrijp ik niet.

Rogyros schreef:

Dat is inderdaad vreemd. Het komt overigens nog wel eens voor dat online cd winkels verkeerde tracklists vermelden, maar of dat in dit geval ook zo is kan ik niet bevestigen.

avatar van Rogyros
Ik ga er vanzelf achterkomen. De kans dat ik dit schijfje ga kopen is erg groot, en daarbij is de kans dat dat gebeurt bij cdwow / wowhd ook erg groot. Want daar koop ik mijn meeste cd's.

avatar van Zoute Popcorn
Een goed album! iets wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht na een paar matige albums van BJ. Maar je hoeft het ene ook niet met het andere te vergelijken natuurlijk .

Uitschieters zijn voor mij Burn the Candle Down, Seven Years Gone en Taking a chance on the Wind. Ook Walk beside you, Nowadays en Weathering the Storm mogen er zijn!

Al met al een zeer constant en evenwichtig album, met een goede balans tussen ballads en hardere nummers.