De Dijk - Live (1990)

Label: Mercury

1. Tarzan (3:30)
  2. Het Gevoel Is Weg (4:08)
  3. Groot Hart (3:43)
  4. Blanke Man (4:51)
  5. Wakker in een Vreemde Wereld (3:03)
  6. Mag het Licht Uit (4:34)
  7. Jukebox Blues (3:32)
  8. Niemand in de Stad (4:48)
  9. Wat een Vrouw (3:17)
  10. Ze Komt Terug (4:18)
  11. Deze Stad (5:21)
  12. Onderuit (5:25)
  13. Ik Kan het Niet Alleen (3:37)
  14. Dansen op de Vulkaan (7:13)
  15. Nergens Goed Voor (4:27)
  16. Bloedend Hart (5:13)
  17. Lovesong 100.001 (5:25)
avatar van vanh
Toch echt het album van De Dijk dat in je kast hoort te staan. De cd laat horen waar de band goed in is; Live optreden.

Een cd vol geweldige nummers die live geweldig uitgevoerd zijn.
De Dijk weet wel hoe ze een feestje moeten bouwen.

En dan staat dit geweldige album maar op 3,60?! Dat terwijl hun volkomen uitgemolken grootste hits uit 2006 hoger wordt gewaardeerd.
Mensen, ik word wakker in een vreemde MusicMeter wereld!

Super CD. Inderdaad een must.

Toppers:
Niemand in de stad
Lovesong 100.001

avatar van indana
Echt een ongelofelijk goed album. Wat een sfeer en door welke emoties gaat dit allemaal wel niet? Absoluut hoogtepunt: Niemand in de stad, dat orgeltje...heerlijk.

Iedereen drinkt bier in het cafe
En wie niet drinkt rijdt auto.....

Poezie van de bovenste plank. De allerbovenste wel te verstaan.

Eh, de rest ligt ook op die plank hoor.

avatar van Madjack71
Een Dijk van een Live album en misschien wel een van de betere uit de hollandse pophistorie...maar goed dat baseer ik niet op vergelijkingen.
Uitgaande van de uitvoeringen die hier op staan, geeft het i.i.g wel mij dat gevoel.
Los nog van het feit dat hier gewoonweg hele sterke nummers op staan, die live overeind blijven of zelfs beter overkomen. De Dijk is een band met passie, gevoel en overtuiging. De Dijk is de som der delen en drijft niet alleen op het charisma van Huub. Dat maakt ze i.m.o misschien ook wel een van de beste acts van nederland.

Wat de setlist betreft, nou die staat als een huis. De grote nummers staan er op en ook een fix aantal lekkere rockers. Favorieten...jawel een stuk of zeventien.

avatar van Metal-D78
Niets toe te voegen aan bovenstaande commentaren. Waar ik de studio platen van De Dijk nog wel eens gezapig vind overkomen is dit een plaat die van begin tot eind de aandacht weet vast te houden. Prima mix van uptempo, langzame blues(rock) en swingende rampestampers.

avatar van Deren Bliksem
Een erg onderschatte band in Nederland, vooral hun optredens zijn geweldig. Zoals Solomon Burke ook zei: Als deze band uit Amerika kwam, zou het een grote band geweest zijn.

En daar sluit ik me bij aan.

avatar van Madjack71
Deren Bliksen schreef: Een erg onderschatte band in Nederland

Ik vind dat wel meevallen. De Dijk heeft juist door zijn succes gestaag maar vaardig op te bouwen juist een zeer gewaardeerde reputatie. Door de jaren heen hebben ze een eigen geluid gekregen. Daarnaast zijn de optredens over het algemeen altijd uitverkocht, is hun album Niemand in de Stad uitgebreid aan bod gekomen in de serie Classic Albums en zijn de teksten van Huub in boekvorm uitgebracht, los nog ws. van de zilveren harp in 1987 en gouden harp in 1993 die ze ook nog binnen gehaald hebben en hun Edison Oeuvre en popprijs....erg onderschat...eerder juist op waarde geschat. Daar getuigt dit sterke live registratie die alweer dik twintig jaar oud is ook van. Niemand in de Stad was hun definitieve doorbraak waarvan de blanke soul hier ruim aan bod komt.

avatar van Deren Bliksem
Je hebt wel gelijk eigenlijk. Maar ik bedoel een beetje meer als bijvoorbeeld een vergelijking met Blof. Die krijgen natuurlijk veel meer airplay enzovoorts.

Maar ben het verder wel met jou eens hoor.

avatar van vincentcorjanus
Grote Klasse, Niemand in de Stad

"Live" of niet, dit is gewoon de beste plaat van De Dijk ooit. Alle studio-uitvoeringen klinken hol en leeg vergeleken bij dit vastgelegde optreden. Dit album heeft die vieze ubergezelligde Guus Meeuwis sfeer in Ahoy of welk stadion dan ook. Wel jammer dat Huub van de Lubbe zo slecht verstaanbaar is als Frank Boeien. Toch, er is geen betere.

Draai dit album nog regelmatig, maar vreemd genoeg ben ik vergeten erop te stemmen....nu maar herstellen dan... mijn lijflied Nergens goed voor.... topmuzikanten, nummers en passie in de categorie A-plus!

avatar van gigage
De Dijk scoort hier op de site lang niet zo goed als De Kift. Waar m dat in zit weet ik niet. Mooie teksten en simpele rockers wisselen elkaar mooi af op dit energieke liveplaatje uit vervlogen tijden.