Steve Earle - Train a Comin' (1995)

Country / Rock
Label: Warner Bros.

1. Mystery Train Part II (2:33)
  2. Hometown Blues (2:42)
  3. Sometimes She Forgets (3:03)
  4. Mercenary Song (2:40)
  5. Goodbye (4:57)
  6. Tom Ames' Prayer (3:03)
  7. Nothin' Without You (3:02)

met Emmylou Harris

8. Angel Is the Devil (2:12)
  9. I'm Looking Through You (2:28)
  10. Northern Winds (1:41)
  11. Ben McCulloch (4:10)
  12. Rivers of Babylon (3:04)

met Emmylou Harris

13. Tecumseh Valley (4:28)
Down_By_Law
Komt zeker in mijn Top 25 aller tijden. Steve Earle's akoestische album, in de stijl van Bob Dylan met uitsluitend geweldige songs. 'Goodbye' is een klassieker (ook door Emmylou Harris gecovered, maar geef mij maar het origineel...) - en nummers als 'Ben McCullogh' en 'Tom Ames' Prayer' zijn memorabel en vertellen prachtige verhalen. Opvallend zijn ook de covers van Townes Van Zandt's 'Tecumseh Valley' en 'I'm Looking Through You' (orig.: The Beatles). Heerlijke plaat, maar helaas moeilijk te vinden tegenwoordig. 5/5

EVANSHEWSON
Down_By_Law schreef:

Dit is ook beslist mijn favoriete Steve Earle. Klinkt zeer intiem en doorleefd.
En hij covert The Beatles' I'm Looking Through You op meesterlijke wijze. Respect!

4.5 stars ****1/2

avatar van Shangri-la
Inderdaad Steve's beste, samen met The Mountain en Guitar Town. Deze is wat meer folkgericht wat mij zeer aanspreekt. Hij heeft momenteel een nieuw album uit die ook zeer de moeite waard is. Ik heb voor deze ook 4,5 sterren aan gegeven.

avatar van Kees-Jan
Op You Tube staat een werkelijk geweldige versie van Goodbye. Steve Earle samen met Emmylou Harris laten zien dat 1+1 veel meer is dan 2.

Davez
Kort samengevat: waauw.

Topnummer Ben McCulloch

Father McKenzie
Dat zo'n prachtplaat van zo'n rasartiest hier maar 27 povere stemmen genereert, het is me toch wat....

Ik heb me onlangs nog eens door mijn stapeltje Earle platen doorgewerkt - en merkte dat ik Copperhead Road niet eens had, shame on me, dus dat schafte ik gauw ook maar aan in de deluxe versie - maar de schoonheid van dit album hier is voor mij echt onverwoestbaar.

Voor mij het album waar ik qua sound het meest van hou. Ik verhoog maar naar de maximale score, zulke platen verdienen dat, dit kun je probleemloos geheel en al naar je i-pod rippen, dat klinkt altijd super!

Stijn_Slayer
Zeer sterk en sfeervol album. Als Emmylou Harris dan ook nog meedoet kan het niet meer stuk.

'I'm Looking Through You' vind ik echt een klasse beter dan het origineel.

Liefhebbers zouden deze ook eens moeten proberen: Ryan Bingham - Mescalito (2007)

Nog ff een stapje beter dan het Bruce-achtige Copperhead Road al was. Fijn dit ja, al had het van mij nog wel iets minder geproduceerd mogen zijn. Is er een leuk live album met deze nrs? Kan zeker te weten op nog een hogere score rekenen denk ik.

Edit: Die Mercanary Song speelde ie toch ook al in de docu Heartworn Higways? Heeft ook lang geduurt voordat ie het opnam dan...

avatar van henk01
Deze is ook goed te waarderen.

4.5*

avatar van Droombolus
Voor mijn jaardag gekregen en na vier maanden wordt ie nog steeds beter. Heerlijk naturel maar wel met veel sfeer. Opgewaardeerd naar 4*

Op zijn vroege werk vind ik 'm te veel het country neefje van Bruce uithangen en daarna was ik eigenlijk nooit meer aan hem toegekomen ......

avatar van nlkink
Het comeback album van Steve Earle nadat hij zijn verslavingen had overwonnen en meteen een echte knaller. Hij slaagt er zelf in om The Beatles te evenaren met zijn cover van 'I'm Looking Through You'. En van het dankzij Boney M verguisde 'Rivers Of Babylon' maakt hij weer een mooie gospel, zoals het hoort. Ook de eigen nummers zijn van hoge klasse. Mooie sfeervolle plaat.

avatar van heartofsoul
Aanvankelijk vond ik dit niet meer dan een solide album, maar gaandeweg (vooral gedurende de afgelopen 5 jaar) heb ik dit album steeds meer in mijn hart gesloten. Al die jaren had ik blijkbaar niet goed genoeg geluisterd, want het rootskarakter van Train a Comin' sluit veel meer aan bij mijn smaak dan de voorgaande albums, die meer op een rockleest waren geschoeid. Het transparante akoestische geluid met het bijbehorende instrumentarium kan mij zeer bekoren.En naast Earle's eigen hoogwaardige composities vind ik de covers ook prachtig. Vooral Tecumseh Valley van Townes Van Zandt is schitterend.

avatar van frolunda
heartofsoul schreef:

Ik heb een beetje dezelfde gedachtegang,dus ik kan net zo goed nu alvast die 4,5 ster geven want daar gaat Train a Comin' toch minimaal op het uitkomen.De sterke eigen songs,de zowel goed uitgekozen als uitgevoerde covers en de prachtige akoestische begeleiding die door prima productie verrassend vol en rijk klinkt.Dat alles maakt van Steve Earle's eerste plaat nadat die zijn wat uit de hand gelopen heroïnegebruik had aangepakt een klein,intiem meesterwerk.Gelukkig heeft zijn stem niet al te veel geleden van zijn verslaving want hij klinkt hier voortreffelijk en overtuigend.
Dat zelfde geldt min of meer voor zijn songschrijven,al dateren sommige al van jaren ervoor en staan er drie nummers van respectievelijk the Beatles,The Melodians en Townes Van Zandt op.Wel schuift Steve Earle hier met zijn sound nog wat meer naar de folk/roots op in plaats van de Country rock uit zijn begintijd.
Trouwens dat nummer van de Melodians,het overbekende Rivers of Babylon had voor mij niet zo gehoeven al ligt dat zeker niet aan Earle's uitvoering.
Voor het overige overtuigd Train a Comin' op alle fronten en behoort nog steeds tot de beste albums van Steve Earle's toch niet bepaald misselijke oeuvre.

avatar van Ri3n
Goodbye, wonderschoon.

avatar van potjandosie
waar ik op een zeker moment afhaakte bij Neil Young, ben ik vanaf zijn begintijd/debuut "Guitar Town" uit 1986 Steve Earle zijn werk altijd blijven volgen. het voelt niet goed als je een album van de man mist. dit oudje "Train A Comin" blijft samen met "I Feel Alright" en "El Corazon" tot mijn favoriete albums van de man horen. een persoonlijk album dat mede door de akoestisch gebrachte muziek voelt als een intiem, sfeervol huiskamerconcert. een mix van Steve Earle originals en covers. de melancholie van songs als "Sometimes She Forgets" en het kippenvel nummer "Goodbye" "raakt" 28 jaar later nog steeds. of het nu de country ballad "Nothin' Without You" met een heerlijke duet vocal van Emmylou Harris, de blue grass uitvoering van het Lennon/McCartney "I'm Looking Through You", de rockabilly sound van het outlaw nummer "Tom Ames' Prayer", of de gospel van "Rivers of Babylon" is, alle nummers op dit album kunnen mij bekoren. hoogtepunt is zijn intieme uitvoering van de tearjerker "Tecumseh Valley" een nummer van 1 van zijn leermeesters/inspirators Townes Van Zandt. in de liner notes van dit monumentale nummer schreef Steve Earle "I named by oldest boy after T. Nuff said..."
hoewel zijn "tribute albums" (Townes, Guy Clark, zoon Justin Townes, Jerry Jeff Walker) van de laatste jaren zeker het beluisteren waard zijn, is het wachten op een volwaardig nieuw album met eigen songs van de man. (zijn laatste "Ghosts of West Virginia" verscheen in 2020)

dit album werd geproduceerd door William Alsobrook & Steve Earle, recorded at Nashville, Tennessee

de muzikanten waren:
Steve Earle: (12 string) guitar, high string guitar, harmonica, mandolin & vocal
Peter Rowan: gut string guitar, mandolin, mandola & vocal
Norman Blake: dobro, guitar, Hawaiian guitar, fiddle
Roy Huskey: acoustic bass, bass
Emmylou Harris: vocals (tracks 7 en 12)