John Prine - John Prine (1971)

Roots
Label: Atlantic

1. Illegal Smile (3:13)
  2. Spanish Pipedream (2:41)
  3. Hello in There (4:30)
  4. Sam Stone (4:15)
  5. Paradise (3:13)
  6. Pretty Good (3:37)
  7. Your Flag Decal Won't Get You into Heaven Anymore (2:53)
  8. Far from Me (3:41)
  9. Angel from Montgomery (3:45)
  10. Quiet Man (2:52)
  11. Donald and Lydia (4:29)
  12. Six O'Clock News (2:51)
  13. Flashback Blues (2:32)
avatar van korenbloem
dit is een erg lekker album. Met gemaak 4 sterren, kan hoger worden

avatar van korenbloem
ik heb hem verhoogd, naar 4,5, Wat is dit een een eerlijke plaat. Country zoals het misschien ooit bedoeld.

avatar van George
Wat een debuut ! Country op zijn best . Sterk ondergewaardeerde plaat hier op MM! 6 stemmen is echt veel te weinig voor deze oersterke plaat. Hier zijn veel meer liefhebbers voor. Ze moeten het alleen nog even weten.

avatar van Droombolus
Tijdloos document, binnen het singer / songwriter gebeuren van de zelfde ongrijpbare klasse als Paul Siebel's Woodsmoke & Oranges en Guy Clark's Old No. 1 ............... Geen kollektie is kompleet etc etc

Davez
Mooie teksten, heerlijke stem, heerlijke instrumentatie en mooie melodiën.

Wat luister ik graag naar zijn vertelsels. Het hoogtepunt is moeilijk aan te duiden want er zijn er wel veel. Nu goed dan, doe mij maar "far from me"

avatar van Jasper
Droombolus schreef:

Dat is een mooi lijstje dat je daar opnoemt. Ik zou daar nog aan willen toe voegen Mickey Newbury's "Frisco Mabel Joy" en het (tot nu toe) enige album van Willis Alan Ramsey. Allemaal albums met een country randje en gekenmerkt door liedjes met prachtige melodielijnen, zoals Davez hier terecht over deze van John Prine zegt.

Down_By_Law
Prachtig debuutalbum van één van de beste tekstschrijvers op aarde. 'Pretty Good', 'Sam Stone', 'Illegal Smile' en 'Hello In There' zijn enkele van zijn beste songs.

Ik vind het echt bespottelijk dat singer-songwriters als Townes Van Zandt, Tim Hardin, Steve Earle, Guy Clark, Phil Ochs zo onderbelicht zijn (en waarschijnlijk blijven). En waar luistert men wel naar? Juist, overschatte nepartiesten van nu, zoals John Mayer en Ryan Adams die helemaal niets te zeggen hebben. Puur subjectief natuurlijk, maar de songwriters uit de jaren zestig en zeventig zijn nooit geevenaard. En dan heb ik het niet alleen over Dylan, Neil Young of Springsteen...

avatar van Bartjeking
Jammer genoeg de enige plaat van John Prine die een beetje erkenning krijgt op musicmeter. In mijn ogen behoort hij zeker tot de grote der aarde; zijn album Fair and Square staat al een tijd in mijn top 10. Maar ik zou eigenlijk niet tussen dit album en fair and square kunnen kiezen, ze zijn dan ook totaal verschillend omdat in de jaren 80 zijn stem flink verandert is dankzij een slopende ziekte die hij gelukkig heeft overleefd.

Dit album staat barstenvol klassiekers en zorgt elke keer weer voor rillingen op mijn rug, mede dankzij de erg mooie verhalende teksten die soms vol zitten van de tragiek danwel humor. Deze twee uitersten bijelkaar brengen is wel aan Prine besteed. Misschien worden het nog ooit 5 sterren, maar voorlopig nog even 4.5* voor dit prachtige tijdloze meesterwerk.

Overigens ben ik het niet met je eens (Down_by_Law) over Ryan Adams, maar dat is een andere discussie die ik graag met je wil voeren .

avatar van Hendrik68
Ik ben het zeer zeker wel met Down by Law eens m.b.t. Ryan Adams en John Mayer. Is mij ook veel te glad en komt me te gemaakt over. Nee dan John Prine dat is puur en weet mij wel te raken. Nummers als Far from me, Quiet Man, Angel from Montgomery mogen voor mij gerust klassiekers genoemd worden. Ik heb overigens in jou top 10 lopen gluren (haal Queen even weg man) en heb n.a.v. Fair & Square eens beluisterd, wat me positief verrast heeft. Niet direct een top 10 notering in mijn geval, maar wel verrassend goed, kom ik later op terug. Terug naar dit album. Ook een perfecte hoes eigenlijk. Het is ook echt alsof hij gezeten op een strobaal alle liedjes ineens uitgepoept heeft. Over puur gesproken.

avatar van kiriyama
Heerlijk album inderdaad. Ik doe er nog een halfje bij. Moet toch eens wat meer van Prine gaan luisteren.

avatar van Droombolus
Raven heeft pas een 2CD uitgebracht met z'n eerste 4 albums: Angels Of Montgomery. Beide schijfjes gaan hier regelmatig achter elkaar door en ik heb echt moeite om ze tussentijds af te zetten. Lukt alleen als dat écht moet .........

kistenkuif
Heerlijk album. Vooral Sam Stone vind ik hartverscheurend mooi en bovendien getuigen van lef om daarmee te komen tijdens de Vietnamoorlog. Die qua tekst helaas nog steeds actuele song is erg fraai gecovered en in 1970 op single uitgebracht door Bob Gibson. Via hem leerde ik het jaar erna dus dit prachtdebuut van John Prine kennen. Bepaald geen spijt van want er zou nog veel moois volgen.

avatar van fabrice
'In an interview with Word Magazine, Roger Waters of Pink Floyd claimed Prine as an influence, stating that “His is just extraordinarily eloquent music – and he lives on that plane with Neil Young and Lennon.” In fact, parts of the melody of “Sam Stone” were used by Waters in the opening of “The Post War Dream” from the 1983 Pink Floyd album, The Final Cut.'

kuifenco
mooie cover die gedoe gaf:

Bob Gibson - Sam Stone (1970) - YouTube

avatar van spinout
Dit album is voornamelijk opgenomen in de American Sound Studios in Memphis, waar Elvis enkele jaren voorheen zijn geweldige album "From Elvis in Memphis" had opgenomen. Op dit album van Prine spelen ook wat muzikanten mee, die ook op Elvis platen te horen zijn, zoals de juist overleden Reggie Young, Bobby Emmons, Bobby Wood, Mike Leech en Gene Chrisman. Dit album klinkt voor mij als een kruising tussen folk & country. Het nummer "Paradise" is een bluegrass klassieker geworden (volgens Prine zelf).