Rory Gallagher - Defender (1987)

Ierland
Blues / Rock
Label: Buddha

1. Kickback City (4:51)
  2. Loanshark Blues (4:30)
  3. Continental Op (4:36)
  4. I Ain't No Saint (5:02)
  5. Failsafe Day (4:26)
  6. Road to Hell (5:34)
  7. Doing Time (4:09)
  8. Smear Campaign (4:49)
  9. Don't Start Me Talkin' (3:38)
  10. Seven Days (5:17)
  11. Seems to Me * (4:55)
  12. No Peace for the Wicked * (4:06)
avatar van vielip
Onverwachts toch nog een sterk album van de latere Rory na een aantal mindere platen. Opener Kickback city reken ik tot één van z'n machtigste songs!! Wat een heerlijke groove zit in dat nummer. Loanshark blues, Continental up, Don't start me talking, Road to hell; alleen laten ze een bezeten Rory horen.

avatar van Ronald5150
Rory Gallagher. Topgitarist pur sang. Of het nu blues is of rock, Gallagher hanteert een smaakvolle mix van beide stijlen. Ook op "Defender" laat hij weer de mooiste klanken uit zijn Fender schallen. Albumopener "Kickback City" heeft een fantastische riff en groove en de toon is direct gezet. "I Ain't No Saint" laat vooral de bluesy kant Gallagher horen. De eerste helft van deze plaat neigt vooral naar rock. Goed uitgevoerd, meer dan goed gespeeld, maar het echte vuurwerk begint voor mij op de tweede helft, waar Rory Gallagher meer richting de blues schuift. "Don't Start Me Talkin'" en "Seven Days" zijn doorspekt met blues, waarbij Gallagher op het laatstgenoemde nummer ook laat horen dat hij fantastisch slide gitaar kan spelen. Gallagher sluit "Defender" af met het prachtige "No Peace for the Wicked" en bewijst met deze plaat wederom zijn legendarische status als gitarist.

avatar van Chungking
Ik heb het ook meer voor de bluesy kant van Rory Gallagher, maar die dubbele opener Kickback City en Loanshark Blues is echt meesterlijk, rocken als de beesten!
Wat een topper toch die man

avatar van Brutus
Ik vind de combinaties die Rory uitvoert van Blues en rock geweldig.
Dit is ook weer een geweldig album.
Het heerlijke, Smerige nummer I Ain't no saint vind ik fantastisch.

avatar van Geert van der Loo
Rory Gallagher in bloedvorm op deze plaat. Ik heb de LP waarbij de laatste 2 nummers er als een bonus op een 7” singletje bijzitten. Geinig. De LP start met het hard rockende Kickback City en eindigt fraai akoestisch met het blues nummer Seven Days, alles wat er tussen zit is de moeite waard.