Biffy Clyro - Opposites (2013)

Label: 14th Floor

1. Different People (5:12)
  2. Black Chandelier (4:05)
  3. Sounds Like Balloons (3:46)
  4. Opposite (3:55)
  5. The Joke's on Us (3:34)
  6. Biblical (3:58)
  7. A Girl and His Cat (3:29)
  8. The Fog (4:42)
  9. Little Hospitals (3:36)
  10. The Thaw (3:43)
  11. Stingin' Belle (4:25)
  12. Modern Magic Formula (3:55)
  13. Spanish Radio (3:52)
  14. Victory Over the Sun (3:59)
  15. Pocket (3:07)
  16. Trumpet or Tap (3:57)
  17. Skylight (3:45)
  18. Accident Without Emergency (4:52)
  19. Woo Woo (2:18)
  20. Picture a Knife Fight (3:54)
Wow een album met 20 nummers.. dat is nog al wat

word ttoch een dubbelalbum dan?

avatar van coldwarkids
Ja het word een dubbel album.

Nieuwe single is black chandelier

Tevens de eerste single

avatar van Lightbloom
Ik zag het clipje van Stingin' Belle ook regelmatig voordat ik die van Black Chandelier op MTV Rocks zag, of is dit alleen gereleased als video en niet als single?

avatar van Don Cappuccino
Stingin' Belle vind ik een geweldig nummer, wat een heerlijke riff en groove! Black Chandelier lijkt vrij rustig te zijn maar er zit toch een lekker hard randje aan. Only Revolutions vond ik veel te glad klinken, het nieuwe materiaal vind al vele malen beter klinken. Ik ben benieuwd naar dit album.

Lightbloom schreef:

Volgens mij was Stingin' Belle bedoeld als een opwarmertje. Met video dus. maar niet officieel uitgebracht als single. Black Chandelier is officieel hun eerste single van dit album.

avatar van Don Cappuccino
De nummers Biblical en Little Hospitals zijn gisteren gedraaid op een Frans radiostadion, je kunt het hier beluisteren: Biffy Clyro (rond 44 minuten)

Biblical vond ik echt heel slecht (Kings of Leon-achtig), daar hou ik niet van. Little Hospitals is een lekker uptempo nummer. Ik denk dat dit een album wordt waarbij ik een eigen selectie maak.

avatar van Gloeilamp
Black Chandelier is een erg fijn nummer, ben benieuwd of Biffy Clyro dit album boeiend weet te houden. 20 nummers is wel erg veel voor een band als deze, ik vond de speelduur van Only Revolutions wel prima.

Don Cappuccino schreef:

Kings Of Leon is juist leuk.. ik neem aan dat je dan hun eerdere albums bedoel dan die commerciele kanten. Ik hoor namelijk geen Kings Of Leon.

avatar van Don Cappuccino
Nee, ik bedoel juist het latere werk van Kings Of Leon. De eerste twee albums zijn geweldig, heerlijke garage rock.

avatar van coldwarkids
Ja klopt! mja misschien pakt het bij Biffy Clyro beter uit. Qua gladde muzikale producties. Zijn stem is in ieder geval minder zeikerig.

avatar van Don Cappuccino
Stingin' Belle is echt een ijzersterk rocknummer. Een afwijkende maatsoort met een aparte riff die heel lekker in het gehoor ligt. En die doedelzakken aan het eind zijn fantastisch. Ik hoop dat het album in de trant van Stingin' Belle, Black Chandelier en Little Hospitals is. Biblical vind ik echt een miskleun van jewelste.

avatar van coldwarkids
Biblical is een goed nummer.. beter dan Little Hospitals.. hopen dat het album minder pit heeft dan Little Hospitals

avatar van coldwarkids
Tracklist klopt hier voor geen meter. Biblical is trouwens 1 van de beste nummers op het album.
de Bonus cd (deel 2) ken ik nog niet.

ik kom ook verschillende tracklists tegen

avatar van Don Cappuccino
Volgens mij heeft de Japanse editie een andere tracklist. Lekker verwarrend allemaal.

Ik ga hem dadelijk eens beluisteren.

avatar van Don Cappuccino
Dubbelalbums kunnen enorme valkuilen zijn voor bands. Biffy Clyro valt er behoorlijk in. Deze band brengt ten eerste niet genoeg variatie om 20 nummers lang te boeien en dan hebben we het nog niet over de kwaliteit van het songmateriaal. Na het beluisteren van het album heb ik de nummers geselecteerd die ik goed vond. Dat waren er 9 als ik de instrumentale bonusnummers niet meetel.

Het grootste gedeelte bestaat namelijk uit vrij gladde popsongs of zeikerige ballads. Op de snelle rocknummers is Biffy Clyro wel op dreef. Zo is Woo Woo een heerlijke catchy rocker en Trumpet Or Tap is een gaaf afwijkend nummer van de rest van het album. Het hoogtepunt van Opposites is Stingin' Belle. Dit is een van de sterkste nummers die ik dit jaar heb gehoord tot nu toe.

Deze plaat gaat zeker geen voldoende halen, hoe zwaar de onvoldoende gaat worden wordt duidelijk na meerdere luisterbeurten. De voorproefjes smaakten naar meer, het volledige gerecht is teleurstellend.

avatar van oceanvolta
Mijn interesse voor Biffy Clyro werd gewekt toen Mike Vennart (Oceansize) als vaste live-gitarist werd aangesteld. Helaas bevat de muziek van Biffy Clyro (in ieder geval van deze plaat) weinig overeenkomsten met de muziek van Oceansize.

Op dit dubbel album staan toch voornamelijk redelijk poppy rocknummers met soms een progressief randje. De hardere nummers zijn zeker oke maar over het algemeen niet mijn ding.
Ik las wel dat het oudere werk meer prog en ruiger is. Misschien hun debuut een keer proberen.

Don Cappuccino schreef:
Slaat totaal nergens op natuurlijk. Het is juist wat een liefhebber nodig heeft van hun lievelingsband.. Een album met eindelijk eens 20 nummers. Kan je er lekker paar jaar mee door. Dus nikste valkuil. Heerlijk om veel variatie op een plaat te horen. Nee ik ben geen fan van deze band, maar ik vind het heerlijk dat ze met een veelzijdige dubbelalbum aankomen.

coldwarkids schreef:

Een dubbelalbum is een platform voor een band om eens zijn grenzen op te zoeken. The Smashing Pumpkins deed dat met Mellon Collie And The Infinite Sadness en The Beatles deden dat met The White Album. Ik heb hier compleet niet het gevoel dat er grenzen opgezocht zijn. Veelzijdig is het helemaal niet, de meeste nummers zitten in dezelfde stijl.

avatar van coldwarkids
Mooi toch! geen valkuilen dus

coldwarkids schreef:
Ja het word een dubbel album.
Er worden twee soorten uitgebracht, de Deluxe versie is een dubbelcd en op de normale cd staan volgens mij 14 nummers meer info kun je op de site van OOR er over vinden Hier dus en op de luisterpaal wordt het album gestreamt Streaming Voor de rest vind ik het een top album met als uitschieter 'Stingin' Belle'.

Don Cappuccino schreef:

Wat vind je dan precies zo slecht aan Biblical? Ik ben het album nu voor het eerst aan het beluisteren en ik vind het eigenlijk nauwelijks afwijken van de nummers die ik tot nu toe gehoord heb (Nr. 1 t/m 6)

avatar van Don Cappuccino
Biblical is nog veel poppier dan de rest en de zanger klinkt hier heel erg zeikerig.

avatar van Gloeilamp
Ik heb nu alleen de eerste cd gehoord, zoals ik al verwachtte zijn twee cd's teveel van het goede. Opzich een prima eerste deel, niet al te bijzonder, maar de mannen van Biffy Clyro zetten wel een stel vermakelijke rocksongs neer. Geen uitschieters en geen missers.

De andere songs die ik heb gehoord zijn de nummers die Don Cappuccino erg goed vond. Ik vond Stingin' Bell en Woo Woo dan ook erg fijne nummers. Ik ga het alleen geen 80 minuten volhouden.

avatar van SOAD
Stingin' Belle
Spanish Radio
Trumpet or Tap
Woo Woo

Een album met enkel alleen deze nummers was voor mij 4* geweest.
Voor het overige materiaal gaat er een halfje af. Gewoon iets teveel van het goede en zwakker materiaal.

avatar van berwt
Ik heb spijt dat ik onlangs nog zei dat wie nu nog "on and on and on and..." in zijn nummers zingt, inspiratielozen zijn. Volledige recensie volgt nog, maar zij die de plaat van het jaar maken, zullen sterk uit de hoek moeten komen om deze onder zich te houden.

Biffy Clyro - Opposites

Opposites was toch een album waar ik erg naar uitkeek, Black Chandelier beloofde veel goeds na het aardige Only Revolutions uit 2009. De speelduur was het enige waar ik mee zat bij dit album, ik vroeg me af of Biffy Clyro wel 80 minuten lang zou kunnen boeien en dat was helaas niet het geval.

Na het volledige album een paar keer gehoord te hebben moest ik mijn redelijk positieve mening toch een beetje bijstellen. De nummers lijken erg veel op elkaar en het album verveelt op de helft van die 80 minuten al, het is dus een erg lange zit. Alleen Trumpet Or Tap, Black Chandelier en Stingin' Belle zijn echt fijne nummers, maar dat is te weinig om Opposites te redden.

Opposites is voor mij een flinke teleurstelling geworden. Erg jammer, ze hadden beter een album kunnen maken met een wat kortere speelduur waarop de beste nummers zouden staan. Dan was mijn score hoger uitgevallen, nu zal ik Opposites een teleurstellende 2,5* moeten geven..