Trees - The Garden of Jane Delawney (1970)

Folk / Rock
Label: BGO

1. Nothing Special (4:29)
  2. The Great Silkie (5:11)
  3. The Garden of Jane Delawney (4:05)
  4. Lady Margaret (7:09)
  5. Glasgerion (5:15)
  6. She Moved Thro' the Fair (8:04)
  7. Road (4:33)
  8. Epitaph (3:24)
  9. Snail's Lament (4:39)
avatar van willemmusic
Ondanks afschuwlijk lelijke, psychedelisch bedoelde hoes, folk van aparte klasse, zoals ze alleen in Engeland in de jaren '60-'70 maken konden. Klinkt soms als Sandy Denny met de bluesgroep Steamhammer. Als dit geen aanbeveling is....

avatar van Protonos
willemmusic schreef:

Lelijk? Ik vind hem juist wel mooi.

avatar van willemmusic
Tja , smaken verschillen...
Echter... afgaand op je top 10 kan ik een eind meegaan in je muzieksmaak, m'n beste.

Elke elektrische folkgroup wordt vergeleken met de Fairport Convention...
Die was baanbrekend en maakte een stoffige muziekstijl opeens weer hip.
En wees zo menige gitaarvirtuoos (daar liepen er in Engeland nogal veel van rond) de weg naar andere richtingen dan bluesrock of progrock, iets nieuws, folk waar je je muzikale ei in kwijt kon.
Met een rits interessante folkgroepen als gevolg.
Virtuoos vind ik niet alleen de solo- en slag-, maar ook de basgitarist, ze spelen ..eh, p-u-i-k !
Alleen de drummer is wat zwak en fantasieloos.
En die Celia Humphris kan echt hemels zingen, vooral in duet met zichzelf.
Zo, dat vind ik van de muziek.

De hoes van 'On the Shore' (van het beroemde Hipgnosis) vind ik wel erg mooi passen bij de muziek, anders dan de tweedimensionale 'rebus' van de groep ree, die hierboven staat.

Meer over deze groep en de onwaarschijnlijke carreer move van Celia :
Trees | De Wissel - wissel.radio6.nl

avatar van Droombolus
Ik zit via mijn Trembling Bells manie van vorig jaar weer wat meer in de folk-rock sferen en heb deze maar eens in de herwaardering gegooid. Gelijk een halfje erbij en nu een voldoende.

Deze is niet zo veel minder als On The Shore, de plaat waar ik eigenlijk altijd automaties naar grijp als in aan Trees denk. Het enige wat er onvoldoende aan is, is de lead zang van Bias Boshell op ( gelukkig maar ) een van de nummers. Die gaat echt zo ongelofeloos vals dat de vullingen bijna uit m'n kiezen springen.