Don Caballero - What Burns Never Returns (1998)

Label: Touch and Go

1. Don Caballero 3 (9:42)
  2. In the Abscence of Strong Evidence to the Contrary, One May Step Out of the Way of the Charging Bull (4:35)
  3. Delivering the Groceries at 138 Beats Per Minute (5:49)
  4. Slice Where You Live Like Pie (5:09)
  5. Room Temperature Suite (5:31)
  6. World in Perforated Lines (3:52)
  7. From the Desk of Elsewhere Go (7:52)
  8. June Is Finally Here (4:56)
JonnieBrasco
Waar instrumentale post-rock zich gewoonlijk kenmerkt door melodieuze landschappen waarin ritmisch langzaam wordt opgebouwd naar heftige climaxen, is het bij dit album gewoon direct actie. Stevige experimentele en dissonante gitaren die je een klein beetje zou kunnen vergelijken met Slint's Spiderland, alleen is dit album vele malen actiever en minder langdraderig. Complex en dynamisch is het bijna continu, geen moment verveling. Elke seconde druipt over van kracht, slimheid, vetheid en virtuositeit, in zowel gitaren, bas als drums. (Met name drums!) Best transparante herrie in zijn totaal, daardoor een plaat die meteen goed gevonden kan worden, maar hij bloeit pas echt na menig luisterbeurt. Hij geeft energie, en hij vreet energie. Ongelooflijk, wat een topper!

avatar van Yak
Yak
Ga 'm binnenkort nog maar eens opzetten

avatar van itchy
Ian Williams is één van de meest onderschatte gitaristen ever. Een stijl uit duizenden, nooit op een cliché te betrappen. Hij speelt nu in Battles.

JonnieBrasco schreef:
Ongelooflijk, wat een topper!

Goed bezig, Jonnie. Als je dit goed vindt, waag je dan ook eens aan For respect en 2. Al zijn die wat moeilijker toegankelijk, vind ik ze zelfs nog beter dan deze.

JonnieBrasco schreef:

Klopt zeker, maar na de halsbrekende toeren van 2 is hier de storm desondanks toch wel enigszins gaan liggen, hoor.

JonnieBrasco
Op aandringen hierboven Don Caballero II geluisterd, echt een waanzinnig album. Meer dan twee musicmeterjaren heb ik er voor nodig gehad om bij dat album te belanden. Een hoogtepunt tijdens mijn zoektocht, en die conclusie al na 1 luisterbeurt, bedankt Paalhaas!

avatar van Paalhaas
Top 5 na 1 luisterbeurt?!

avatar van itchy
Da's de kracht van DonCab. Miauw!

II en deze vormen het hoogtepunt in het oeuvre van DonCab. II is de meer freakier plaat, deze is (relatief) kalmer en melodieuzer. Kiezen is zeer lastig, maar ik neig nar deze.

Parabola
Ik moest hier wel even aan wennen, maar na een aantal keren luisteren begon ik toch wel verkocht te raken aan dit album. Toegangbare complexiteit met geweldig drumwerk. Dit is een plaat die je geboeid blijft houden! 4*

avatar van BlueVelvet
Parabola schreef:

Probeer zeker ook Don Caballero 2!
Heerlijk energiek en veelzijdig!!

avatar van spinout
Vermoeiend en vervelend. Kan er niets anders van maken.

avatar van niels94
Nee, de klik met dit album, zoals sommige users hierboven schijnen te hebben, wil maar niet komen. Een hoop gedoe, wat goede fragementen, gefriemel dat niet altijd even memorabel is... Het gitaarspel is vaak wel tof en dit is zeker een voldoende waard, maar ik sta nog altijd niet te juichen bij deze plaat.

avatar van niethie
Die drums zijn echt niet normaal op deze plaat.
Het is over de gehele linie teveel een ongestructureerde chaos voor een heel hoog cijfer, maar de manier waarop iedereen elkaar steeds meer en meer probeert te overstemmen -bijna als een free-jazz band die nooit heeft geleerd een blaasinstrument te bespelen, maar wel ragt alsof hun leven er vanaf hangt - is wel imponerend. Je zou het maar live na moeten spelen...