Rory Gallagher - BBC Sessions (1999)

Ierland
Blues / Rock
Label: Buddha

1. Calling Card (8:25)
  2. What in the World (9:17)
  3. Jacknife Beat (8:59)
  4. Country Mile (3:17)
  5. Got My Mojo Working (5:17)
  6. Garbage Man (5:54)
  7. Roberta (2:37)
  8. Used to Be (4:59)
  9. I Take What I Want (6:57)
  10. Cruise on Out (5:49)
  11. Race the Breeze (6:53)
  12. Hands Off (4:58)
  13. Crest of a Wave (3:57)
  14. Feel So Bad (4:58)
  15. For the Last Time (4:13)
  16. It Takes Time (4:28)
  17. Seventh Son of the Seventh Son (7:59)
  18. Daugher of the Everglades (6:12)
  19. They Don't Make Them Like You (3:58)
  20. Toredown (5:14)
  21. When My Baby She Left Me (5:00)
  22. Hoodoo Man (7:23)
Dit is niet de BBC-sessions die ik in 1999 kocht. De mijne heeft op kant 1 live-opnames van Calling Card (de beste van de drie, die ik ken), What in the World (met dank aan Since I've been lovin' you), Jackknife beat, Country Mile/Got my Mojo Working, Garbage Man, Roberta, Used to be, I take what I want en Cruise on out. Op kant 2 staan 12 radio-opnames (van Race the breeze tot Hoodoo Man). Maar de hoes is wel dezelfde.
Rara, hoe kan dat? Ik durf dus niet te stemmen.
Een andere plaat die ik mis op deze site is de live-verzamelaar Calling Hard, met live opnames van oa Cradle Rock, Tattoo'd Lady, Bullfrog Blues (Did you ever ....) en Do you read me.
Wie o wie helpt mij?

deze is op cd uitgekomen een jaar of 4 geleden ... dacht ik

avatar van Droombolus
M.Nieuweboer heeft volgens mij gelijk: deze tracklist klopt gewoon niet. Ik heb allerlei web-winkels gechecked en een tracklist zoals boven staat kom ik gewoon nergens tegen ........

M.Nieuweboer schreef:
What in the World (met dank aan Since I've been lovin' you) ?

Je zal toch op z'n minst toe moeten geven dat Page in deze vergelijking de schijn tegen heeft. Hij wordt niet voor niks "The Magpie" genoemt ! Ergens op het web is een komplete site gewijd aan waar Page wat weggepikt heeft en voor welk nummer........

Probleempje met je redenering deze keer is alleen dat Since I've been lovin' you het oudere nummer is (1970)!

MetalDex
Ik heb ook een BBC Sessions met een hele andere tracklist. Overal waar ik 'm op internet zie, heeft hij ook die andere tracklist:
Hier, hier , en hier en ook op een betrouwbare fansite kom ik deze tracklist tegen.
Volgens mij bestaat deze versie helemaal niet. Zou een van de stemmers ons misschien duidelijkheid kunnen verschaffen? Anders moet deze maar aangepast worden met de werkelijke tracklist.

M.Nieuweboer schreef:

What In The World ( Traditional / Arr. Rory Gallagher )

Een song wordt een Traditional 50 jaar na de dood van de componist .......

Dan heeft Rory de instrumentatie van Since I've been lovin' you onder de traditional gezet. Want in 1925 waren er nog geen electrische instrumenten. Waar is die site met jatwerk van Page trouwens? Ik ken er een paar en ben nieuwsgierig welke er nog meer zijn.

M.Nieuweboer schreef:

De site kan ik niet meer vinden vrees ik. Wel het artikel wat er over geschreven werd, dat staat op www.furious.com/PERFECT/jimmypage.html

avatar van Oldfart
Als deze tracklist niet klopt wat is dan wel de goede?
Moet die dan niet vervangen worden?

Van de nummers die hier vermeld staan zitten, daar zitten ook Taste songs bij, zijn dat dan ook opnames met Taste, of later gespeelde uitvoeringen, toen Rory al solo was gegaan??

En wat dat jatten van Page / Zeppelin betreft; 'lenen' van eerder werk, andere muzikanten hoort bij de ontwikkeling van de muziek, dat gebeurt al eeuwen, maar vanaf de eerste Zep plaat maken Page c.s. zich schuldig aan het niet vermelden van hun bronnen.
Is het ooit duidelijk geworden waarom hij dat niet doet?
Geen zin om royalties te betalen?

Joy
page en plant zaten nogal op de centen, dus ja

Nu zou de speellijst correct moeten zijn.

avatar van Ampivinni
heb ooit een kopietje van disc 2 gekregen van een goede vriend .

alvast een 4,50 voor disc 2!

avatar van jeroenheinz
Zal je snel eens disc 1 geven dan

avatar van viking1
Prachtige dubbel cd van rory.
1ste schijfje live opnames 2schijfje studio opnames.
Goed gemasterd en gemixed lekkere vette sound.
Mooie uitvoeringen van de nummers.
Wat onbekender werk en veel bekende toppers.
Goede aanvulling op mijn rory gallagher collectie.

avatar van Chungking
M.Nieuweboer schreef:

Net eens even What In The World en Since I've been lovin' you eens na elkaar beluisterd maar ik volg je niet. Er zijn hier en daar wat gelijkende noten (het kan dat er een paar keer dezelfde akkoorden en/of toonladders worden gebruikt, maar dat kan ik op het gehoor niet zeggen), maar om nu te zeggen dat de instrumentatie dezelfde is, dat gaat veel te ver.
En zoals hierboven werd gezegd, is de kans groter dat Page heeft gejat van de traditional.

Ik vind eigenlijk ook dat Rory op dit nummer meer als Peter Green klinkt dan als Page.

Sowieso wel twee absolute topnummers! (Since I... is denk ik toch mn favoriete Led Zep nummer)

avatar van Chungking
Er komt relatief veel postuum uit van Rory Gallagher, maar dit is in ieder geval een erg mooie toevoeging aan het oevre!

Met name CD 1 dan, allemaal live-opnames, en dit van nummers die niet op zijn andere live-platen staan.
Het begint met een erg straffe versie van Calling Card (veel beter dan de studioversie), en ook What in the World is prachtig. Daarna wordt via Country Mile - dat naadloos overgaat in Mojo Working - de gaspedaal ferm ingedrukt en ook Roberta (als uitsmijter van Garbage Man) is knallend. Used To Be heb ik ook altijd een wat onderschat nummer gevonden dus blij dat dit hier op staat, maar doet toch onder voor I Take What I Want daarna, en die doet dan mss ook nog onder voor de afsluiter.
Een vurig optreden, letterlijk dan, want blijkbaar vlogen de drums zelfs in brand tijdens het laatste nummer met als toepasselijke titel Cruise on out
Ik kan hier trouwens meer dan op andere platen genieten van het spel van Lou Martin (mooie klank in het algemeen).

Het fijne van CD2 is dat het een erg goede selectie is van de betere nummers uit vnl. zijn eerste drie albums (Daughter of the Everglades! For the Last Time! Crest of a Wave! ), aangevuld met een paar covers (When My Baby She Left Me, Toredown en Feel So Bad). Toch is deze cd iets minder essentieel, niet elke versie heeft zijn meerwaarde tov de originele studioversie.

Maar dus toch maar weer wat plaats vrijmaken in de platenkast