The Walkabouts - Berlin (2012)

Roots / Rock
Label: Glitterhouse

1. Rainmaker Blues (5:27)
  2. Rebecca Wild (5:02)
  3. The Dustlands (4:01)
  4. The Light Will Stay On (5:52)
  5. Bordertown (6:10)
  6. Long Drive in a Slow Machine (5:32)
  7. Lazarus Heart (5:13)
  8. Jack Candy (5:06)
  9. Every River Will Burn (6:58)
  10. Acetylene (3:31)
  11. The Stopping-off Place (5:09)
  12. Horizon Fade (5:17)
  13. Grand Theft Auto (12:47)
avatar van Tjeerd1975
Oef, wat mooi. Wederom. Blijven grootmachten, die Walkabouts.

kistenkuif
Eindelijk....daar zijn ze weer. Hier ga ik later meer over zeggen. Nu eerst aan de oliebollen en op naar de klok van twaalf..

kistenkuif
Gloedvolle en technisch perfecte live opname in een Berlijnse club zonder al te uitbundig gejoel of applaus. Het vertolkte repertoire is een dwarsdoorsnede uit hun loopbaan, een soort live compilatie zoals Wilco dat deed op het eveneens uitstekende Kicking Televsion. Leadzang afwisselend door Carla Torgerson en Chris Eckman die ook het leeuwendeel van het gitaarwerk verzorgt. En hoe! Het is goed hoorbaar dat deze muzikanten al decennia met elkaar spelen. Dit vind ik het betere werk uit de eredivisie.

Ik denk dat het publiek bij een band als The Walkabouts de moeite neemt om stil te zijn tijdens de performance.
Geen gepraat over de nieuwe schoenen die in de aanbieding waren, of het hardop stoere mannen gelul over het te versieren buurmeisje in de studentenflat.
Ook mij viel op hoe mooi dit allemaal klinkt; alsof je er zelf aanwezig bent; ik heb Chris & Carla ooit live gezien, dus weet waarover ik praat.
De drum klinkt wat blikkerig, maar heeft wel de juiste vibe.
Vaak wordt zelfs een live album overgeproduceerd, waardoor je een steriel, clean geluid krijgt, of juist het tegenover gestelde, geen goede productie, waardoor een modderig geheel.
Ik heb ook het live album Prague in bezit, maar sta meer achter de keuze van nummers waarvoor bij Berlin voor gekozen is.
Hoogtepunt blijft natuurlijk het prachtige The Light Will Stay On, hier terecht aanwezig, helaas niet op Prague.

avatar van philtuper
Prachtig. Prachtig.