A1 People - The Yellow Album (2002)

1 stem

Electronic
Label: Hydrogen Dukebox

1. Black Ice (5:21)
  2. Casio Rock (6:32)
  3. The Reason (4:56)
  4. Crazy Electro Music (7:34)
  5. Freak (1:50)
  6. I Live (4:58)
  7. Evel Knievel (5:18)
  8. Detroit Style (5:29)

met Heidi

9. Other People (4:39)
  10. The Whole Wide World (4:49)
  11. North Star (1:25)
  12. Rhythm Machine (5:14)
avatar van musician
Het piept, het bliept, het bonkt met een behoorlijke bas en het wordt overheerst door syntesizers. Af en toe stemmen via vocoders. Het is, denk ik, pure electronica muziek maar ik heb hier verder de ballen verstand van.

Het grote voordeel van de oude platenzaken met een beetje een interessante voorraad was dat je ook wel eens een album uit de uitverkoophoek haalde waarbij titel en artiest je misschien helemaal niets zeiden maar waar je bijvoorbeeld wel gefascineerd raakte door de hoes en juist de onbekendheid.

Zo kun je inderdaad de grootste miskopen doen of, zoals hier, muziek in huis halen van een genre waar je helemaal niet op was bedacht.

Alles wat ik heb gelezen over A1 people, wie wie is en waar ze vandaan komen, het zegt mij nog steeds niets, kwamen ze van de maan dan had ik het wellicht ook geloofd.
Toch spreekt het album mij behoorlijk tot de verbeelding en ik heb het zelfs af en toe in mijn cd-speler zitten. Het is zo verschrikkelijk anders dan alle andere muziek die ik in huis heb, daar zit een hele Stille Oceaan tussen.

Ik kan een slecht onderscheid maken tussen de nummers onderling , om dat goed te omschrijven, en voel mij in deze als iemand die vind dat elke Chinees op elkaar lijkt. Wat natuurlijk niet zo is, maar het ontbreekt mij gewoon aan elk referentiekader inzake dit soort muziek, heb niets waar ik het mee kan vergelijken.
Vagelijk heb ik gelezen dat er in de verte aan Kraftwerk werd gedacht maar ik haal het er niet uit.

Toch blijkt dit schijnbaar een zeer goed beoordeeld album, de mensen die de moeite wilden nemen er voor te stemmen op Amazon gaven het allemaal 5*****. Maar het schijnt ook nog eens in z'n algemeenheid behoorlijk onbekend te zijn, de albums zijn pas zeer recent toegevoegd aan onze site en niemand nog met een mening over A1 people.

Dat maakt dat ik mij nog eenzamer voel met dit album dan dat ik al deed. Ik weet ook niet wie ik The Yellow album zou moeten aanbevelen, wie dit mooi zou vinden. Ik ben volledig gedesoriënteerd, het is echt bizar.

Maar ik blijf het af en toe gewoon draaien, ten slotte vind ik het nog niet eens onaardig ook.