Hexvessel - No Holier Temple (2012)

Finland
Folk
Label: Svart

1. Heaven and Earth Magic (1:32)
  2. Woods to Conjure (4:05)
  3. Wilderness Is! (1:31)
  4. A Letter in Birch Bark (4:32)
  5. Elegy to Goyahkla (1:26)
  6. His Portal Tomb (10:10)
  7. Are You Coniferous? (2:37)
  8. Sacred Marriage (7:55)
  9. Dues to the Dolmen (4:28)
  10. Unseen Sun (13:22)
  11. Your Head Is Reeling (4:26)
avatar van Don Cappuccino
Hele mooie plaat dit. Het is een folkplaat maar dan wel met veel hele mooie uitstapjes. De zanger klinkt als Ian Anderson van Jethro Tull, dat is gelijk een enorm pluspunt. De muziek is heel gevarieerd. Zo klinkt His Portal Tomb als Black Sabbath maar lijken we bij Are You Coniferous? Tom Waits te horen. De sfeer is heel rustgevend en het neemt me gelijk mee. Het wordt nergens te zweverig door soms heerlijke gitaren en blazers. Dit kan wel eens een album zijn dat aan het eind van het jaar in mijn top 10 staat.

avatar van Don Cappuccino
3 sterren vind ik echt te laag voor deze plaat, ik geef 4 sterren voor No Holier Temple. Ik draai deze plaat graag, Woods To Conjure is een geweldige opener met de Opeth-achtige gitaren en Miles Davis-blazers. Echt zwaar wordt dit album nooit, alleen op His Portal Tomb komen paar zware riffs langs. Het enige nummer wat ik minder vind ik Unseen Sun, dat gaat net iets te lang door. Voor de rest is dit een mooie plaat die liefhebbers van de huidige Ulver, Opeth en Jethro Tull zeker eens moeten beluisteren.

avatar van muziekobsessie
lekker spooky nummers leuk!

avatar van Lau1986
Ik kan helaas niet zoveel met dit album. Het zijn vooral rustige nummers die een beetje voortkabbelen en niet echt spannend worden. Als achtergrond muziek is het prima, maar als luisteralbum verveel ik mij erg snel.

avatar van RuudC
Een album dat nog regelmatig terugkeert naar de draaitafel voor wat rondjes. Hexvessel was natuurlijk een aangename ontdekking voor mij in 2013. Duurde lang om erin te komen, maar het was voor mij direct al fascinerend. No Holier Temple is terecht bejubelde plaat. Een logische opvolger van Dawnbearer. Het klinkt direct volwassener. Doordat de instrumenten nu wel goed gestemd zijn, valt een flink deel van de mysterieuze en spannende sound weg, maar er komt een heel prettige, poëtische folksound voor terug. Hexvessel doet me hier wel stiekem wat denken aan Magna Carta.

Toch is er niet gek veel veranderd. Wederom hoor je een heel scala aan instrumenten voorbij komen. De toevoeging van blazers vind ik erg mooi hier. McNerney's gedichten zijn goed genoeg. Ook belangrijk is dat de songs goed zijn. Woods To Conjure, A Letter In Birch Bark etc. Het zijn prachtige werkjes. Hexvessel geeft een heel fijne, moderne draai aan dromerige folkrock.

Tussenstand:
1. No Holier Temple
2. Dawnbearer

avatar van lennert
Je kunt het dromerig noemen, maar 'druilerig' vind ik eigenlijk ook wel een geschikte term. Ik heb het album flink wat keren beluisterd in de hoop dat de 3,5 die ik eerst had staan hoger zou worden, maar het irriteert me per luisterbeurt alleen maar meer tot het punt dat ik maar gewoon gestopt ben op de 2,5 sterren. Slecht is het niet, maar er gebeurt me echt veel te weinig. Als op His Portal Tomb een beetje wat Black Sabbath komt doorschemeren veer ik wel op, maar uiteindelijk dut ik ook weer in. Het voelt aan als iets waar ik met wat high hawaiians op veel beter van zou genieten, maar een soortgelijke sfeer krijg ik op dit moment gewoon niet in huis. De muziek zorgt er gewoon voor dat ik duf blijf. Dues To The Dolmen zou ik ook omschrijving als 'getokkel met gemompel'.

Tussenstand:
1. Dawnbearer