The Higher Intelligence Agency - Freefloater (1995)

Electronic

8. Pinkgreen (7:48)
  9. U.H.I. (0:30)
  10. Taz (9:36)
JonnieBrasco
Een van mijn favoriete techno albums. Wat is het karakter? In eerste plaats ruimtelijk. We hebben hier te maken met ambient muziek. Daarnaast heeft het een redelijk hoog minimalistisch boem-baa-piep-tik gehalte. Met dit zelf gecontamineerde woord wil ik impliceren dat op alle frequenties de muziek goed voorzien is. Bij veel electronische minimalitische muziek mis ik dingen op bepaalde frequentie-niveaus, maar de Higher Intelligence Agency laat niets te wensen over. Mooi is ook dat het geheel niet softwarematig klinkt, het klinkt als robuuste, min of meer organische hardware-matige techno. Het tempo is daarnaast lekker ongehaast, heerlijke chill muziek dus. Ik had het al even over het boem-baa-piep-tik karakter. Behalve de "boem" veranderen de klanken nogal van kleur: Eerst is het nog boem-baa-piep-tik, tien seconde later is dat boem-boo-paap-tik geworden. Dit techno-verschijnsel (of beter gezegd: deze ambient-stijl) wordt aangeduid met dub, en maakt de nummers op dit album gecombineerd met de veelvuldige ritmische improvisaties bijzonder veelzijdig. Aanrader. Een dikke 4,0*

avatar van Onderhond
Vind de term 'techno' bij deze muziek redelijk dubieus, maar verder best leuk, zo de eerste keer. Zwerft zo rond de 3.5*, maar kan ook wel iets hoger uitkomen. Ik hou het bij chille IDM.

Dank voor de tip JB

JonnieBrasco
Alstu. Ik weet niet hoe jij het ziet, maar ik zie het begrip 'techno' als een verzamelnaam waar je een tal van stijlen onder kunt plakken, waar ook 'ambient techno' (dit album dus) onder valt. Maar misschien misbruik ik het begrip 'techno' wanneer ik het gebruik als een overkoepelend woord. In de electronica-wereld komt het bij het etiketteren nogal nauw heb ik weer door.

Weet je vergelijkbare albums van andere artiesten?

avatar van Onderhond
Bwah, weet niet of het zou nauw komt bij het etiketteren, maar The Beatles noem je ook geen hardrock, toch ? .

Techno is gewoon techno . Repetitieve, bassgeorienteerde muziek die op feestjes als I Love Techno gedraaid wordt (duh). De dagen dat termen als 'techno' en 'house' als overkoepelende termen gebruikt werden liggen toch al een tijdje achter ons.

Wat betreft gelijkaardige artiesten zou ik zeggen probeer Proem eens, hoewel ik vooral moeite heb met het inschatten van het belang van het "organisch" aspect in je waardering.

avatar van Onderhond
Dikke 3.5*. Fijn albumpje, dat zeker. Hobbelt lekker verder, maar na eerder SubtractiveLAD te hebben gehoord blijft dit net iets te emotieloos.

Fijne muziek, maar net niet dat extra om echt opvallend te zijn.

kabbelt allemaal een beetje te veel vond ik en heb hem weggedaan.

avatar van RogerV
Ondanks het kabbelgehalte een vrij interessant album. Ambient die bepaald geen easy listening is. VOlgestopt met allerlei vernuftige geluidjes en leuke effecten. Lekkere plaat is ook deze deel twee.

avatar van Weirdo Wizzy
Higher Intelligence Agency – Freefloater

Een cd die perfect in het rijtje van de stroom van uitstekende electro-albums uit die tijd past, deze Freefloater. Vanaf de eerste luisterbeurt klonk dat al erg prettig, maar de muziek kon zich nog niet echt onderscheiden. Ik grijp echter verrassend vaak terug op dit album en met elke luisterbeurt openbaart de ware schoonheid zich iets meer.

Freefloater klinkt alvast kraakhelder en daar hou ik van bij dit soort ‘bliepjesmuziek’. De zojuist gebruikte term doet deze muziek natuurlijk geen eer aan. De muziek komt in ieder geval niet klinisch over maar juist heel warm. De heren laten horen dat ze veel gevoel voor melodie hebben. En natuurlijk door bepaalde geluiden of melodieën erin te gooien laten ze een nummer helemaal open bloeien. Het lieflijke Ting bijvoorbeeld waar rond de twee minuten dat geluidje binnenkomt. Volgens mij een voice-sample, maar ik weet het niet zeker. Zulke momenten geven een contrast met dat typische elektro-geluid en geeft de muziek een warm, menselijk karakter. Qua ritmes vind ik dit een heerlijk nummer. Wat het ritmische betreft moet ik hier ook steeds denken aan een Boards of Canada (in hun eerdere jaren).

Het concept is dus wel veelal hetzelfde bij dit album: speelse melodieën, dub effecten en andere tierelantijntjes over prettige ritmes. In die zin is het niet afwisselend, maar de nummers zelf zijn mooi opgebouwd en herbergen genoeg opveermomenten en lekkere grooves wat er voor zorgt dat de muziek zowel ontspannend als enerverend blijft.

Favoriete nummers: Skank, Pinkgreen

4,5 ster