Discipline & Rather Real - De Middenweg EP (2011)

Uitgebracht in eigen beheer

4. Bloesem (4:50)

met Carmen Elaine en Kika

5. Ruimtevaarders (4:24)

met Victoire en NLS

6. Vergeten / Vergeven (5:08)
  7. Veel Meer (Interlude) (1:38)
  8. Veel Meer (4:06)
avatar van Slowgaze
Zelfs Kabel heeft met zijn bizar slechte EP meer aandacht gekregen dan Discipline & Rather Real, die ook uit Nijmegen komen en vorig jaar een mooie EP uitbrachten. De Middenweg EP is een voorschot op het als het goed jaar dit te verschijnen De Middenweg.

Stadsgenoot Victoire (als het goed is debuteert hij dit jaar ook) levert twee keer een bijdrage, op ‘Oud Nieuws’ en ‘Ruimtevaarders’. Het eerste nummer is wat flauw vanwege het wat gemakkelijke commentaar op andere rappers, maar ‘Ruimtevaarders’, dat uiteraard over wiet gaat, is een mooi, organisch nummer met heel fijne bongo’s. Wat mij betreft zijn de producties sowieso om door een ringetje te halen. Discipline roept ergens dat het warme, ambachtelijk biets zijn en daar heeft hij gewoon gelijk in.

Muzikaal worden lo-fi klinkende samples gekoppeld aan meer hi-fi-geluid, wat een warm, soulvol gevoel oplevert. Nu is het adjectief ‘soulvol’ tegenwoordig al niks meer waard omdat alles soulvol is, net zoals dat voetballers blijkbaar poëtisch kunnen spelen en romanschrijvers blijkbaar poëtische romans schrijven, maar deze producties zijn echt soulvol. Echt. Het lijkt vast ergens op (ik moet soms een beetje aan het debuut van Kanye West denken), maar binnen de Nederhop vind ik dit toch wel heel fris klinken. De al eerder genoemde bongo’s, orgeltjes, mooie samples en af en toe wat scratches. Hoogtepunt is wat de muziek betreft ‘Bloesem’, dat echt heel organisch klinkt.

De raps zijn ook goed in orde. Discipline is een prima mc en wordt zoals gezegd een aantal keer aangevuld door de ook uitstekende Victoire. Een heel briljante rapper is hij niet, zowel qua teksten als flow is hij niet heel bijzonder, maar hij doet het wel prima. Eerlijk is eerlijk, op een full-length zou hij beter een aantal keer afgewisseld kunnen worden door gast-mc’s (geen Kabel), maar dit half uurtje is zeker heel prettig.