Cuby+Blizzards - Appleknockers Flophouse (1969)

Blues / Rock
Label: Philips

1. Appleknockers Flophouse (2:31)
  2. Unknown Boy (6:46)
  3. Help Me (5:36)
  4. Go Down Sunshine (7:03)
  5. Disappointed Blues (3:22)
  6. Midnight Mover (2:38)
  7. Black Snake (4:20)
  8. Checkin' Up on My Baby * (3:13)
  9. 116 a Queensway * (4:09)
  10. Because of Illness * (1:59)
  11. Wee Wee Baby * (3:35)
avatar van beruk
Goede blues van de heren uit Grollo e.o. Vind de stem van Harry Muskee na een paar liedjes niet te harden, dus ik draai em alleen voor de allerbeste nederlandse blues gitarist ooit: Eelco Gelling!
Herman Brood was hier al de band uit ge.....

avatar van Oldfart
......flikkerd omdat een dopehead niet paste bij zuipschuiten.

Laat dit nou net een album zijn waar ik Muskee goed vind zingen.
Appleknockers Flophouse en de laatste vier songs van deze plaat horen bij mijn C+B favorieten. Mooi werk inderdaad van Gelling, behoort tot zijn beste.

jdb
Appleknockers Flophouse !!!!!!!!!!!

Pieter Paal
De opener/het titelstuk is natuurlijk hier het hoogtepunt.
Leuk die bonus tracks (b-kantjes) op het eind.

|Joël|
Appleknockers Flophouse, mooie titel.

stuart
Het titelnummer is idd een knaller; moet de rest nog weer eens beluisteren, zo lang is het geleden.

avatar van vin13
De baspartij in Help me vind ik zeer geslaagd en het blijft nog steeds een goede plaat.

avatar van OmeWillem
Hele lekker bluesplaat. Cuby bewijst dat het in die tijd net zo goed was als the Rolling Stones

avatar van vin13
OmeWillem schreef:

Cuby komt in 2009 met nieuwe nummers en tourt weer.
Een nieuwe plaat werd wel tijd om weer eens wat andere nummers te horen tijdens hun shows.

avatar van Stijn_Slayer
Ik was vergeten hier een berichtje te plaatsen zag ik. Net de cd aangeschaft, want deze Cuby klassieker mag natuurlijk niet ontbreken in de verzameling van de liefhebber.

Het titelnummer is natuurlijk het bekendste nummer van de plaat, en hoewel ik het altijd toch wat amateuristisch en knullig vind klinken heeft het toch iets. Een aanstekelijke riff, en een melodie die zich in je hoofd nestelt. Het past ook eigenlijk wel in het rijtje met proto-hardrock nummers als 'Summertime Blues','Helter Skelter', 'Street Fighting Man' en 'You Really Got Me'. Dit toont wederom aan hoe vooruitstrevend en goed op de hoogte de Nederlandse muziekwereld destijds was.

De rest van het album staat vol met sterke bluesnummers. Ten opzichte van Groeten uit Grollo, en zeker ten opzichte van Desolation is dit toch een wat onderschat Cuby album, al wordt het natuurlijk wel als één van de beste Cuby albums gezien.

De bonusnummers krikken het niveau nog eens verder op. Wat gaat Eelco daar heerlijk te keer zeg!

avatar van trebremmit
Ken je het verhaal ook achter de hoes?

De hoes van de gelijknamige L.P. doet herinneren aan een echte mediarel in 1967
Cees Wessel en Anton Witkamp (destijds labelmanager en copywriter bij Phonogram/Polygram) hadden voor de LP Appleknockers Flophouse een publiciteitsstunt bedacht. Ze hadden naast de leden van Cuby + Blizzards een aantal boeren uit de omgeving van Wezup (gemeente Zweelo) uitgenodigd in het café van Willem Perkaan (bijnaam: een vat op klomp'n) voor een fotosessie voor de hoes. Iedereen kreeg gratis eten en drinken en toen de boeren redelijk in de olie waren, bracht Cees Wessels een stripdanseres naar binnen, die op de tap haar act opvoerde. In 1967 (de tijd van Phil Bloom, de eerst naakte vrouw op TV) was zoiets een opzienbarende gebeurtenis. De boeren vonden het op dat moment prachtig. Toen echter de volgende dag de ontnuchtering toesloeg en men door kreeg, dat er foto's en filmbeelden gemaakt waren, sloeg de paniek toe.
Burgemeester Greebe van Zweelo kwam in het geweer "om zijn burgers tegen een schandaal te beschermen". De foto's mochten dus niet gebruikt worden, vandaar dat op de hoes alleen de, eveneens heel vrolijke, bandleden te zien zijn.

Het cafe bestaat nog steeds.

avatar van Jan 1970
trebremmit schreef:
Ken je het verhaal ook achter de hoes?

Het cafe bestaat nog steeds.

Hmmm, ik vond het altijd al een vreemde hoes. De foto is op een rare manier "afgesneden" aan de onderkant, alsof het hoofdonderwerp op de foto de grote kast is.
Harry Muskee lijkt hier inderdaad al aardig in de olie...

Favoriete nummer? Tsja het is een open deur, maar toch Appleknockers Flophouse!
Ga ik gelijk even vermelden dat dit nummer is gebruikt in "De Drentse Bluesopera", een spektakel (bijna geheel in het Drents) over Drenthe, Blues en Boeren! Met in de begeleidende band o.a. Erwin Java en Fokke de Jong (Normaal). Het nummer heet dan Appelflappen Spookhuus.

deric raven
De versie van Claw Boys Claw blijf ik anders ook nog steeds goed vinden.

avatar van musician
Ik moet opbiechten dat ik deze cd pas vanmiddag heb gekocht. Ik kwam hem tegen, hij komt uit de Rotation serie uit 2002. Een goedkope serie maar over de kwaliteit valt weinig negatiefs te zeggen: de cd klinkt verder goed.

Een echte voorstander ben ik er niet van, cd's kopen van een juist overleden artiest. Ik zie mijzelf dan automatisch als een soort ramptoerist, zonder oorspronkelijke gevoelens voor de band. Daar ben ik eigenlijk op tegen.

Je schaart je onder het grote publiek dat meestal nog nooit iets heeft gehoord van de betreffende artiest maar vaak na zijn dood de beste herinneringen weet op te dissen, hem roemen alsof ze een kamer vol met (in dit geval) C & B prullaria en LP's/cd's hebben staan. Maar uiteindelijk al zijn cd's nog moeten kopen. Aan dat soort mensen heb ik een grote hekel. En daarom geef ik ook allereerst toe dat ik nog weinig muziek had van Cuby & The Blizzards. De bekendere singles uit de jaren '60.

Maar ik zag deze cd dus liggen, alle goede verhalen over Harry Muskee nog in het achterhoofd. En misschien had ik Appleknockers Flophouse ook wel gekocht als hij niet was overleden. Een combinatie van die beiden.

Ik had vanavond nogal wat te pennen overal en nergens dus ik heb het album drie keer achter elkaar kunnen draaien, zonder ook maar enig moment dat er sprake was van tegenvallende gevoelens. Integendeel.

Ik ben vooral weg van het titelnummer, de opening. Met recht hier het 'kort maar krachtig' principe. Maar prachtige oorspronkelijke blues, hier hoeft Muskee e.a. zich echt niet voor te schamen. Extra tracks zijn ook erg sterk. Ben blij dat ik het album heb gekocht. Eens kijken hoe zich dat gaat ontwikkelen.

avatar van Brutus
Voor mij het beste album van Cuby.
Twee nummers vind ik wat minder:
Black Snake
Unknown Boy

avatar van Tupelo
Niet slecht, maar wat mij betreft toch allemaal wat minder spannend dan Groeten uit Grollo.

avatar van ricardo
Prachtig mooi album met de heerlijke titeltrack waar het gitaarwerk echt op spettert. Vind deze eigenlijk nog beter dan groeten uut grollo, deze klinkt wat steviger en overtuigender, grollo vind ik gewoon trager, maar is daardoor misschien ook wel wat meer pure blues nog dan deze nog.

avatar van nlkink
Het verhaal achter de platenhoesfoto speelt zich af in 1969, niet in 1967. De stripdanseres is ook gefilmd maar zowel de foto's als de film mochten van de burgemeester van Zweeloo niet openbaar gemaakt worden. Met de film is dat zo goed gelukt dat sommige mensen die er toen bij waren enkele jaren geleden hardop twijfelden of er nou wel gefilmd was. Uiteindelijk is de film in 2012 of 2013 wel opgedoken en in het C+B museum in Grolloo vertoond.
Een andere foto van de avond in café Perkaan dook alsnog in 1977 op, en wel op de hoes van de outtakes verzameling 'Old Times, Good Times'.
'Appleknockers Flophouse' wordt gezien als het laatste echt goede album van C+B uit de periode 1965-1972.

avatar van ricardo
En wat vind jij nu zelf van dit album dan nlkink?

Ricardo,
Tot mijn schande moet ik zeggen dat ik de CD nog niet in mijn bezit heb. Ik ben wel van plan om 'm binnenkort aan te schaffen. Hij ligt in mijn woonplaats Assen voor € 6,-- in de bak, incl. een paar bonus tracks. Heb onlangs wel de nieuwe singles collectie aangeschaft. Die had even voorrang.
Zodra ik 'm heb zal ik éen beoordeling geven!

avatar van nlkink
Vandaag is het me gelukt om het C+B outtakes compilatie album 'Old Times, Good Times' op MM te plaatsen. De hoesfoto is een van de in eerste instantie verboden foto's die in café Perkaan zijn genomen tijdens de publiciteitsstunt. De foto geeft een goed beeld van het (huiskamer) café en alle aanwezigen.
Ook eigenaar Willem Perkaan is op de foto te zien, uiterst rechts.
Ik wil ook C+B fans oproepen om wat achtergrondinformatie aan te leveren en uiteraard hun mening over het bij elkaar gecompileerde materiaal.

avatar van nlkink
Heb de CD aangeschaft, een aantal keren beluisterd en ik moet zeggen dat het album me heel goed bevalt. Uiteraard kende ik de single 'Appleknockers Flophouse' al. Niks mis mee. Een terechte single en hit in 1969. Verder ben ik bijzonder gecharmeerd van 'Go Down Sunshine'. Eigenlijk denk ik dat op de lange termijn alleen het jazz-achtige 'Help Me' me kan gaan vervelen. Mijn exemplaar is de 'Rotation' reissue met de vier extra (B-kantjes) nummers. Erg leuk, maar eigenlijk had ik die al.

avatar van teus
De eerste 5 albums van Cuby vond en vind ik nog steeds het meest interessant van al hun werk
Waaronder dus deze uit '69 ...ook weer veel lekkere blues zoals we van hun gewend zijn
Alleen dan deTiteltrack heeft dan meer met rock dan blues van doen,maar zeker niet verkeerd, Appleknockers Flophouse is wel een onvergetelijke CubyClassic !
Verder hierop voor mij 2 Alltime Cuby favorieten ;Appleknockers Flophouse dus.., en een van de mooiste Cubybluessongs ; Go Down Sunshine

avatar van Paulus_2
Bezetting C+B:
Harry Muskee: vocals
Eelco Gelling: guitar
Helmig v.d. Vegt: organ piano
Herman Deinum: bass
Hans Lafaille: drums

Dit is inderdaad het beste album van C+B. Niet in de laatste plaats omdat Helmig van der Vegt achter de toetsen zit. Wat een geweldige pianist is hij. In alle nummers klinkt de piano alsof er een zwarte boogiepianist in de studio zit. Hoe die het voor het elkaar krijgt om in zijn solo in Unknown Boy er een paar 3 kwartsmaten doorheen te gooien. Briljant. Sorry voor Brood, maar van der Vegt laat de band op topniveau spelen.
Hij doet hetzelfde kunststukje op zijn Hammond in Evil Woman van het album Too Blind to See
Ook een geweldig album, eigenlijk net zo goed.
De CD, die ik heb, komt uit de serie "Original Tapes". Deze serie bracht per CD twee originele C+B albums uit: Apple Knockersflophouse / To Bind To See.
De bonustracks ontbreken daardoor op deze uitgave.

avatar van spinout
Deinum & Lafaille vormen nog steeds een ritmesectie. Deinum is geweldig op Help Me, wat stiekem gewoon een Nederlandse titel heeft.

Een album met een fraaie titel, een vreemde hoes (zie ook het verhaal van trebremmit hierboven) en gevuld met heel veel uitstekende songs. Die worden weer zo geweldig en intens neergezet door met name Eelco Gelling op gitaar, de zang van Harry Muskee en de toetsen van in dit geval Helmig van de Vegt. De eerste vier nummers zijn van een dusdanig hoog niveau dat we op weg lijken naar een klassieker. De laatste drie nummers zijn gewoon (erg) goed. Maar dan nog is dit alweer een fantastische plaat van Cuby + the Blizzards.

avatar van trebremmit
Sinds een paar maanden bestaat het cafe niet meer, en is het verkocht als woning.
Huis te koop: Wezuperstraat 2 a 7852 TG Wezup [funda]

Het interieur is nog niet veel veranderd sinds die tijd volgens mij.

Zo'n café moet toch een monumentale waarde hebben, vanwege de bijzondere geschiedenis.

avatar van ricardo
Wat een heerlijk sfeervol plaatje is dit toch! Stevige nummers worden afgewisseld met mooie rustige pure blues nummers. Vooral de geweldige opener is enorm genieten. Mijn favoriete Cuby album waarschijnlijk. Mooiste is dat het een band nog vlakbij mij uit de buurt is/was ook

ricardo schreef:
Mooiste is dat het een band nog vlakbij mij uit de buurt is/was ook

Ben je vast al wezen kijken in de oude boerderij van Harry Muskee, nu het Cuby + Blizzards museum in Grolloo? Oude sferen, leuke dingen te zien en mooi is het daar!

avatar van ricardo
Nog niet geweest, maar wel een goede tip van jou om dat toch eens te gaan doen