Clan of Xymox - Clan of Xymox (1985)

Label: 4AD

1. A Day (6:43)
  2. No Words (4:29)
  3. Stumble and Fall (5:07)
  4. Cry in the Wind (5:18)
  5. Stranger (7:44)
  6. Equal Ways (5:47)
  7. 7th Time (4:40)
  8. No Human Can Drown (3:29)
  9. Muscoviet Musquito * (4:05)
  10. Stranger [Remix] * (5:23)
  11. A Day [Remix] * (9:13)
avatar van Edwynn
De donkere kant van de ziel van de jaren 80 lijkt te zijn ingevroren op deze plaat. Sommigen noemen dat 'gedateerd' maar voor mij hoort een dergelijk geluid bij dit soort gothic/wave acts. Stuwende door synthesizers aangedreven pop/rock muziek voorzien van veel echo effecten, heb ik het dan over. Gebukt onder zware economische tijden en een mogelijke atoomoorlog werden door menig Europese act de meest depressieve, sucidale albums opgenomen. En ''ons eigen' Clan Of Xymox deed daar vrolijk aan mee.

Deze treurwilgen verpakken hun uiterst wanhopige boodschap in heerlijk vlotlopende nummers met catchy hooks. Deze paradoxale combinatie kom je vaker tegen in dit genre en dat vind ik ook juist het aanstekelijke ervan.

Cultklassieker A Day wurmt zich direct in een lekker straf mechanisch tempo lang je buis van Eustachius. Een tempo dat zelden veel meer dan een beetje naar beneden gaat. De ijle leadgitaarpartijen geeft het nummer onbedoeld iets juicherigs. Desondanks geeft het wat extra smaak.
In Stumble And Fall wordt wat gas teruggenomen om de ruimte te kunnen bieden aan van die nostalgische synth koortjes waar menig vleermuis zich al hangend in de nok van een verlaten ruïne comfortabel bij moet voelen.

Clan Of Xymox vindt het wiel hier niet uit. Maar dat doet er voor mij niet toe als je met zo'n aardig stel nummers op de proppen weet te komen. Enkel de vocalen storen mij soms een beetje. Alsof de vocalist geen keuze kon maken tussen declameren of echt zingen, blijft het een beetje een vleesch nog visch verhaal. Gelukkig maakt de enorme echo veel goed.

Op dit titelloze album van Clan Of Xymox mag de Nederlandse gemeenschap ook wat mij betreft best trots zijn.

avatar van Man of Sorrows
Mordor schreef:
Niet meer uit m'n CD lade weg te branden de laatste tijd. Er is ook duidelijk inspiratie opgedaan bij een act als New Order. Ik verhoog hem naar de maximale score.

Dit moet in de loop der jaren mijn vaakst gedraaide album zijn. Dit album leunt erg op de sound van The Cure en New Order. Niet enkel qua sfeer, het kan haast niet anders of het idee van No Human Can Drown/Take Me For A Walk is ontstaan na het luisteren van het gelijknamige Cure nummer. Jump out of time/walk into my dream, aan welk Pornography nummer doet dit denken?

Sinds New Order succes boekte met Blue Monday zijn er talloze acts die geen graten zagen om deze succesformule om te toveren tot basis van hun eigen sound. Laten we echter niet vergeten dat Blue Monday ook is beïnvloed door enkele disco nummers en dat de grote Robert Smith op zijn beurt, niet enkel muzikaal maar tevens tekstueel, leentjebuur heeft gespeeld bij NO ten tijde van Movement en zijn opvolger (The Walk, of de link tussen A Strange Day/Truth, en zo kunnen we nog even doorgaan).

En ondanks/dankzij de inspiratie van andere bands, de eerste twee albums van COX blijven voor mij volkomen uniek. Op dit album en op opvolger Medusa weten ze de perfecte snaar te raken. De muziek is donker/melancholiek, maar nergens opdringerig of lachwekkend theatraal zoals bij SOM, The Mission of andere potsierlijke acts. De teksten zijn vrij eenvoudig maar de kracht bestaat erin om met enkele tekstflarden, dit in combinatie met de dromerige haast hypnotiserende synths en ijle gitaren, behoorlijk tot de verbeelding te spreken en een sfeer neer te zetten die ik noch voorheen noch nadien heb teruggehoord bij andere bands.

A Day moet destijds een kleine cult classic zijn geweest, en als je het nu terughoort is het nog steeds een zeer relevant nummer. Het versnelde tempo en zelfs elektroclash sound (hoewel het genre nog lang niet bestond) waren voor die tijd best opvallend te noemen. Voor de liefhebbers, beluister eens hun nummer Going Round uit Subsequent Pleasures, zuivere elektroclash bijna twintig jaar alvorens er sprake was van het genre.

No Words kondigt zich meteen als een rustiger nummer aan. Out In The Night It Could Be Fun en vervolgens krijgen we het relaas van kriebels op de dansvloer. Geen enkele handendaagse band komt ermee weg, echter weet COX dit zodanig te verpakken dat het na al die jaren nog steeds een (dansvloer) juweeltje is. Hetzelfde geldt voor de daaropvolgende nummers, dezelfde formule wordt gebruikt en Cry In The Wind snijdt misschien nog iets dieper dan Stumble And Fall.

Stranger klinkt mysterieus, The Seventh Time zelfs ronduit dreigend. Het allermooiste nummers is misschien nog wel Equal Ways, alsware een hypnose die de vergelijking doorstaat met New Order's The Him. No Human Can Drown is een meer dan waardige afsluiter, een simpel haast lieflijk liedje maar o zo treffend, met dank aan The Cure' Walk.

De liefde voor dit album zit dus behoorlijk diep. En opvolger Medusa? Daar is nog een flinke scheut Bowie aan toegevoegd (Low). Voor zover het nog kan is die misschien wel nog iets straffer dan dit debuut.

Als je 32 jaar na het debuutalbum nog een recensie krijgt dan weet je dat je iets goeds hebt gedaan. En dat heeft Clan of Xymox, natuurlijk samen met 4AD en John Fryer. Een prachtig album, één en al inspiratie en ambitie, werkelijk een van de allermooiste en indrukwekkenste albums ooit van Nederlandse bodem (sort of, want opgenomen in Schotland, in NL konden en kunnen ze dit niet begrijpen).

Opvolger Medusa is mogelijk nog beter, maar mist tegelijk wat van de directe sound van dit debuut. Hierna kwamen zeker nog goede, maar minder magische albums zoals Twist of Shadows en Phoenix, en daarna was het echt afgelopen. De diepe put waar Xymox in de jaren '90 in terecht kwam is naar mijn smaak daarna nooit echt ontstegen; jaar na jaar worden herhalingsoefeningen uitgebracht waarin de bloedeloze darkwave tot grote diepten afdaalt. Vast oprecht bedoeld maar hou daar aub. mee op. Clan of Xymox was een magische combinatie van haar leden van toen; Ronny alleen... Tja.