Miles Davis - Relaxin' with the Miles Davis Quintet (1958)

Jazz
Label: Prestige

1. If I Were a Bell (8:20)
  2. You're My Everything (5:21)
  3. I Could Write a Book (5:13)
  4. Oleo (6:28)
  5. It Could Happen to You (6:40)
  6. Woody 'N You (5:02)
De beste plaat van de Steamin', Workin', Cookin' en Relaxin'-serie. Stuk voor stuk schitterende nummers met groovy thema's en geslaagde improvisaties. Miles laat van zich horen met z'n typische sound (tikkeltje melancholisch, met demper), Coltrane speelt bedeesd zoals dat hoort bij sommige nummers, Red Garland speelt genieus en PJ Jones drumt alles voortreffelijk bij elkaar. Verdienste is dit geen enkel nummer onderuitzakt in een slechter sfeertje; deze cd is gewoon 40 minuten puur relaxin'

EVANSHEWSON
JJ_D schreef:

Een kenner aan het woord, zoveel is duidelijk!

Slechte platen heeft Miles Davis volgens mij nooit gemaakt, zal deze eens opsporen en beluisteren...

avatar van andreas
JJ_D schreef:
De beste plaat van de Steamin', Workin', Cookin' en Relaxin'-serie.

Uiteindelijk zijn deze vier afzonderlijke albums het resultaat van twee opname-dagen voor Prestige in 1956. Ik bekijk ze dus liever als een geheel; de opdeling is louter commercieel.

De waarde van deze opnamesessie is dat ze de belangrijkste neerslag vormt van wat nu algemeen bekend is als "het eerste grote quintet" van Miles Davis.

JJ_D schreef:

En deze manier van legato spelen was nu net zo revolutionair: de rechtstreekse wegbereider van de modale jazz op Kind of blue...

Gish
Ik blijf het een matig album vinden, misschien baanbrekend in die tijd, het klinkt nu erg gewoontjes. Verre van spannend in ieder geval.

avatar van Stijn_Slayer
Heel aardig, maar niet super zoals 'Round About Midnight. Ik ga ook snel de andere drie uit de serie beluisteren.

Gish schreef:

komop, die ritme-sectie is fantastisch... de manier waarop paul chambers z'n baslijn kan laten "bouncen" door de notenkeuze... geniaal!

avatar van Metalhead99
Beter dan "Cookin' with...", want hier zitten naar mijn mening geen missers op. Een heerlijke zondagmiddagplaat. Een lekker ontspannen jazz album met een aantal prachtige composities.

Misterfool
Relaxin' van Miles Davis is een leuke wegluisterplaat, desondanks laat het ook geen blijvende indruk achter. Het latere(zeg maar post-1958) werk van Davis heeft in vergelijking een stuk groter onderscheidend vermogen. Weg leuk om hier een van de eerste muzikale stappen van Coltrane te horen, maar ook hij moet nog verder groeien. De ritmesectie is erg strak, maar die typische basloopjes blijven niet echt mijn ding. If i were a bell is het hoogtepunt mijn inziens.