The Osmonds - Crazy Horses (1972)

Label: MGM

1. Hold Her Tight (3:18)
  2. Utah (2:20)
  3. Girl (3:38)
  4. What Could It Be (3:20)
  5. We All Fall Down (2:50)
  6. And You Love Me (3:40)
  7. Crazy Horses (2:40)
  8. Life Is Hard Enough Without Goodbyes (3:45)
  9. Hey, Mr. Taxi (3:05)
  10. That's My Girl (3:12)
  11. Julie (3:14)
  12. Big Finish (0:18)
avatar van rudiger
Crazy Horses is anno 2008 nog steeds `n kraker .
Je kunt hem in hetzelfde rijtje plaatsen als Block Buster - Sweet , Dynamite - Mud , en Take Me Bak Ome- Slade .

vondeich
Crazy horses is een dijk van een nummer

avatar van stephan73
Wat een laag gemiddelde. Het lijkt wel of de meeste stemmers alleen Crazy Horses kennen en er van uit gaan dat de rest niets kan zijn. Maar het album begint al ijzersterk met Hold Her Tight, dat als een trein maar doordenderd. De overige nummers zijn ook erg sterk, alhoewel die soms iets wisselvalliger zijn. Maar dat maakt dit album echt geen middelmatige plaat.

avatar van musician
Ik weet dat de Amerikaanse broers in sommige kringen niet echt worden gewaardeerd, gehaat zelfs, en ik heb zelf ook wel enige scepsis als we praten over The Osmonds na 1973.

Maar oorspronkelijk konden ze toch heel wat herrie maken, voordat ze zich overgaven aan het tranendal van de zoetgevooisde ballad en daarbij een fanatieke schare aan voornamelijke vrouwelijke fans aantrokken.

Oorspronkelijk, dat wil dus zeggen 'herrie', werd er nog behoorlijk gemaakt in de jaren 1971, 1972 en 1973. En dan ook in de situatie dat Merrill Osmond de leadvocalen voor zijn rekening nam (en niet Donny). Overigens waren de eerste albums ook al niet geheel ontdaan van enige zoethoudertjes. Crazy horses herbergt bijvoorbeeld ook And you love me en That's my girl.

Maar per saldo waren die eerste jaren op de keper beschouwd helemaal niet onaardig. Ja, je leeftijd op dat moment speelde natuurlijk ook een rol. En je werd natuurlijk behoorlijk beïnvloed door een wekenlange eerste positie voor Crazy horses en de vertoning van die clip in Toppop.

Maar Life is hard enough without goodbyes klinkt behoorlijk volwassen.
Singles, b-kantjes liepen nog behoorlijk door elkaar. Utah was het b-kantje van Down by the lazy river, maar die opvolger van de single Crazy horses is nu juist weer op het vorige album van The Osmonds te vinden.

Al met al was het overigens snel gebeurd met de muzikale familie, na 1976 met de laatste duetten van Donny met Marie ging het in de hitlijsten snel bergafwaarts. Volgens mij bestaat daar nog een leuke documentaire/film van...

avatar van perrospicados
1,5
Wat een heerlijke kud plaat. Toen fout nog echt leuk fout was en wat geweldig dat de hele familie in de Here was (is?) Lekkere fundamentalistische rechts Amerikaanse bagger. Geweldig!

avatar van spinout
Op Spotify staat een versie, duidelijk direct afgenomen van een oude Lp. De stevige nummers staan er toch wel op dit album.

avatar van judgepaddy
Crazy Horses. Mijn allereerste singletje. Een behoorlijk foute, desalniettemin geinige, onbedoelde parodie op rock muziek.

avatar van Robertoooooh
Ik hoor Led Zeppelin en de Beatles! En nog een vleugje Deep Purple op de koop toe. Ik ken mindere uitgangspunten. Leuk album.

avatar van LucM
Veel glamrockbands zijn door Led Zeppelin beïnvloed (naast Osmonds ook Slade, Sweet en Queen in hun beginperiode). Overigens vind ik dit album aardig maar geen hoogvlieger. Crazy Horses vind ik geweldig, Hold Her Tight vind ik ook goed maar er staan ook enkele mindere songs tussen. Osmonds is toch vooral een singles-band.