Spirit of Talk Talk (2012)

Label: Fierce Panda

1. Lone Wolf - Wealth
  2. Zero 7 - The Colour of Spring

met Only Girl

3. S. Carey - I Believe in You
  4. Recoil - Dum Dum Girl

met Shara Worden

5. Duncan Sheik - Life's What You Make It
  6. Thomas Feiner - The Rainbow
  7. Halloween, Alaska - After the Flood
  8. Nils Frahm - It's Getting Late in the Evening
  9. King Creosote - Give It Up
  10. Lights - Living in Another World

met Darkstars

11. Zelienople - The Rainbow
  12. Joan As Police Woman - Myrrhman

met Amelia Tucker

29. The Acorn - Taphead
  30. Richard Reed Parry - I Believe in You
avatar van vigil
Dit kan wel eens een aardig cover album worden!

avatar van Chameleon Day
Op Humo.be wordt die afgebrand.

Voorproefjes: klik, klik, klik, klik.

De artiesten hebben in ieder geval niet de gemakkelijkste nummers uitgezocht om te coveren. Ben zelf heel benieuwd naar wat Nils Frahm met 'It's Getting Late in the Evening' gedaan heeft.

avatar van Chameleon Day
Vandaag toch maar besteld, morgen - als het goed is - in huis. Overmeesterd door nieuwsgierigheid.

Yann Samsa
Jason Lytle die Tomorrow Started zingt? Ja, ja, dit wordt een interessant schijfje zeg.

avatar van Chameleon Day
Ik ga proberen hier zo onbevangen mogelijk naar te luisteren. Proberen alle gedachten aan de originele uitvoeringen te onderdrukken.

avatar van Mjuman
Chameleon Day schreef:

Ik heb 'em in de UK besteld - dat wordt dus volgende week. Waar (tegen welke prijs) heb jij 'em besteld?

En Humo.be - herinner me eerdere dwaalbesprekingen aldaar - daar zou ik me echt niets van aantrekken. Anders krijg je van dat ouwe zuurpruimen gezeur van "vroeger was alles beter". Je moet ook niet gaan vergelijken - zie het eerder als een variatie op een thema. Die NO cover-cd gold/geldt immers hetzelfde voor.

avatar van Chameleon Day
Hier nog een niet al te positieve review. En nog een (al wat beter).

avatar van Chameleon Day
Zeer lezenzwaardige review van boek en album.

Zitten echt een paar mooie covers tussen!

avatar van chevy93
Oh, dit ziet er heel interessant uit. Ook veel verrassende keuzes en ook een boel nummers waar ik nog nooit van gehoord heb (maar ik moet ASides Be Sides sowieso nog ontdekken). Ook veel onbekende artiesten.

Voor de (Spotify-)liefhebber: Spirit of Talk Talk by Various Artists on Spotify - open.spotify.com

Edit: Correctie doorgevoerd mbt Spotify.

BrotherJohn
Post-rock, jazz, avant-garde, new-wave, pop... Talk Talk was een veelzijdige band, en deze dubbelaar bevestigt hoe veelzijdig het Talk Talk repertoire is. Maar ook welke (moeilijk te beschrijven) verwantschap er is tussen de verschillende nummers, hoe divers ze ook geschreven en uitgevoerd zijn.

Spirit of Talk Talk is een bijzonder geslaagd experiment en coherent geheel, waar de 'spirit' van een van de meest invloedrijke bands van de jaren '80 nog eens een keer vol tot bloei komt. Ik weet niet hoe dit project tot stand is gekomen, maar de opdrachtgever lijkt duidelijk één voorwaarde mee te hebben gegeven aan alle hier eerbetoon biedende artiesten, iets van: hou de nummers herkenbaar en houd vooral die typische Talk Talk spirit erin. Die voorwaarde heeft absoluut niet ingeboet aan creativiteit en kwaliteit.

Natuurlijk staan er op deze uitgebreide compilatie favorieten en skipmomentjes. Favorieten hier zijn de bijdragen van Do Make Say Think, The Lovetones, Zelienople, The Last Dinosaur, S. Carey, The TenFiveSixty, Matthias Vigt Trio, Alaska/Halloween en The Acorn.

avatar van freitzen
Ik vind het merendeel zeker fraai. Nooit eerder de neiging gehad om wat voor tribute album dan ook te beluisteren, maar hier heb ik me toch aan gewaagd... met succes dus.

Een album als dit laat zien wat voor veelzijdige band Talk Talk was. Hm, dat zegt de persoon boven mij ook al