Porcupine Tree - Octane Twisted (2012)

Label: Kscope

1. Occam's Razor (2:20)
  2. The Blind House (5:58)
  3. Great Expectations (1:26)
  4. Kneel and Disconnect (2:03)
  5. Drawing the Line (4:43)
  6. The Incident (5:20)
  7. Your Unpleasant Family (1:51)
  8. The Yellow Windows of the Evening Train (2:01)
  9. Time Flies (12:07)
  10. Degree Zero of Liberty (1:45)
  11. Octane Twisted (5:03)
  12. The Seance (2:39)
  13. Circle of Manias (2:34)
  14. I Drive the Hearse (6:49)
  15. Hatesong (9:57)
  16. Russia on Ice / the Pills I'm Taking (15:02)
  17. Stars Die (5:57)
  18. Bonnie the Cat (6:11)
  19. Even Less (14:28)
  20. Dislocated Day (7:05)
  21. Arriving Somewhere but Not Here (12:59)
Robertoooooh schreef:
Totaal overbodig live album.
Enkel goed voor verzamelaars en de portemonnaie van SW.
Voor alle duidelijkheid: Steven Wilson was tegen de release van dit album, hij is outvoted door de overige bandleden.

Inderdaad overbodige release. Beetje jammer.

avatar van Robertoooooh
Hoe kom je aan die info?
Wilson lijkt me anders niet de persoon die zich laat vertellen wat ie wel of niet moet uitbrengen.

Jav-
Steven Wilson reflects on his incredible career (Photos) - National Progressive metal | Examiner.com

Staat een stukje verderop in de tekst.

En hoewel dat waar is, blijft een band een democratie. Hij is niet groter dan de band.

avatar van Robertoooooh
Vreemde uitspraak, want SW is toch als songwriter de enige die baat heeft bij een release. hij is degene die royalties krijgt voor een publicatie. De rest van de band krijgt enkel betaald met optredens. Vreemd dus dat zij juist dit album uitgebracht wilden hebben

Jav-
Hoe kom je aan die informatie?

Buma stemra, auteursrechten

Zo werkt dat

Edit: akkoord er staan ook 3 of 4 songs op waar andere bandleden aan meegeschreven hebben. Voor die songs delen de betreffende personen in de royalties.

avatar van Lexcoaster
Misschien dat de bandleden onderling andere afspraken hebben gemaakt betreffende de inkomsten?

Heb het een en ander gehoord van dit album. Hoewel het lager wordt beoordeeld dan andere (live)albums, is mijn interesse toch gewekt.

avatar van daniel1974nl
Fantastische opname. Mooie uitvoering van The Incident, veel mooier dan de cd, lijkt me. En verder een mooi lijstje aan klassiekers. Een paar van het Chicago concert en een paar van het Royal Albert Hall concert. Weet zeker dat beide erg mooi moeten zijn geweest. Mooier zou wel zijn geweest als Russia On Ice en Anesthetize beide helemaal gespeeld waren. Heb altijd een beetje een slechte bijsmaak (als Genesis fan) bij medleys. En beide zijn zulke goede nummers. Anesthetize is wel lekker zwaar gespeeld, zeg.....en Russia On Ice heeft de tand destijds ook geen slechts gedaan, zo te horen.
Verdere verassing is Arriving Somewhere But Not Here en de volledige uitvoering van Even Less. Het prachtige Stars Die (van de Moonloop EP) en Dislocated Day. Al met al allemaal erg goed strak gespeeld en goed opgenomen. Aanrader. Na, Anesthetize en Atlanta absoluut een mooie aanvulling aan je collectie.

avatar van Broem
Voor mij een 0,5* Up. Steven Wilson blijft een veelzijdig genie. Live een fenomeen wat hier op Octane weer perfect hoorbaar is. Kijk uit naar zijn nieuwe album in 2015.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Goede liveregistratie van The Incident tournee. Wat mij met name opvalt is het onwijs creatieve drumwerk. Dat alleen al maakt deze plaat boeiend om naar te luisteren.

Er zijn ook minpunten. Zo vind ik het geluid nogal vla klinken bij vlagen. Het lijkt wel alsof het niet volledig is afgemixt of dat er wat kwaliteitsverlies zit in de opname. Dat is jammer, want hierdoor missen sommige nummer 'kleur'.

Toch zeker goed voor 4,0*.

avatar van Erikpol
Door het live geweld dit jaar van PT en Steven deze ook weer eens oudere live opnames opgezocht. Weer wat vergeten parels ontdekt (the cat drumwerk bv). En ja het is een wat vlakkere opname, maar doet het prima bij een workout ook.