Iced Earth - Something Wicked This Way Comes (1998)

Label: Century Media

1. Burning Times (4:09)
  2. Melancholy (Holy Martyr) (4:57)
  3. Disciples of the Lie (4:14)
  4. Watching over Me (4:31)
  5. Stand Alone (2:46)
  6. Consequences (5:39)
  7. My Own Savior (3:41)
  8. Reaping Stone (4:04)
  9. 1776 [Instrumental] (3:35)
  10. Blessed Are You (5:48)
  11. Something Wicked: Prophecy (6:20)
  12. Something Wicked: Birth of the Wicked (4:18)
  13. Something Wicked: The Coming Curse (9:37)
avatar van Eddie
Veruit de beste studio plaat van Iced earth, deze plaat becat alle ekementen die Iced Earth zo bijzonder maken, de prachtige diepe stem van zanger Barlow, de lekkere kakkende gitaarrifs (altijd lekker trashy) en dan de practige triology op het einde een epos van drie nummers dat geweldig opgebouwd word en in het laatste nummer tot een ware ontploffing komt. geweldige plaat 4.5*. (jammer dat ze dit niveau nooit meer gehald hebben, hoewel horror show zeker om aan te horen is)

avatar van Eddie
0.5* op een plaat van deze klasse, wat is dat voor een onzin, iedereen die ook maar iets met metal heefd moet hier de klasse van in kunnen zien. Ben je niet into metal stem hier dan niet op. Ik stem ook niet op radiohead of (in jou geval) dillinge escape plan, omdat ik ze niets aan vind en dus ook niet de moeite neem om het te luisteren, vrijwel zeker geef ik ze dan ook niet meer als 1*

Helemaal eens met Eddie. Iemand die zo laag stemt op een klasseplaat als deze...
Enige negatieve opmerking die over deze plaat kan gemaakt worden is dat het soms iets te cheesy wordt. Maar die trilogie op het einde maakt alles goed. Wat een vakmanschap!

avatar van C. botulinum
Geweldige plaat en ik snap inderdaad niet waarom iemand hier zo laag op stemt. Als metal je genre niet is, dan moet je ook niet op deze plaat stemmen.

avatar van Eddie
Ik moet me zelf alleen wel ff corrigeren, Ik heb Dillinger Escape Plane inmiddels gecheckt, en toch ook wel hoge cijfers aan toegekent.

avatar van nevyn
1,0
Ik ken van dit album alleen Watching over Me. Geweldig nummer. Ik ga nu de rest luisteren ^-^

avatar van Halloween
ik heb het album ook en bij mij is het amerikaans import en heten de laatste nummers niet allemaal Something Wicked.

Erg goede plaat van Iced Earth. Maar kan nog niet zo goed als Horror Show. 4,5*

avatar van eddy_lives
na dark saga zeker de best iced earth plaat! de trillogie op het einde is echt meesterlijk!! 4.5*

Parabola
Dit blijft een geweldige plaat die ik nog regelmatig luister, met als hoogtepunt die geweldige Something Wicked trilogie.

avatar van bennerd
Eddie schreef:
de lekkere kakkende gitaarrifs (altijd lekker trashy)

avatar van c-moon
Vannacht deze plaat leren kennen, op de terugweg na het optreden van Carnivore in de muziekodroom in Hasset.. Een méér dan superaangename kennismaking. Zeer gevarieerd plaatje, knap gitaarwerk, heerlijke melodieën, en... wat een fantatstische zangpartijen !!!!
En, ik die pas met Iced Earth in contact kwam, en nogal ontgoocheld was met de stem van Tim Owens, kan dit (Barlow) dus véél meer smaken !!!

Meneer Barlow! Wat een stem zeg...
Maar, ook wat een plaat !!!

Als ik nog wat van Iced Earth aanschaf, is het in de eerste plaats dit album.... (en nu Barlow blijkt terug te komen kan ik me wellicht ook de eerstvolgende aanschaffen...)..

avatar van Slater
Ik hoop niet dat ik gebashed zal worden rondom deze tijd (2008, FA is al uit, nieuwe album nog niet)

Maar dit is het gewoon mensen! Dit is ICED EARTH! Beter zal je ze voorlopig niet krijgen. Alle nummers stuk voor stuk melodieus, heerlijke zang en geweldige sounds die schreeuwt om een hardere volume. (maja, ik moet mijn Zus der muziek ook proberen te overtreffen he)
Ik zal geen top nummers opnoemen, want dat zijn ze allemaal, er zit alleen 2 mindere bij die ook nog wel 'net' kunnen. Melanochy en Consequences.
De Something Wicked triologie is de beste die ze tot nu toe hebben gemaakt. (verslaat de Gettysburg 1863 triologie van The Glorious Burden, die ook niet slecht is, de Overature Wicked met gemak, en het half te beluisterde Something Wicked part 1 & 2 op het album Framing Armageddon. Het vervolg moet nog uitkomen met part 3.)

Guardian of Isis
Vraagje: Ik hoor van andere bronnen dat The Dark Saga het beste Iced Earth album is, maar hier staat deze hoger gerated en een stuk hoger dan de meeste albums van de groep. Kan me iemand z'n mening geven: The Dark Saga of Something Wicked This Way Comes? Ik wil me één van de 2 aanschaffen.

avatar van Sinner
Ze liggen qua kwaliteit erg dicht bij elkaar. Something Wicked is over het algemeen populairder maar persoonlijk verkies ik nog altijd The Dark Saga - en wel vanwege het fantastische A Question Of Heaven. (...en The Hunter en The Last Laugh).

Something Wicked is verder ook gewoon erg sterk - maar is net wat minder en dat dankzij enkele bijna-missers. Met Consequences, Watching Over Me en Blessed Are You kan ik persoonlijk niet zo erg veel (hoewel ze wel nog luisterbaar zijn). Verder heb je dan wel weer de lekker vette beukers Disciples Of The Lie, Stand Alone en My Own Saviour en lekker mid-tempo werk als Reaping Stone en Burning Times. En natuurlijk Matt Barlow die hier op zijn hoogtepunt is.

Guardian of Isis
Ik heb ze nu toch beide: eerst The Dark Saga, nu Something Wicked... Beide zeer sterke platen: hier vind ik Melancholy en Stand Alone er al direct uit springen, maar ook het instrumentele 1776 met zijn gebruik van fluitspel is een puur genot voor het oor. Ik moet het nog een beetje laten bezinken, maar wou ook vragen: is het normaal dat het laatste nummer eindigt met kerkelijke zang en dat het dan heel plots wordt beëindigd?

avatar van AGE-411
Guardian of Isis schreef:

Koop het album, dan weet je het.

Guardian of Isis
Mijn budget is jammer genoeg bijlange niet toereikend genoeg om om het even welk album te kopen. Is er misschien een verborgen track of iets dergelijks? De versie die ik heb van The Coming Curse, duurt 9:33 en op Wikipedia is de lengte eveneens 9:33, dus het is denk ik niet zo dat er een stuk wordt afgeknipt.

avatar van Sebashuis
Zeer fijne plaat van Iced Earth!

Ergens las ik dat Iced Earth klonk als Iron Maiden maar dan met Thrash riffs erin. Daar kan ik mezelf wel in vinden maar boven al vind ik dat de heren een eigen stijl hebben.

Bovenal blijft dit een lekkere Metal plaat. (ik krijg geen genoeg van de "You were a sinner" schreeuw)

avatar van angel_of_death
Heerlijke plaat van Iced Earth. Hier begon mijn IC verslaving mee.

Kingsnake
Toch alweer 11 jaar niet meer gehoord en ook geen behoefte aan.

Maar wat ik me ervan herinner is, dat dit een gooi was naar succes en ineens liepen ook de tieners vanaf toen met Iced Earth shirts.
Voor mij was de lol eraf.

De muziek op deze plaat is ook beduidend minder avontuurlijk.
Veel ballads en nutteloze rockers.

Pluspunt is het afsluitende trio songs, beetje Maiden achtig maar best lekker.

Tering, hoeveel ballads passen er op een metalplaat.
Nee, niet mijn favoriet, doe mij maar Night of the Stormrider,

Hierna werd het nog slechter.

Ik vind dit de minste plaat van Iced Earth. Het werk hierna werd juist beter. Vooral de 2 vervolgen van dit album...Something Wicked 1 en 2 zijn geniale platen. Deze plaat heeft wel een uitstekend drieluik, maar nee, ik luister toch liever het oudere werk...of de allernieuwste plaatjes.

Akron777
Misschien wel de beste van Iced Earth, Barlow is nu lekker ingezongen in de band en het nummer staat vol met krachtige nummers als Melancholy, Blessed are you en Watching over me. Nummers als Disciples of the Lie doen me wat minder, maar dat zijn der maar 1 of 2. De trilogie op het laatste is echt een fantastisch einde. Ze hebben meer van die langere nummers/stukken als Dante's Inferno of Gettysburg maar deze blijft veruit de beste.

avatar van Edwynn
Something Wicked lijkt mij de meest succesvolle Iced Earthplaat. De toegankelijke sound van Dark Saga wordt verder uitgewerkt. Dat resulteert in opnieuw een aantal sterke, herkenbare Iced Earth krakers.
Opener Burning Times kun je direct al lekker meebrullen.
De ballades Melancholy en Watching Over Me zijn wel erg obligaat, moet ik zeggen. Maar met het agressieve Disciples Of The Lei en het brute The Reaping Stone wordt dat wel weer ruimschoots gecompenseerd.

De hoofdprijs gaat uiteraard naar de laatste drie nummers. Een drieluik dat samen één verhaal vormt. Jon Schaffer heeft zich duidelijk door het Antichrist concept laten inspireren. Hij was er zo mee in zijn nopjes dat hij later nog eens twee albums met hetzelfde verhaal ging maken. Muzikaal gezien gaan alle Iced Earth registers open. En Matthew Barlow steelt de show met zijn geweldige vocalen.

Something Wicked This Way Comes is een prima, wederom affwisselend hoofdstuk uit de Iced Earth geschiedenis.

avatar van jasper1991
Laatste nummer met kilometers afstand het beste. Het sleept de voldoende binnen voor dit album.

avatar van Spock2011
Prima album van Iced Earth. Niet de beste in vergelijking met voorgangers en opvolger, maar toch helemaal niet verkeerd.

Samen met The Dark Saga de beste albums van I,E, Vooral de afsluitend trilogie ...smullen.

En dat ook nog in een geweldige verpakking!

avatar van ricardo
Geweldige plaat dit, je word van begin tot eind compleet weggeblazen.

Verder ken ik ook geen albums van deze band, maar deze is magistraal, lekker duister vooral.

avatar van ricardo
Vreemd eigenlijk dat er maar zo weinig berichten staan bij het magnum opus van deze band.

Denk dat iron maiden liefhebbers dit ook wel kunnen smaken.

De sound is alleen wat zwaarder hierop.

Geweldige plaat vind ik, het is mijn enige album van iced earth, maar blijft super.

Live in athene zou ik ook nog graag eens willen beluisteren.

avatar van ricardo
Wat een fenomenaal opzwepend album is dit, vandaag heb ik mijn pr op de halve marathon ermee verbeterd en voor het eerst onder de 1 uur 30 gelopen. 1.29,15, met dank aan dit album.

avatar van RuudC
De reis door het oeuvre van Iced Earth brengt ons naar een ander album waarvan ik tenminste enkele songs ken omdat ze vaak (altijd) in de live set aanwezig zijn. Watching Over Me heb ik altijd maar zwak gevonden, maar op dit album herpakt de band zich tenminste een beetje. Vooral Burning Times hakt er weer lekker in en klinkt direct al beter dan heel The Dark Saga. Toch slaat Iced Earth hier definitief de nieuwe weg in en mis ik echt het verfrissende geluid van Night of the Stormrider en Burnt Offerings. Net als op The Dark Saga klinkt Iced Earth hier doordeweekser. Niet het 'power metal volgens het boekje', maar nog steeds niet zo kwaad en furieus als op hun meesterwerken. Matt Barlow klinkt hier in elk geval een stuk gemotiveerder en er zijn hier een aantal behoorlijk goede songs te vinden. Reaping stone doet het hier goed. Het valt trouwens wel op dat de mix vrij matig is. orgeltjes en fluitpartijen, maar ook sommige gitaarsolo's komen niet goed naar voren, waardoor het resultaat niet zo spetterend is als het had kunnen zijn.

Dat geldt dan weer niet voor het Something Wicked drieluik waarmee dit album afsluit. Dit doet zelfs denken aan het beste werk van Iced Earth. Dit bevat weer lekkere afwisselingen en furieus riff- en zangwerk. De afsluiters buigen de 3,5* om naar 4. Ik ken het latere werk goed genoeg om te weten dat de top drie inmiddels wel vast staat. Ben benieuwd wie de strijd om de vierde plaats wint.

Tussenstand:
1. Burnt Offerings
2. Night Of The Stormrider
3. Iced Earth
4. Something Wicked This Way Comes
5. The Dark Saga

avatar van lennert
Iced Earth herpakt zichzelf gelukkig na het tegenvallende The Dark Saga. De productie is voller, de orkestraties zijn weer wat terug waardoor het geheel meteen veel bombastischer aandoet, en Barlow klinkt zoveel malen gemotiveerder en krachtiger in zijn zang. De songs klinken in dat opzicht veder ook gewoon als wat men precies probeerde te bereiken met The Dark Saga, in de zin dat het allemaal wat uitgekleder is qua composities. De grandeur blijft hier echter wel intact, waardoor het album wat mij betreft prima werkt als een Iced Earth klassieker en als een voorbeeld van de nu iconische power/thrash sound.

Hier staat wel tegenover dat ik Watching Over Me nog steeds het meest slappe Going To The Run aftreksel ooit vind. Consequences is iets beter, maar de tekst ergert me ook nog steeds. Nee, dan liever glorieuze anthems als Burning Times, thrashgeweld a la Disciple Of The Lies en My Own Savior, of het afsluitende drieluik. Stand Alone heb ik ooit nog eens gebruikt in een essay als verdediging tegen de theoloog Eliade die stelde dat ongelovige mensen geen sacrale tijd kunnen ervaren, waar ik de sublieme roes van muziek tegenwierp (8 voor gehaald), dat blijft zodoende ook altijd een speciaal plekje in mijn hart houden. Nergens zo geniaal als Burnt Offerings of Night Of The Stormrider, maar gewoon een erg solide album.

Tussenstand:
1. Burnt Offerings
2. Night Of The Stormrider
3. Something Wicked This Way Comes
4. Iced Earth
5. The Dark Saga

avatar van Kondoro0614
Toch als introductie album (voor mij) een erg goeie collectie met prachtige nummers, heerlijke zang en goeie metal. Toch altijd denkend dat deze band gevormd was in Duitsland laten deze Amerikanen mij weg blazen van de stoel en dan toch dankzij die top nummers als 'Melancholy (Holy Martyr)' waarvan ze laten zien dat hard niet altijd goed moet zijn want dit zachte nummers is heerlijke om mee te nemen. Iced Earth is binnengedrongen in mijn metalstraatje en ze laten een heerlijk album achter waarvan ik heb kunnen genieten, nog nooit wat van de heren gehoord maar de combinatie tussen power en trashmetal is heerlijk, dit smaakt naar meer.