Klaus Schulze - EN=Trance (1988)

West-Duitsland
Electronic
Label: Brain

1. En=Trance (18:53)
  2. Alpha-Numerique (16:28)
  3. FM Delight (17:28)
  4. Velvet System (17:49)
  5. Elvish Sequencer * (8:02)
totale tijdsduur: 1:10:38 (1:18:40)
avatar van Gerards Dream
Eindelijk weer een goede cd van Klaus Schulze, was bijna afgehaakt, omdat ik zijn werk wat hij maakte in de jaren tachtig nou niet je van het vond. Het was ronduit saai en er zat geen enkele groove in. Gelukkig was daar ineens En=Trance een album waarin ik mijn geloof in Klaus Schulze weer terug kreeg. Op dit album staan vier tracks die elk een dik kwartier duren. Elk van die tracks heeft een eigen karakter, maar toch horen ze bij elkaar. Dat is meteen zo goed aan En=trance, het houdt je wakker al doet de titel anders vermoeden.

In de vier delen laat Klaus Schulze horen dat hij nog prima muziek kan maken met gevoel voor detail en sfeer. Hierdoor zie ik als ik mijn ogen sluit mooie lansdhappen voorbij komen.

Een paar jaar geleden was ik toe aan een nieuwe stereo-instalatie en heb toen deze cd meegenomen om me te begeleiden bij de juiste keuze. De verkoper, die niet van het bestaan van deze cd wist, vond het een geluidstechnisch kwalitatieve opname die erg goed is om het hele spectrum van een instalatie te testen.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
En=Trance is een prima Schulze-album, waarmee Klaus bewijst zijn goede kunsten nog altijd te beheersen. Het klinkt vooral als een consequent en betrouwbaar album, waarop Schulze veel zelfverzekerder klinkt, dan bijvoorbeeld op voorgangers Dreams en Inter*Face. Niet dat dat slechte albums zijn, maar En=Trance heeft veel meer impact over zich.

Hoewel de muziek dus goed is, heeft En=Trance ook, ondanks het betrouwbare aspect van dit album, iets kils over zich. Ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met de keuze van de instrumenten en geluiden, aangezien álle nummers puur op digitale keyboards is gespeeld. Nu is het gewoon zo dat ook Schulze mee wil met z'n tijd, en daarom ook wil beschikken over de meest vernieuwende en geavanceerde apparatuur voorhanden. Het digitale tijdperk was daar nu eenmaal, en in de jaren '80 was dat de toegangspoort voor de wijziging in de klanken van de muziek van Schulze.
En=Trance mag wel gezien worden als één van de albums die dit tijdperk afsluit. Na dit album zou Schulze zich namelijk volledig gaan storten op het sampler-gebeuren...

Ondanks bovengenoemde is er voor de rest gelukkig weinig mis en worden er 4 nummers voorgeschoteld die gemiddeld een kwartier duren. In de beste Schulze-traditie is het genieten geblazen op de wijdse klanken, de effectieve beats en ritme-secties, de vlotte sequences, de voortkabbelende melodietjes. Hoewel elk nummer zijn eigen smoelwerk heeft, lijkt er toch onderling een thema doorverweven te zijn binnen de klanken.
Een echte favoriet kan ik er dit keer niet uithalen, of het moet in dit geval het redelijk pompeuze "Velvet System" zijn. De rest doet er eigenlijk niet voor onder.

En=Trance is vooral voer voor de doorgewinterde Schulze-fanaat. Beginners raad ik toch echt eerder zijn jaren '70-werk vanaf het album Timewind aan.
Ondanks dus wat kleine kritische nootjes, geen kwaad woord over En=Trance.

avatar van B.Robertson
Het zijn allemaal wel mooie klanken die je te horen krijgt op EN=Trance.
Echt veel variatie kennen de nummers echter niet, behalve dan de intro's.

Misterfool
Een tikkeltje gelikt door het gebruik van digitale keyboards. Hiermee verliest de muziek een stukje warmte/reliëf . Desondanks is dit wel een sterk en coherent album. De composities zijn goed in orde, hoewel Klaus wel eens verrassender uit de hoek gekomen is. Het klinkt hier haast of ik wat negatief ben, maar ik kan me eigenlijk verdomd goed vermaken met dit album. FM delight zou ik zelfs rekenen tot een van de betere composities van de beste man.