Soulfly - Soulfly (1998)

Label: Roadrunner

1. Eye for an Eye (3:34)

met Burton C. Bell en Dino Cazares

2. No Hope = No Fear (4:35)
  3. Bleed (4:06)

met Fred Durst en DJ Lethal

4. Tribe (6:02)
  5. Bumba (3:59)

met Los Hooligans

6. First Commandment (4:29)

met Chino Moreno

7. Bumbklaatt (3:51)
  8. Soulfly (4:48)
  9. Umbabarauma (4:11)

met Los Hooligans

10. Quilombo (3:43)

met Benji Webbe

11. Fire (4:21)
  12. The Song Remains Insane (3:39)
  13. No (4:00)

met Christian Olde Wolbers

14. Prejudice (6:52)

met Benji Webbe

15. Karmageddon (5:44)
  16. Cangaceiro * (2:19)
  17. Ain't No Feeble Bastard * (1:39)
  18. The Possibility of Life's Destruction * (1:48)
  19. Blow Away * (4:07)
  20. Eye for an Eye [Live at the Roskilde Festival] * (3:46)
  21. No Hope = No Fear [Live at the Roskilde Festival] * (4:08)
  22. Spit [Live at the Roskilde Festival] * (2:44)
  23. Bleed [Live at the Roskilde Festival] * (4:28)
  24. Beneath the Remains / Dead Embryonic Cells [Live at the Roskilde Festival] * (3:41)
  25. Tribe [Live at the Roskilde Festival] * (6:33)
  26. Bumba [Live at the Roskilde Festival] * (3:10)
  27. Refuse / Resist [Live at the Roskilde Festival] * (3:43)
  28. Quilombo [Live at the Roskilde Festival] * (4:00)
  29. Roots Bloody Roots [Live at the Roskilde Festival] * (3:24)
  30. Attitude [Live at the Roskilde Festival] * (3:51)
  31. The Song Remains Insane [Live at the Roskilde Festival] * (3:54)
  32. No [Live at the Roskilde Festival] * (5:08)
  33. Max Cavalera Spoken Word Performance * (17:28)
  34. Spoken Word Jam * (4:19)
  35. Eye for an Eye [4-track Demo] * (3:29)
  36. Tribe [Fuck Shit Up Mix] * (5:36)
  37. Quilombo [Extreme Ragga Dub Mix] * (3:24)
  38. Umbabarauma [World Cup Mix] * (3:44)
  39. No Hope = No Fear [Live] * (4:17)
  40. Bleed [Live] * (4:36)
  41. Bumba [Live] * (3:28)
  42. Quilombo [Live] * (4:08)
  43. The Song Remains Insane [Live] * (2:21)
  44. Eye for an Eye [Live at Indigo Ranch] * (3:33)
  45. Tribe [Tribal Terrorism Mix] * (4:17)
  46. Umbabarauma [Brasil '70 Mix] * (4:27)
  47. Quilombo [Zumbi Dub Mix] * (3:25)
  48. Soulfly [Eternal Spirit Mix] * (5:27)
totale tijdsduur: 1:07:54 (3:28:16)
het debut album van soulfly en ook het beste album van soulfly! ik geef 4.5 sterren

Max Cavalera had beter bij Sepultura kunnen blijven. Dan was die band misschien niet zo afgezakt naar een bedenkelijk niveau en was deze cd niet uitgekomen.

avatar van Eddie
Ik heb dit altijd wel een vermakelijke plaat gevonden. Nummers als 'eye for an eye' en 'Bleed' zijn lekkere songs, ik word alleen altijd een beetje moe van die wereld muziek invloeden.

Aardig album niet hun beste.
een beteren vind ik permitive.
maar ik mag hem niet afkraken toch nog een 3,5*

waterboy schreef:
Aardig album niet hun beste.
een beteren vind ik permitive.

ik neem aan dat je Primitive bedoeld

avatar van Eddie
Ik luister deze plaat nu voor het eerst in een jaar of twee weer, en ik met zeggen dat ik het nof steeds een erg vermakelijke plaat vind. De nummers knallen lekker uit de speakers. Lekker puur allemaal.

avatar van Jazper
De eerste 4 nummers vind ik super. Daarna zakt het wat in met her en der nog een uitschieter (Prejudice, No).

godlydevil7
m'n eerste kennismaking met soulfly and I love it! zijn er als je dit album goed vind andere aan of af te raden? voor dit album 4,5**** tenminste

avatar van Snappy
godlydevil7 schreef:

Jazeker, dit album was ook mijn eerste kennismaking met Soulfly. Dit album beoordeel dan als goed. Onderstaande albums zijn naar mijn inziens een tikkeltje beter:

- Dark Ages
- Primitive

Succes!

godlydevil7
ja die staan allebij bij de Free Record Shop dat ik me kan herinneren, zal meteen gaan luisteren

avatar van knoltor
Ik weet het nog goed. Dynamo 1998, iedereen was benieuwd naar wat Soulfly zou voorstelln want dat was gloednieuw. De band kwam op en opende met Eye For An Eye, waarop de grootste chaos in het publiek onstond die ik ooit ergens heb gezien. Het hele veld, van voor tot ver achter de mengtafel, ging compleet uit zijn dak! Waanzinnig!
Maar nu nog steeds staat deze plaat als een huis. Gewoon een klassieker. Dan mag het wat mij betreft nu-metal zijn, of te veel wereldmuziek geouwehoer, of te weinig ouwe sepultura-trash, kan me niks schelen, het is gewoon goed!

Joy
bedankt knoltor

dit is een reactie waar ik wat mee kan
ik ga um eens beluisteren

dimwit
Enige album van Soulfly dat ik langer dan 2 maanden heb geluisterd toen ik keiharde muziek helemaal cool vond.

clutch
Wat is Bleed toch een verschrikkelijk nummer zeg met die Fred Durst, stel speenvarkens bij elkaar en de muziek is nou ook niet echt van hoog niveau..

dat betreft bleed..

de rest van het album is niet echt heel boeiend, heel Soulfly is wat mij betreft niet echt boeiend, maar toch wel leuk om af en toe nog eens te draaien

3.5 omdat dit toch wel de beste van Soulfly is

avatar van Lukaz
3.5* voor een Cd die ik een jaar of 3 geleden echt geweldig vond, toen ik dit soort muziek nog luisterde.. De mix met Reggae is eigenlijk het enige wat ik op het moment nog echt vet aan Soulfly vind

Raekwon the chef
dat betreft bleed..

3.5 omdat dit toch wel de beste van Soulfly is

waarvoor staat het dan in je top 10?

clutch
Oei oei dat ik dat ooit heb gezegd, me mening is over deze band is toch wel veranderd in 2 maanden tijd ach, ik was effe uitgekeken op Soulfy maar nu luister ik er toch weel veel naar

Raekwon the chef
dus je bent stiekem wel gecharmeerd van die gillende speenvarkens?

Raekwon the chef schreef:
dus je bent stiekem wel gecharmeerd van die gillende speenvarkens?

Yup, al vind ik de bijdrage van die Fred Dulst nog maar steeds niks.

avatar van kaztor
Lukaz schreef:

Reggae?

Vind dit een slap aftreksel van Roots. Fire en Bumbklaatt redden de boel nog enigszins.
En dan doet die vrucht van een Durst ook nog eens mee...

2,5.

max en joep
clutch schreef:

ik dacht al, hij zou die avatar toch niet voor niks hebben gekozen......?

kaztor schreef:

Reggae?

En dan doet die vrucht van een Durst ook nog eens mee...

2,5.

Durst had idd z'n bakkes moeten houden, echt een verschrikelijke bijdrage. First Commandment, waar Chino van Deftones meeschreeuwt, vind ik weer wel geslaagd. Voor de rest gewoon een geweldig debuut. Hier en daar wat mankementen (zie: Durst en die tekst van No slaat ook nergens op..) en van die Wereldmuziek/Roots/wat het ook mag zijn -invloeden ben ik ook niet weg, maar dit lekker potje geram verdient zeker ****

max en joep schreef:

ik dacht al, hij zou die avatar toch niet voor niks hebben gekozen......?

Ik doe nooit iets zonder een rede

avatar van kaztor
clutch schreef:

Oja, First Commandment is erg goed!

avatar van notsub
Een flinke bak herrie wordt hier over mij heen gegoten. De energie is duidelijk aanwezig, alleen zorgen de punk/hardcore invloeden hier voor wat ruis op de lijn. Die invloeden ijn iets te dominant naar mijn smaak. 2.0

avatar van andnino
Grootste minpunt naar mijn mening te (veel) te lange duur, met 15 minuten minder was ik ook wel tevreden geweest.
Verder wel een erg vermakelijk album, met (bijna) alleen maar goede gastoptredens, met Chino Moreno als beste, waarbij First Commandment naar mijn mening ook duidelijk het beste nummer van het album is.

clutch
Zo nu en dan een lekker beukend riffje zoals de openingstrack, maar ik krijg echt de spetterende schijt van reggae/wereld/roots invloeden die hier en daar nogal overheersen. Neem nu Umbabarauma,

avatar van james_cameron
Energiek debuutalbum, vol overgave ingeschreewd- en gespeeld. Naarmate het album vordert worden de songs wat rommelig en onsamenhangend, maar de positieve vibe blijft gelukkig overheersen. En Prejudice hakt er dan toch wel weer fijn in. De produktie van Ross Robinson is ook wat wisselvallig, maar de sfeer op het album is raak getroffen. Het begin van een reeks fijne platen.

avatar van Eddie
voor het eerst sinds jaaaaaren weer eens uit de kast gehaald. Misschien is het sentimentele waarde misschien is het gewoon een sterke plaat. De muziek heeft iets ongedwongens, op de een of andere manier past deze plaat perfect bij het weer denk ik.

Productioneel gezien rammelt het aan alle kanten, het is een beetje een rommelig geluid, aan de andere kant denk ik dat met een loepzuivere productie de plaat minder puur had geklonken.

Ik geef een iets hoger cijfer dan de 3 die er stond.

PriestMaiden
Aardig debuut, net zoals Roots van Sepultura mochten de oerwoudgeluiden geschrapt worden van mij. Eye for an Eye, Bleed, Tibe, No Hope = No Fear, First Commandment en The Song Remains Insane zijn de beste nummers.
Ross Robinson staat wel bekend om zijn rauwe (nu-metal) producties zie ook bij Sepultura - Roots, Korn hun debuut, Slipknot hun debuut enzovoorts. Ben niet zo fan van dat soort producties, het mocht wat 'vetter' klinken

avatar van Desert
33 bonustracks? Op welke editie mogen die wel niet te vinden zijn?

avatar van milesdavisjr
De eerste van Max na de breuk met zijn broer en vakbroeders van Sepultura.
Max gaat door waar hij met Roots mee was begonnen, veel tribalritmes, hier en daar wat inheemse instrumenten en een te lange speelduur.
De destijds zo bewierookte Ross Robinson tekende voor de productie, maar kan mij niet zo bekoren. Het laag afgestelde geluid heeft als nadeel dat de finesse en details ontbreken en dat is jammer. De plaat gaat furieus van start met twee prima songs; Eye for an Eye en No Hope bevatten een lekkere groove en lijken de toon te zetten voor de rest van de schijf. Dat niveau wordt echter niet vastgehouden, alleen bij Umbabarauma veer ik nog even op vanwege zijn lekkere ritme. Elke opvolger van deze schijf bevat wel enkele goede songs maar echte toppers zijn sindsdien niet meer van de band gerold. Kortom; echt slecht wordt het nergens maar het niveau van Arise en Chaos A.D. van Max voormalige broodheer wordt nergens aangetikt.