Shining - Redefining Darkness (2012)

Zweden
Label: Spinefarm

1. Du, Mitt Konstverk (7:41)
  2. The Ghastly Silence (7:18)
  3. Han Som Hatar Människan (6:48)
  4. Hail Darkness Hail (7:05)
  5. Det Stora Grå (3:26)
  6. For the God Below (8:36)

met Andy LaRocque

avatar van AOVV
...En nog een plaatje om naar uit te kijken, zie. Het occulte, wansmakelijke dat altijd rond zo'n Shining-release hangt, neem ik er maar voor lief bij, als het zulke mooie black metal oplevert als op de vorige platen. De EP met 4 covers heb ik niet beluisterd, de kritieken die ik gelezen heb, waren niet bepaald lovend, en op covers door Shining zit ik nou ook weer niet te wachten. Maar een nieuwe plaat, dat gaat er altijd in. De albumtitel verraadt ook dat Kvarforth en de zijnen niet langer aan de "nummering" vasthouden. Hier kan je lezen waarom dat zo is, en ook de nogal euhm... weirde trailer die bij het album hoort, kan je er bekijken.

avatar van kobe bryant fan
Hier ben ik erg benieuwd naar!

avatar van Don Cappuccino
Ik zie liever het Noorse Shining een nieuwe plaat uitbrengen maar dit is natuurlijk ook goed!

avatar van Gloeilamp
Ik ben hier ook erg benieuwd naar! Ik draai Halmstad nog geregeld en dat blijft een fantastisch album.

avatar van Metalhead99
Goed, die trailer slaat werkelijk alles. Twee minuten een kijk in de zieke geest van Niklas Kvarforth? Afijn, hoe dan ook kijk ik uit naar deze nieuwe plaat.

avatar van Gloeilamp
Vreselijke trailer inderdaad. Dat soort onzin kunnen ze wat mij betreft achterwege laten.

avatar van Don Cappuccino
Dat is ook de reden dat ik nooit naar een concert van Shining zal gaan. Ik heb echt geen zin om iemand te zien die in zich zelf aan het snijden is. Ik hou het bij de CD´s.

avatar van Gloeilamp
Zelfde hier, maar die trailer slaat echt alles .

avatar van Metalhead99
Productioneel gezien misschien wel de meest 'gelikte' Shining plaat tot dusver.
Door de occulte, vuige sfeer die de mannen achter deze muziek creëren door hun 'trailers' en hun live optredens zou je bijna gaan denken dat dit wel hele vuige Black Metal moet zijn.
De kenners weten inmiddels wel beter.: de muziek van Shining is verrassend 'soft' in vergelijking met het imago dat ze hebben gecreëerd.

Wat bedoel ik met de meest 'gelikte' plaat tot nu toe? De productie van deze Shining plaat lijkt het beste van wat er tot nu toe uitgebracht is. Dit zorgt ervoor dat de plaat een heel erg 'schoon' geluid heeft gekregen: alles klopt, er is geen kraakje of foutje te horen en het geluid is gewoonweg kraakhelder.
De nummers zijn best mooi en melodieus, men heeft variatie in de plaat aangebracht door de acoustische stukken en de cleane zang.
Zeker niets mis mee, maar men moet van Shining geen vuige Black Metal verwachten.

avatar van andnino
De hoes lijkt wel een beetje op Shining - Live Blackjazz (2011)

avatar van Gloeilamp
Zolang het geen hoes is die iets met scheermesjes te maken heeft vind ik het allemaal prima

avatar van niels94
Ik voel hem, laat ik het zo zeggen Erg goed album, zo op het eerste gehoor.

avatar van JSPR_G
In tegenstelling tot de 3 andere Shiningplaten die ik ken (Eerie Cold, Halmstad en Klägopsalmer) voel ik deze niet van bij de eerste luisterbeurt. De productie is inderdaad gelikt, maar deze Redefining Darkness komt toch ietwat voorspelbaar over. Het obligate akoestisch stukje per nummer ontbreekt wat aan magie.
Maar misschien denk ik er over 5 luisterbeurten wel helemaal anders over en is deze, in tegenstelling tot IV, V en VI, een album dat tijd nodig heeft om de echte schoonheid ervan te ontdekken.
Versta me niet verkeerd: het klinkt zeker niet slecht, hoor! IV, V en VI zijn gewoon geniale albums, dat niveau niet nogmaals halen is geen schande.

avatar van JSPR_G
Nee, het ziet er niet naar uit dat ik mijn mening nog zal herzien.
Shining levert weliswaar weer een puik album af, toch doet het me niet zo veel. Het album heeft enkele magnifieke momenten, zoals die KREATIVITETEN... na een goeie minuut in het eerste nummer: heerlijk! maar over de gehele lijn is dit niet hun beste werk.
Ik vind Shining ook overtuigender en indrukwekkender overkomen in het Zweeds dan in het Engels. The Ghastly Silence is weliswaar een erg mooi nummer, maar dat Zweeds in andere nummers heeft echt een toegevoegde waarde, zoals bij die kreativiteten... of het cleane stukje 'Snällä, snällä, snällä, snällä, snällä, snällä, låt mig få skada dig': prachtig.
Verder had ik graag gehoord dat ze iets vaker het gaspedaal indrukken. De rustige stukjes zijn mooi, maar ze zijn te lang en er zijn er te veel. Zo mocht Det Stora Grå er van mij gerust af.
Oja, dit album toont wel redelijk aan dat Niklas niet echt kan zingen, maar toch vind ik de cleane zangstukjes erg mooi!

avatar van AOVV
De eerste luisterbeurt zit er bijna op (slotnummer zet op dit moment de laatste minuten in), en ik ben zeker nog niet overtuigd. Het is wat je van Shining kan verwachten, maar dan een pak meer opgepoetst. En ik weet niet of dat het wel is. Al zijn de andere platen ook niet bepaald smerige, obscure black metalplaatjes, de productie is altijd wel redelijk clean geweest. Er zet wel een soort van dèjà vu-gevoel op wat betreft de platen van dit Zweedse gezelschap, die al begon met de vorige plaat. Hier is men van de nummering afgestapt, maar of dat er veel aan gaat verhelpen..

Afin, aan de kwaliteit zelf twijfel ik niet, het gevoel zou wel eens de doorslaggevende factor kunnen gaan worden.

avatar van niels94
Dat is het gevoel toch altijd?

Ja, ik kan me wel vinden in de kritiek (ik stip dat ook kort aan in mijn recensie van dit album), maar echt storen doet het me niet. Het is allemaal niet heel spannend, maar gewoon weer kwaliteitsspul wat wat mij betreft makkelijk een 7 verdient. Overigens zeg ik wel niet spannend, maar het is nog altijd de depressieve hel die het altijd was. Gelukkig

avatar van AOVV
Leuik geschreven, Nielsch. Kort en bondig. De geliktheid gaat voor mij de grootste hindernis vormen, denk ik, maar een goeie score zit er toch wel in; kwalitatief is Shining een garantie.

avatar van mayhemblik
Begint te komen, heb meestal wat meerdere luisterbeurten nodig.
En wat die trailer betreft, heerlijk!!
iedereen wil er altijd zo mooi mogelijk opstaan want dat verkoopt beter, bwaagh.
Nee hoor, geef mij dit soort waanzin maar, vind ik heel wat toffer dan die gelikte (oke, hier word ook gelikt) troep. Doe wat je wil en als de mensen het niet kopen, hun probleem

avatar van Gloeilamp
Maakt me geen reet uit of de muzikanten er mooi opstaan in een trailer, alleen hoef ik dit soort dingen ook niet te zien. Heb ik liever mensen die er zo mooi mogelijk op willen staan dan mensen die zichzelf kapot snijden, iets dat ze (naar mijn idee) ook alleen maar doen om op te vallen.

Maar goed, dat is mijn mening. Aan jou avatar te zien kan je dit wil hebben

avatar van everflow
Geweldige niewe Shining met als hoogtepunt voor mij "For the God Below ". Een Led Zeppelin - achtig nummer op de Shining manier gedaan, briljant.

avatar van AOVV
Het Zweedse Shining is er dan toch in geslaagd een plaat te maken die me niet echt weet te bekoren. ‘Redefining Darkness’ is de plaat waarin men wat de titel betreft afstapt van de nummering, en is het ook een kentering? Neen, eerder een vervolg op een eerder ingezet procedé.

Met ‘Halmstad’ en ‘Klagopsalmer’was Shining namelijk op het hoogtepunt van hun kunnen gekomen, en daarna kunnen er zich (merendeels) twee verschillende scenario’s voordoen. Scenario 1: de band slaat een nieuwe weg in, en blijft hoge toppen scheren, enkel op ander terrein. Scenario 2: de band houdt vast aan die geperfectioneerde stijl, en wordt een karikatuur, een schim van zichzelf. De meeste bands/artiesten kiezen helaas voor het tweede scenario, zo ook Shining, blijkt nu.

De weg die de Zweden gekozen hebben door het inblikken van ‘Född Förlorare’, wordt nu verdergezet op ‘Redefining Darkness’. Ik zal maar meteen met de sterke passages beginnen. De openingsriff van ‘Du, Mitt Konstverk’ is er eentje zoals ik ze graag hoor. Clean geproducet, maar toch wel diabolisch genoeg om één en ander los te weken. Dat doet het gebruikelijke piano-intermezzo, ‘Det Stora Grå’, hoe voorspelbaar dit ondertussen ook is geworden, ook wel. Maar ik heb ze al beter en dieper gehoord.

Een ander pluspunt, en iets wat ik uiteindelijk toch wel een beetje als ontwikkeling zie, is de jazzy bijklank van ‘The Ghastly Silence’. Daartegenover staat dan wel weer het feit dat die “creepy” sound me iets te veel doet denken aan de score van de film ’28 Weeks Later’ (voorganger ’28 Days Later’ heb ik niet gekeken, ik weet dus niet of daar dezelfde muzikale thema’s gebruikt worden). En ook de stukken met cleane vocalen klinken ontzettend cheesy. De jazz redt het nummer dus wel van de volledige ondergang.

Eigenlijk is de afsluiter gewoon het beste nummer. Die maakt de plaat, samen met de al eerder aangehaalde passages, uiteindelijk toch de moeite waard. Het is mooi dat deze band zo productief is, maar een beetje meer originaliteit moedig ik zeker aan. Nu lijkt het alsof ze hun hoekje gevonden hebben, en daar niet meer uitkomen. Akkoord, puur kwalitatief gezien is het goed, zeer goed zelfs, en op de productie is in principe niets aan te merken, maar laat dat nou net het probleem zijn. Het komt ook niet bepaald overeen met hun imago; bij een band die automutilatie verheerlijkt, en zulke gestoorde video’s als diegene die deze plaat inluidde, online zet, heb je toch meestal het gedacht dat dit vuige klereherrie is, geen te schoon geproduceerde black metal.

3 sterren

avatar van Edwynn
Eigenlijk vind ik dat laatste wel het meest geinige aan Shining. Want eigenlijk klinkt elk Shiningalbum vrij melodieus en is verre van extreem. Buiten de opmerkelijke presentatie zijn het zijn enkel de geschifte vocalen van Kvarvoth die de muziek iets schizofreens meegeven. Als het gaat om de sterkte van de composities, blijf ik toch het liefst hangen bij III, IV en V. Al het andere vind ik wel aardig, maar meer van hetzelfde.
Ik ben wel zeer geïnteresseerd in de jazzinvloeden. Dus toch maar gauw even kijken of ik Redefining Darknesss ergens kan beluisteren.

Edwynn schreef:

Die zou ik nu ook niet overdreven noemen, Edwynn, die jazzinvloeden. Maar ik hoor ze er wel in.

leander?
Wel een stukje djent vanaf 2:35 in Han Som Hatar Människan. Ook een soort jazz