Modern Life Is War - Witness (2005)

Punk / Metal
Label: Deathwish

1. The Outsiders (AKA Hell Is for Heroes Part I) (3:11)
  2. Martin Atchet (2:36)
  3. John and Jimmy (1:53)
  4. Marshalltown (3:48)
  5. D.E.A.D.R.A.M.O.N.E.S. (2:20)
  6. Young Man on a Spree (1:35)
  7. I'm Not Ready (2:53)
  8. Young Man Blues (3:10)
  9. Hair Raising Accounts of Restless Ghosts (AKA Hell Is for Heroes Part II) (5:34)
sxesven
Verrassend fijne plaat. Ik had al goede berichten gehoord over Witness maar was alles eigenlijk alweer vergeten, totdat ik de plaat vandaag bij toeval tegenkwam toen ik wat andere hardcore albums zocht. In één review las ik in ieder geval iets over 'emotionele hardcore', iets wat mij goed aan de oren klinkt, aangezien ik dan meteen associaties ga leggen met bands op een label als Level Plane - en dat bleek te kloppen. Eén en ander valt dus zeker niet tegen. Modern Life Is War heeft een zeer toffe sound die het midden houdt tussen 'rechttoe-rechtaan' hardcore (denk Deviate), metalcore (richting Norma Jean), post-hardcore (u kent ze allemaal wel) en screamo (zie verderop genoemde bands), met een heerlijke brute inslag, zonder dan de melodie uit het oog te verliezen (jaja, wat een omschrijving...). Men komt hier en daar daardoor wel degelijk vrij origineel, en in ieder geval verdomd lekker, uit de hoek - geen typische hardcore breakdowns en dergelijke, wat mij betreft erg verfrissend. Aanrader voor mensen die ook wel wat kunnen met This Machine Kills, Yaphet Kotto, Saetia, Envy en Kaos Pilot - oftewel, hardcore die de grenzen van de hokjes opzoekt. Klasse. 4*

KCFM
...niks aan toe te voegen.

Behalve, dat dit een prachtplaat is die het weer eens bewijst dat er nog enigzins orginaliteit bestaat, onder de stijl hardcore-punk.
En daarnaast is de intense stem van zanger Jeffrey Eaton PRACHTIG!

avatar van Sammy
Ik heb nooit zoveel met hardcore, maar zo nu en dan zijn er toch bandjes die mij uitermate weten te bekoren. Zo ook deze heerlijke, oprechte, emotionele, rammelende én melodieuze plaat van Modern Life Is War.

handsome_devil
Blijft toch echt een zeer fijn albumpje. Die gast heeft echt een fenomenale schreeuw.

SO WHAT THE FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCK!

De nieuwe band Defeater, werd met dit Modern Life is War vergeleken. Hier valt zeker in te komen.

Deze band is iets meer straight forward en heeft een iets andere productie. Qua benadering en vooral qua zang, gaat de vergelijking een heel eind op.
Lekkere emotie, agressie en intensiteit. Erg fijn!

Antagoon
Hm, dit is zeker goed, maar die stem!? Alsof een 14 jarige probeert met de grote mannen mee te zingen. Rete irritant. Wel erg fijne nummers. Had dit zomaar geweldig kunnen vinden.
De vergelijking met Defeater zie ik niet zo. Ja, zelfde genre, maar dat is meer uptempo voortdenderende hardcore en zijn stem is, hoewel vrij standaard, voller.
Het luistert wat mij betreft nogal nauw in dit genre, het is al snel 'net niet'.
Ik zet At The Drive-In weer op

D.E.A.D.R.A.M.O.N.E.S.

avatar van Norbert
De stem en de teksten zijn erg goed. Maar er zit naar mijn idee te weinig tempo in voor een hardcore plaat.

The Deftone
'CAUSE WE ARE ALL DEAD RAMONES!

Heerlijk nummer, net als nog enkele nummers op deze plaat als ik het me goed herinner..
The Outsiders is ook een heerlijk nummer maar ik moet hem toch maar weer eens opzetten na lange tijd om de rest te herinneren.

avatar van xrockerx
beste MLIW plaat en dan vooral het 1e nummer wat steengoed is