Motorpsycho - Phanerothyme (2001)

Noorwegen
Label: Stickman

1. Bedroom Eyes (2:18)
  2. For Free (5:13)
  3. B.S. (3:41)
  4. Landslide (4:38)
  5. Go to California (8:00)
  6. Painting the Night Unreal (6:35)
  7. The Slow Phaseout (4:30)
  8. Blindfolded (3:44)
  9. When You're Dead (4:52)
avatar van itchy
Timothy's Monster kan daar ook nog wel bij

avatar van Kronos
Dat wilde ik er ook graag bij maar blijkbaar is dat album momenteel alleen te verkrijgen in een 4 cd Deluxe uitvoering van meer dan 30 euro. Dat is dan weer wat te veel van het goede. Maar het staat op mijn lijstje.

avatar van Helicon
Kronos schreef:
En die is?

De volgende stop wordt Blissard en dan door naar Trust Us en daarna naar Heavy Metal Fruit

avatar van Don Cappuccino
Kunnen deze mannen alles ofzo? Weer zo´n prachtalbum van Motorpsycho, veel invloeden uit de jaren ´60 hier. De opener is echt geweldig! Dit is echt een popplaat met af en toe met wat heerlijk gitaargescheur zoals bij Go To California. Niet een popplaat zoals nu maar popplaten zoals in de jaren ´60, vol met mooie zangmelodieën en nummers die geweldig in elkaar zitten. 4,5 ster.

Don Cappuccino schreef:
Kunnen deze mannen alles ofzo?

Daar komt het wel zo'n beetje op neer. Check ook voorganger Let Them Eat Cake (Barracuda is meer een tussendoortje met restjes), die zit in dezelfde lijn maar vind ik nog iets sterker.

avatar van Don Cappuccino
Ik ben een beetje op een Motorpsycho-ontdekkingsreis dus die komt zeker aan de beurt.

avatar van AOVV
Gek ook dat opener 'Bedroom Eyes' me doet denken aan het sfeertje op het album 'Bryter Layter' van Nick Drake. En dan bedoel ik uiteraard niet qua zang.

avatar van itchy
Dat heb ik ook, het klinkt heel intiem. Heel anders dan de rest van de plaat. Fools Gold op Blissard is ook zo'n soort nummer.

avatar van AOVV
De heren hebben duidelijk geopteerd voor een jaren '60 geluid op deze plaat. Op z'n Motorpsycho's, uiteraard. De Noorse band blijft een unicum in de wereld van de muziek. Prachtige nummers, en toch verrassend divers, als je 'm meerdere keren beluisterd. Daarom een opwaardering van mijn kant, halfje erbij.

4,5 sterren

avatar van kobe bryant fan
Een mooie plaat is dit van deze Noren, 9 sterke songs met een sterke muzikale begeleiding.
4 sterren met kans op meer.

avatar van lennert
Spuuglelijke (ironische?) voorkant, maar Phanerothyme is wel weer een album dat overtuigt. Geeft een warme jaren '60/'70 strandsfeer, waarbij vooral het aan The Doors herinnerende Go To California positief opvalt. De koperen blazers zijn bijna niet meer aanwezig, in plaats daarvan is vooral de veel gemoedelijkere dwarsfluit te horen. De speelduur is precies goed, de productie geeft een warme sound en de strijkers die op een nummer als For Free te horen zijn helpen om de sound lekker gevarieerd te maken. Het mist bij vlagen misschien nog wat punch, maar over het geheel kan ik er zeker goed van genieten. Eentje voor de warme juli/augustus-avonden.

Tussenstand:
1. Trust Us