JW Roy - Laagstraat 443 (2005)

Roots
Label: Munich

1. Nie Meer Goed (4:12)
  2. Saam (3:10)
  3. Rabobankblues (3:19)
  4. Kortsten Dag (3:54)
  5. Cis Verdonk (3:05)
  6. Dood (3:11)
  7. Tijd Um Te Verdoen (2:42)
  8. Naar Zeeland (4:09)
  9. As Ge Ooit (3:40)

met Gerard van Maasakkers

10. Niemand in de Stad (4:25)
  11. Marionneke Sanders (4:09)
  12. 443 (5:03)
avatar van dudehere
Jan Willem dit keer in het Brabants, mijn taal .
Het geeft de muziek van jw roy toch zeker meerwaarde. Het maakt het album een stuk persoonlijker.

Mooie verhalen gezongen met die karakteristieke whiskey-stem van Jan Willem op de klanken van lekkere rustige amerikaanse bluesy/ rootsmuziek.

Over dorpsfiguren als Cis Verdonk en verhuizen naar Amsterdam.

Het nummer 'As ge ooit' is gezongen met Brabants dialect singer/songwriter Gerard van Maasakkers.
De man die hem heeft aangemoedigd om ook eens in het Brabants te zingen.

dikke 4*

ben vandaag naar een optreden van janwillem met gerard van maasakkers geweest en ik moet zeggen, het was zeer de moeite waard.
De spelvreugde straalse van beide heren af. Ze speelden samen, dan een nummer van maasakkers en dan weer van roy. Zelf vind ik de nummers van roy toch wat meer afwisseling bevatten, maar de combinatie van beide stemmen geeft zeer zeker een meerwaarde.
Dat hoor je op deze cd op het nr as ge oit. Wat mij betreft een goede zet van jan willem om brabants te gaan zingen. Ik heb er iig een hele mooie middag aan overgehouden Ik zet het cdtje nog maar eens op.

avatar van Ludo
Rabobankblues is een van mijn favoriete nummers van dit jaar. Jammer dat hij af en toe de cabarateske toer op moet gaan zoals in Naar Zeeland en Marionneke Sanders.. Doodzonde.

avatar van Yak
Yak
Ik voel me nog even geroepen om mijn 4,5* toe te lichten voor dit album. Jan Willem komt uit hetzelfde dorp als ik, en alle vorige incarnaties van zijn band heb ik dan ook van jongs af aan op dorpsfeesten meegemaakt. Met zijn bluesy albums als J.W. Roy had ik in eerste instantie niet echt veel, het is gewoon niet echt mijn muziek al vind ik Kitchen Table Blues toch wel een sterk album. Maar tjonge de jonge, wat komt hij op dit album prachtig, gevoelig en soms heerlijk kolderiek uit de hoek. Rabobankblues, As ge ooit en Kortsten Dag zijn wat mij betreft zo'n beetje de mooiste Nederlandstalige nummers ooit geschreven, ik krijg er echt de ijskoude rillingen van. Natuurlijk met een vlaag nostalgie daarbij, want alle nummers zijn uit het leven van de Brabantse dorpeling gegrepen en daar heb ik nu immers zelf ook achttien jaar van mijn leven tussen rondgehangen. Een zeer bijzonder album dat me na aan het hart ligt, hartverwarmend en tegelijkertijd weemoedig.

avatar van Yak
Yak
Opgehoogd naar 5*. Ik sta echt bijna te janken bij dit album, echt godsallemachtig mooi. Morgen speelt Jan-Willem hier in Den Haag, daar moet ik bij zijn.

Ben al even fan van het engelstalige oeuvre, daarom kon ik de overstap naar het nederlands niet zo waarderen.
Op elastiek muziek samen met gerard M. gezien.
Leuk maar meer niet, afgelopen weekend een intiem concert in een kroegje in tilburg gezien. de nederlandstalige nr's waren schitterend gelijk de cd gekocht!!
Raar hé dat ik het nu wel kan waarderen.
J W heeft een prachtstem die in beide talen uitstekend uit de voeten kan

fredpit
Na bovenstaande berichten gelezen te hebben moet dit mijn volgende aankoop worden. Gerard vd Maasakker heeft mij al positief verrast en ik vermoed dat dit wel in hetzelfde straatje ligt.

(beetje last homesick blues..)

fredpit
Wat een fijn plaatje is dit.

Ik schoot spontaan in de lach Bij Marionneke Sanders. Bij men heete ze anders, maar het was wel hetzelfde station.

Blijft voor mij bijzonder als Nederlandstalige (?) muziek dit soort ontroerende liedjes maakt. Prachtig vormgegeven CD-hoesje met verzorgde inlays. En ken je dat verhaal achter Rabobankblues? Zijn vrouw trakteert hem op een bezoekje aan het Van Goghmuseum ter ere van zijn 37ste verjaardag. Bij aankomst grote rij voor kassa. En hé, een aparte kassa voor Rabobankrekeninghouders met amper een rij. Komt die rekening toch goed uit! Na rondwandeling merkt hij dat hij onder de indruk is van 1 schilderij. Van Gogh had het gemaakt toen hij 37 jaar werd.....
En als je bij As Ge Ooit niet geraakt wordt dan ben je van steen.

Imagine.
Ik heb hier nog nooit van gehoord terwijl ik naast Knegsel woon... Misschien maar een keer een CD van hem gaan beluisteren.

avatar van T.A.
Yak schreef:

Kijk, dat soort emoties zetten je nog eens aan om een album te gaan beluisteren. Ik ga het proberen.

avatar van Frunnick
Toen ik erachter kwam dat (wat mij betreft) de 2 mooiste nummers van Gerard van Maasakkers van JW Roy kwamen, heb ik meteen Kitchen table blues en deze gekocht.

Daar heb ik absoluut geen spijt. van.
Nu nog maar een aantal keer geluisterd maar erg mooie muziek.
Ga hem zeker binnenkort live bewonderen. Hij schijnt live erg goed te zijn..

avatar van Madjack71
"Alles gezegt nou is het echt, kumt nie meer goed" Een zeer sterk nummer en er valt nog genoeg te zeggen op dit album. JW Roy via Gerard van Maasakkers leren kennen. En dit pareltje voor wel heel weinig kunnen kopen bij de outlet van Bijenkorf nota bene.
Dit album ademt een warme sfeer uit met zijn doorleefde stem en in zijn moerstaal. Lekker languit in de avond opzetten met een biertje/wijntje erbij..fris voor geheelonthouders. Verder bevat dit album nog een paar pareltjes meer zoals o.a: rabobankblues (prachtige titel trouwens), cis verdonk (verdienstelijke cover van GvM), Dood (puur, direct en van alle franje ontdaan), As ge ooit (duet met GvM, mooie combinatie van stemmen), Niemend in de stad (dezelfde desolatie als die van De Dijk) Daarnaast zit er bij dit album ook een mooi boekwerkje over het brabantse leven) Doet me denken aan Brabant ge verandert van Ad de Laat. Fijn om te zien dat JW Roy met zijn nieuwste cd wat meer de erkenning krijgt die hij verdient.

avatar van "H."
Madjack71 schreef:
JW Roy via Gerard van Maasakkers leren kennen..

Ook ik heb JW leren kennen via Gerard van Maasakkers. Ooit nog eens live gezien op "grensincidenten" een cultureel festival op de grens Baarle-Nassau / Baarle-Hertog dat destijds met financiële steun van beide gemeenten en de provincies Noord-Brabant en Vlaanderen op landgoed Schaluinen werd georganiseerd. Omdat ik mede in de organisatie zat had ik makkelijk toegang tot de artiesten. Een geanimeerd gesprek met deze ras Brabander volgde. Het gesigneerde exemplaar van deze cd staat op een mooi plekje in de kast. Mooie herinnering.
Voor wat betreft deze cd is "dood" het topstuk voor mij. JW zijn ruwe stem enkel begeleid door de gitaar. Het verplaatsen van de vingers over de snaren duidelijk hoorbaar. Pure emotie. "Want ik hou zo van dit leven en van jou