Neurosis - Pain of Mind (1988)

Metal / Punk
Label: Alternative Tentacles

1. Pain of Mind (3:07)
  2. Self-Taught Infection (3:02)
  3. Reasons to Hide (3:03)
  4. Black (4:56)
  5. Training (1:02)
  6. Progress (1:47)
  7. Stalemate (2:30)
  8. Bury What's Dead (2:06)
  9. Geneticide (2:35)
  10. Ingrown (2:24)
  11. United Sheep (3:06)
  12. Dominoes Fall (3:00)
  13. Life on Your Knees (2:20)
  14. Grey (2:41)
avatar van AOVV
Het debuut van Neurosis, toen ze nog punk/hardcore speelden waar weinig tot niets aan was.. Ik vind het al bij al nog meevallen, maar het valt natuurlijk in het niets vergeleken met wat ze daarna allemaal zouden presteren. Toch wel een opvallende evolutie.

avatar van bennerd
In historisch opzicht is dit een plaat die de liefhebbers van Neurosis moeten gehoord hebben, gewoon omdat de band in het prille begin helemaal anders klonk dan het allesverwoestende monster dat het vanaf grofweg 1992 werd. Op Pain of Mind speelt de formatie snelle (jawel) hardcore punk met veel thrashmetalelementen erin. Pure prut, want de band doet het veel slechter dan de gemiddelde collega uit die tijd. De evolutie van Neurosis is duidelijk een goede geweest, want in deze subdivisie zouden ze het niet gehaald hebben.

avatar van Johnny Marr
bennerd schreef:

En toch een 4* geven? Of is ie gegroeid met de jaren?

avatar van bennerd
Johnny Marr schreef:

En toch een 4* geven? Of is ie gegroeid met de jaren?

Zeer veel gegroeid, inderdaad. Keihard into Amebix en Discharge geraken zorgde ervoor dat het kwartje goed viel. Het is helemaal anders dan het latere werk, maar behoort zeker tot mijn favoriete Neurosisplaten.