Chic - C'Est Chic (1978)

1. Chic Cheer (4:44)
  2. Le Freak (5:31)
  3. Savoir Faire (5:05)
  4. Happy Man (4:27)
  5. I Want Your Love (6:58)
  6. At Last I Am Free (7:12)
  7. Sometimes You Win (4:29)
  8. (Funny) Bone (3:42)
avatar van sq
sq
Le Freak en I want your love zijn de grote hits, maar Chic Cheer werd later ook bekend - als achtergrondmuziekje bij de filmpjes van Jacobse en Van Es bij Koot en Bie

avatar van T.O.
En bovendien gesampled door Faith Evans en de Crooklyn Clan

avatar van Kos
Kos
Ideaal om te samplen ook . Swingt als een gek.

avatar van sq
sq
Chic wordt bijzonder vaak gesampled of nagespeeld. Van 'I want Your Love' bijvoorbeeld had je nog geen jaar geleden Nodesha Felix / Get it While Its hot. Bij het album 'Risqué' heb ik een link gezet naar de site waarop deze allemaal worden bijgehouden. Het zijn er echt honderden. Die van T.O. staan er ook op. Uit het overzicht lees ik dat het nummers zijn uit uit resp 1998 en 2001.

avatar van george clinton
Mooi album. De enige iets mindere song vind ik "At Last I Am Free" dat vreemd genoeg op de greatest hits volume 2 staat, de overige songs zijn zoveel beter. Hoogtepunten zijn voor mij "Chic Cheer", "Savoir Faire" en "I Want Your Love". "Happy Man" en "(Funny) Bone" zijn subtoppers en "Sometimes you win" een degelijke goede song. Als je van aanstekelijke grooves in een discofunkverpakking houdt is dit album meer dan een aanrader.

avatar van monique
lekkere muziek blijft toch altijd goed klinken

avatar van Poeha
Zeker een prima album!
Hoogtepunten voor mij I Want Your Love en At Last I Am Free samen met Le Freak. Savoir Faire is hier voor mij de onderliggende track!
Maar lekkere disco, hoor!

I want your love, I want...your love: briljant. Blijft lekker!

EVANSHEWSON
Formidable discoplaatje, of eigenlijk ook wel funk, zo je wil; Die grens is niet makkelijk te trekken.
Als de baslijn nogal dominant is, wil ik het gauw funk noemen, heb ik dat juist ?

Geef deze Chic classic 4 sterren ****

I want your love, I want....... your love

blijft inderdaad briljant qua songtekst en liedje !

Het moet niet altijd Shakespeare zijn !

Pieter Paal
Rond die tijd had je Chic en Sister Sledge die de hitparades bestegen met aanstekelijke disco-tracks.
Chis was het dansbare bandje van Bernard Edwards en Nile Rodgers, die later ook heel veel produkties voor anderen deden.
Voor mij nog steeds het beste Chic-album dat nu nog steeds leuk is om te horen.

Nicci
Bernard Edwards en Nile Rodgers zijn als ik het goed heb ook de producers van platen van Sister Sledge.

avatar van Tribal Gathering
Heerlijk album al ben ik nog niet helemaal overtuigd van de opener. De rest is echter dik orde. Vooral de twee instrumentaaltjes en het outro van Happy Man zijn heerlijk. Aanrader.

Father McKenzie
Nicci schreef:

Juist, en ze deden nog méér producties, oa voor Diana Ross (Upside Down, I'm Coming Out), David Bowie (Let's Dance) en ik dacht ook voor Sheila B Devotion, het zalige Spacer, het nummer dat decennia later diende als muzikaal geraamte voor Dancing at The Discothèque.

avatar van zinulzki
Father McKenzie schreef:

Je vergeet nog 'Like A Virgin' van Madonna

avatar van ajhorstink
Zonder Chic geen hiphop en urban: vernieuwers in hun tijd: de plaat staat nog altijd als een huis!

avatar van principal2000
Probeer maar slechte nummers op dit topalbum te ontdekken. Dat vind ik in ieder geval erg moeilijk. Ondanks de typische Bernard & Nile sound is dit album in mijn ogen tijdloos. De basslijnen dwingen je bijna om te dansen. En dan staan er ook nog mooie rustige nummers op. Erg goed album van een zeer goed producer-duo.

avatar van mjvanderels
Swingt als een gek, mooi om te zien dat er ondanks de vele andere versies, of overgenomen samples, van nummers van deze plaat de originele nummers toch onovertroffen zijn. De al eerder genoemde basslijnen stuwen bijna elk nummer naar extreem dansbare hoogte, wat zich voor mij vooral uit op "I Want your Love". Heb wel net iets minder met de iets rustigere nummers, maar die misstaan absoluut niet op dit album.

Vond overigens "Sometimes you Win" een behoorlijk BeeGees gehalte hebben, hebben de producers daar ook iets mee te maken gehad?

Zephyr
De hoogste tijd om eens een Guilty Pleasure van mezelf voor het voetlicht te halen.

In 1978 was ik volop met voornamelijk symphonische- en hardrock in de weer. Bij vrienden hoorde ik daarentegen ook wel eens wat andere soorten muziek. Een kennis waagde het zowaar om op een avond een hele plaatkant van Chic aan mij voor te schotelen. Disco ? Hmmmm, da's toch nepmuziek; da's toch voor watjes ? Ai, die eeuwige vooroordelen van mezelf ... Die openingstrack vond ik wel gelijk heel erg gaaf, en de andere nummers klonken toch ook wel erg lekker. En ja, eerlijk toegegeven; dat Le Freak is toch wel een aanstekelijk nummer hoor !

Dus toen ik een paar jaar later deze plaat in een uitverkoopbak zag staan voor HFL 4,95 hoefde ik niet eens erg lang na te denken. Huppakee, meenemen, en gauw naar huis met de nieuwe aanwinst .. Stiekem hoopte ik dat er niemand in huis was, zodat ik eens ongestoord me uit kon leven ! Stereo-installatie aan, plaat op de draaitafel, de volumeknop een heel stuk opengedraaid, en genieten maar .. Ja, dat durf ik (nu) toch wel toe te geven ... !

Chic maakte niet zomaar "plat vermaak"-disco, maar meer een soort "Sophisticated Dancemusic". Dansmuziek die je tegenwoordig met de term Cool aan zou kunnen duiden. In de jaren 70 was het waarschijnlijk cool om Chic NIET goed te vinden. Maar heden ten dage zit er nog maar weinig sleet op vind ik, wat zeg ik; voor mij zit er helemaal geen sleet op C'est Chic.

Alhoewel Le Freak zondermeer het bekendste nummer is, vind ik dat nog geeneens het beste nummer. Mijn favorieten zijn het heerlijke openingsnummer en de prachtige, zwoele instrumental Savoir Faire. Ook het uitstekende, heerlijk loom swingende I Want Your Love behoort tot de door mij meest gewaardeerde tracks.

Kortom : Gewoon een fantastische plaat, waar velen eind jaren 70 hun inspiratie uit gehaald zullen hebben. Een plaat waarop ik anno 2012 nog steeds niet kan stilzitten. Een schijf die de pan uit swingt; een plaat met een heerlijke "groove" !

Een (dance)klassieker, wat mij betreft !

Ziegler
Zeker een klassieker, maar wel wat aan de vlakke kant, maar een album met Le Freak en i want your love kan ik geen onvoldoende geven.

avatar van Boermetkiespijn
Voor mij - als hardcore Koot en Bie-fan - heeft deze plaat een speciaal plekje in mijn hart.

avatar van AbleMable
Boermetkiespijn schreef:

meer Jacobse en van Es dan met hun scheurgras..

Dit is toch wel één van de beste funky discoplaten ooit gemaakt. C'est Chic van Bernard Edwards en Nile Rodgers en band swingt echt de pan uit en staat vol met goede songs en klassiekers. Mijn favorieten hier zijn natuurlijk clubklassieker Le Freak en het briljante I Want Your Love, maar ook opener Chic Cheer, het rustiger instrumentale Savoir Faire, het oh zo funky Happy Man en de mooie ballad At Last I Am Free zijn de moeite meer dan waard.

De kenmerkende bas van Edwards en het typische gitaargeluid van Rodgers zorgen ervoor dat je niet stil kunt zitten. En hier zijn de strijkers (the Chic Strings) en blazers nog echt. Als je deze muziek met uitstekende productie echt goed wilt luisteren met de vele mooie details, ga dan voor de LP uit 2018 gemastered in Abbey Road Studios met Half Speed Mastering. Dan klinkt dit allemaal nog wat beter.

avatar van Jazper
mjvanderels schreef: