Coldplay - Live 2012 (2012)

Label: EMI

1. Mylo Xyloto (0:56)
  2. Hurts Like Heaven (4:16)
  3. In My Place (3:54)
  4. Major Minus (3:40)
  5. Yellow (6:52)
  6. God Put a Smile Upon Your Face (5:22)
  7. Princess of China (3:48)
  8. Up in Flames (3:17)
  9. Viva La Vida (4:58)
  10. Charlie Brown (5:00)
  11. Paradise (5:32)
  12. Us Against the World (3:52)
  13. Clocks (4:44)
  14. Fix You (5:00)
  15. Every Teardrop Is a Waterfall (5:24)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
coldplaythebest schreef:
Ik was er bij in den haag..
en toen deden ze wel Lovers in Japan..
ik schat 3de nummer..

was een geniaal concert.. was ook al in ahoy geweest..

alleen den haag was beter.. morgen komt die binnen via bol.com

Je moet even je punt-toets uit je keyboard halen. Volgens mij zit er wat kleverigs onder.

Even een reactie op jouw recensie van Den Haag. Ik ben er zelf niet geweest, maar ik heb gehoord dat het erg tegenviel. Ik heb ze zelf ook twee keer gezien - een keer in Ahoy, een keer in Nijmegen - en ik vind ook dat ze live vele malen beter zijn in de setting van een wat kleinere zaal.

By the way, op setlist.fm kun je alle setlists van (grotere) concerten terug vinden. Kun je ook checken wanneer ze Lovers in Japan speelden

Nog even over de plaat: ik weet niet waar de nummers voor deze plaat zijn opgenomen, maar over het algemeen vind ik het geluid schel en hard klinken. De nieuwe nummers zijn live net zo oninteressant als ze op plaat zijn en ook de oude nummers worden gespeeld alsof ook Coldplay ze wat uitgekauwd vindt inmiddels. Ik kan me dan ook erg storen aan het hieronder genoemde meezinggehalte. Ik ben dan ook erg verbaasd over het hoge stemgemiddelde, maar kennelijk weet Coldplay nog altijd een grote schare fans aan zich te binden.

avatar van Screenager
Laat mij nu net een grote voorstander zijn van publieksenthousiasme en -gezangen. Coldplay, en m.n. Chris Martin, is een meester in het begeesteren van zijn publiek. Love it or hate it, maar ik vind het geweldig. Zij willen echt gewoon dat de toeschouwers een fantastische avond hebben, zowel op muzikaal vlak (ze hebben echt wel geweldige nummers geschreven) als op het vlak van het échte live-gevoel, de sfeer.
'Is there anybody out there?' vind ik sowieso een zeer fijne aanmoediging, het mag eens iets anders zijn dan enkel 'I can't hear you' of 'Make some noise' (wat ze ook wel gebruiken).
Ook teksten aanpassen aan de zaal of streek waar ze spelen, is misschien gemakkelijk scoren bij het publiek, maar ach, ik klap zelf ook des te meer als een fantastisch artiest iets in het Nederlands probeert te zeggen.
Voor de sfeer krijgt dit album van mij dan ook zo goed als een 5/5.

Natuurlijk zijn er ook nog de uitvoeringen en de setlist. Ook op dat vlak scoren ze zeker een voldoende, maar toch enkele opmerkingen hierover.
- Een prachtsong als Yellow wordt hier niet echt in mijn favoriete versie gebracht. Het is allemaal iets te druk en te veel gedoe. Hier had ik veel liever een wat kalere versie gehoord. De elektrische gitaar mocht wat minder, zeker tijdens het reffrein. De 2003-versie vind ik persoonlijk beter.
- Princess of China blijft nu eenmaal een misser. Ook live ben ik er allesbehalve een voorstander van. Rihanna is nu eenmaal niet echt een gastartiest waar ik op zit te wachten.
- De kalere songs als Up in Flames en Us Against The World vind ik zeker de moeite. Dat blijven imo mooie songs.

Maar goed, over het algemeen is het wel een degelijke setlist. Er staan natuurlijk een heleboel fantastische songs niet op, maar die staan dan weer op de Live 2003. Het is dus een quasi-ideale aanvulling op de eerdere live-cd/dvd.
3,5/5

Live 2012 is voor mij een goede live-registratie van een band, die (jammer genoeg) een heleboel veranderd is sinds ze in 2000 het prachtige Parachutes op ons hebben losgelaten. Mylo Xyloto was en is het minste album van de band, maar ik kon het, in tegenstelling tot velen, wel nog verteren. Ik word namelijk wel vrolijk bij het luisteren van songs als Charlie Brown en Hurts Like Heaven.
Ik hoop op een nieuwe wending, namelijk terug wat meer naar de roots, maar ook in het meer poppy genre bewijst Coldplay dat het een zeer goede band is.

Prachtig in beeld gebrachte verzameling van concerten met een boeiende kijk in het wel en wee van de band. Chris Martin zingt onnavolgbaar goed maar moet enkel het onderspit delven tegen het virtuoze gitaarwerk van meneer Buckland! Deze bewijst maar weer dat het niet meer de piano is die de grootste troef is van de sound van Coldplay maar zijn kunde met de gitaar.

Voortreffelijk over de hele lijn!