The Simpsons - The Simpsons Sing the Blues (1990)

Label: Geffen

1. Do the Bartman (5:10)
  2. School Days (3:57)
  3. Born Under a Bad Sign (3:08)
  4. Moanin' Lisa Blues (4:48)
  5. Deep, Deep Trouble (4:28)
  6. God Bless the Child (4:30)
  7. I Love to See You Smile (3:07)
  8. Springfield Soul Stew (2:37)
  9. Look at All Those Idiots (3:51)
  10. Sibling Rivalry (4:42)
avatar van andré
Ik ken het album niet, maar The Simpsons zijn een van de leukste series van de afgelopen 30 jaar. Zonde dat zo'n serie in Nederland totaal niet aanslaat. Voor de liefhebbers: elke vrijdagavond om 19.00 uur op Veronica.

Ten tijde van dit album was de serie redelijk populair, maar toen waren de afleveringen stukken minder als de laatste jaren het geval is.

avatar van Jordy
Zonder hier nou een tv-discussie van te willen maken, de serie zit (volgens de fans en critici) al minimaal 6 of 7 jaar in een hele grote kwalitatieve crisis. Dit album kwam uit rond seizoen 2, nét voor De Grote Simpsons jaren ('91-'97, ongeveer) en op het absolute hoogtepunt qua populariteit. De tijd dat iedereen in Bart Simpson-shirts liep

Grappig dat jaren na dato dan tóch naar buiten kwam dat Michael Jackson "Do The Bartman" had geschreven.

avatar van andré
Om hier een tv-discussie van te maken

Tja, ik volg de serie al enkele jaren (eerst op de BBC, en later sporadisch op de nederlandse zenders). Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet de exacte jaartallen ken welke ze hebben uitgezonden/nu uitzenden. Ik weet alleen wel dat de meeste afleveringen die ik heb gezien stuk voor stuk de moeite waard zijn.

liejanne
Ik ken the Simpsons sinds een paar maanden dankzij mn broer. Ben dr nu echt weg van!! Wat een briljante serie

Mijn aller- aller- allereerste CD En ik heb hem nog steeds.

En wat betreft die zogenaamde "crisis": Ik ben van mening dat de makers (en dan doel ik met name op David X. Cohen en Matt Groening) door hadden dat de scherpte die de seizoenen 3 tot en met (ongeveer) 10 hadden nooit oneindig vol te houden was. Naar mijn mening is de keuze om de serie voort te zetten in een vorm die aleereerst komisch is en indien mogelijk (maar niet noodzakelijk) sociaal satirisch zeer bewust genomen. Zij hebben de vrijheid en vinnigheid die ze niet langer in The Simpsons kwijt konden vervolgens in Futurama gestopt. Een serie die niet zozeer de Amerikaanse samenleving alswel de amerikaanse fantastische media op de hak nam.

Maar goed... Om er maar eens een mooie muziekgerelateerde Simpsons quote tegenaan te gooien:

Billy Corgan: "Billy Corgan, Smashing Pumpkins"
Homer J. Simpson: "Homer Simpson, smiling politely"

avatar van gemaster
Hehe, die aflevering heb ik gezien.

gemaster schreef:

Hehe, die aflevering heb ik gezien.

Hehe. Dat moment dat Peter Frampton boos wordt, omdat Sonic Youth wéér in zijn cooler zitten te rommelen.

Jordy schreef:

Ik weet niet op wat voor feiten deze uitspraak is gebaseerd?
Zelf vind ik de series van de afgelopen jaren even leuk als de series uit de beginjaren.
En ja, ik ben een fan!

haveman
Ik heb nu de eerste 10 seizoenen op dvd en ik moet eerlijk zeggen dat de eerste 5 seizoenen beter zijn dan seizoen 6-10.

Leuke cd dit.Leukste nummers Do the bartman, Deep trouble maar vooral Look at all those idiots met als leadsinger mr.Burns.

Kingsnake
Ha.

Deze heb ik ook.
Voor de gein gekocht.
Want het is natuurlijk niet een hoogstaand muzikaal werkstuk.

De zang is natuurlijk slecht omdat het de cartoon-stemmetjes zijn.
Voor de lol is dit geweldig.

RedLightCityBoy
Deze zal en moet ik op de kop weten te tikken!

avatar van Von Helsing
haveman schreef:

vind juist dat de verhalen dieper en breder worden na verloop van tijd. de eerste twee seizoenen vind ik de minste.

de cd ken ik niet maar wel naar op zoek.

Kingsnake
Het ceedeeboekje nog maar eens opengeslagen:

Op deze plaat spelen mee:

BB King (3)
Joe Walsh (2,4)
Jazzy Jeff (5)
Dr. John (7)
Paul Jackson Jr. (1,9)

avatar van Shelter
Dit is echt de shit!! hahaha. Ok het is meer lollig maar ik heb me er flink aantal jaren toch flink mee vermaakt. Ik had deze nog op cassette bandje.....eerlijk is eerlijk het is meer jeugdsentiment wat het overeind houdt...daarom toch nog 2,5*

haveman
Von Helsing schreef:

de cd ken ik niet maar wel naar op zoek.

Tweede seizoen één van de minste?

Met de afleveringen Bart gets hit by a car, Two cars in every garage, One fish, The war of the simpsons en Blood Feud is dit één van mijn favorieten.

avatar van PEN15
Aahh ik moest ineens denken aan deze. Indertijd geen cd speler, dus het werd in plaats van 40 gulden 17 gulden voor het cassettebandje. Ik wist al van te voren dat de albumversie van do the bartman (een parodie op do the bart???) afweek van the 12" versie, die ik overigens ook had. De covers zijn leuk gedaan en grappige nummers als deep deep trouble zijn leuk geschreven. Heel memorabel, een van de cd's die mijn ogen in tranen bezorgen als ik realiseer hoe hard de jaren zijn omgevlogen.

avatar van Keiztoer
Zeer goede productie met grote artiesten!
Dat hoor je er zeker aan af.
Mijn persoonlijke favoriet is 'Born under a bad sign' - Homer J. Simpson ft B.B. king.
Homer weet hier echt lekker zijn karakter te vertolken naar een blues nummer.
En dan het gelikte gitaar geluid van B.B. King, heerlijk!

avatar van 2MY
2MY
De versie van Do the Bartman op dit album is zo Michael Jackson (Remember the Time) dat je er idd versteld van staat dat die link nooit eerder werd bewezen. Het cd-singletje heb ik ook nog, wou hem eigenlijk wegdoen nu ik het volledige album heb, maar ik twijfel toch nog. Een maxi meer in m'n collectie zal nu ook ni zo erg storen denk ik.

De rest van het album had ik volgens mij nog nooit gehoord. Enkel Deep Deep Trouble - de tweede single - moet bij me nog ergens een schoolbelletje doen rinkelen... Niet echt een sterk nummer trouwens.

Born under a Bad Sign had zo op een Blues Brothers soundtrack kunnen verschijnen trouwens

God Bless the Child is op het randje van vreselijk...

En waar ken ik 'I Love to See You Smile' ook weer van... 'You've Got a Friend in Me' van Randy Newman uit de soundtrack van Toy Story lijkt hier wel belachelijk hard op. (*)

Look at all Those Idiots door Mr. Burns is dan weer een leuk verhaaltje op een melodie, met Smithers in de rol van zijn leven.

Al bij al toch redelijk geslaagd. En gooien we daar nog een portie jeugdsentiment bij, dan komen we algauw op tweeënhalve ster.

**1/2

(*)Ah juist: het cd-boekje vertelt me net dat 'I Love to See You Smile' ook door Randy Newman werd geschreven...

avatar van chloe
toevallig eergister deze lp gevonden bij een 2dehands winkel.
beetje aan t rondkijken in t hoekje met de lp's en daar stond ie tussen hehe.
uit nieuwsgierigheid/voor de lol meegenomen, de moeite waard om te houden?!
ik doe er zelf namelijk niks mee, en zie mezelf nou ook nog niet de blues zingen met the simspons
in stereo haha!

avatar van PEN15
Ik ben wat anders over deze Simpsons-plaat gaan denken. Over de inhoud heb ik nog steeds dezelfde mening, en ook al wist ik als fan aardig wat, ik ben er tamelijk laat achtergekomen dat de stemacteurs met hun eigen stem ver van de bekendste typetjes afzaten die ze inspraken. Harry Shearer's echte stem lijkt meer op principal Skinner dan op mister Burns. Ik vond het al behoorlijk knap om zo te kunnen praten, elke keer als ik Lenny of Ned Flanders hoor, denk ik daar een totaal ander persoon bij. Als Homer of een mr. Burns zingen moet nog veel moeilijker zijn. Dan Castellaneta zingt geregeld in de televisieserie, maar soms doet-ie dat toch verdomd goed zoals hier te horen in een parodie op Your Face van Maureen McElheron of Westside Story

avatar van ZAP!
PEN15 - misschien ook leuk om Harry Shearer eens 'in het echt' te checken? Hij zit bv. in This Is Spinal Tap (1984), A Mighty Wind (2003) en For Your Consideration (2006), alle drie mockumentaries.