Samson - Head On (1980)

Label: GEM

1. Hard Times (4:42)
  2. Take It Like a Man (4:08)
  3. Vise Versa (4:45)
  4. Manwatcher (3:37)
  5. Too Close to Rock (3:36)
  6. Thunderburst (2:06)
  7. Hammerhead (3:40)
  8. Hunted (3:00)
  9. Take Me to Your Leader (3:49)
  10. Walking Out on You (6:38)
  11. Angel with a Machine Gun * (2:54)
  12. Kingsway Jam * (9:51)
avatar van Eddie
Leuke plaat, ik kwam hem gister tegen op vinyl (180 gr ). Ondangs alle lof die gitarist Doug(?) Samson krijgt is het toch echt Bruce Dickinson die deze plaat naar een hoger niveau tild. Samson was destijds ook een band van formaat, speelde destijds in het voor pragramma van Rainbo in het wembley stadium. (Ze zijn toen wel ontslagen als voorprogramma, omdat ze op verzoek van het publiek een toegift gaven ) 3*

avatar van Eddie
Deze plaat moest ff groeien maar ik vind hem leuker dan leuk, sterker nog ik vind hem steen goed, vooralnummers als Vice Verca en hammerhead. Doet zeker niet onder voor de eerste twee maiden platen, virtual XI en X-factor en mag voor mij op een lijn met een maiden klassieker als No prayer... Ik verhoog naar 4.0*

avatar van Jazper

avatar van C. botulinum
Ik heb em ook liggen, maar heb em nog niet echt goed geluisterd. Tot nu toe vind ik Hammerhead en Vice Versa positieve uitschieters, maar nogmaals, ik moet er nog even voor gaan zitten. Vooralsnog een 3,5.

avatar van Eddie
Luister hem nog maar eens een paar keer, en je zult er achter komen dat deze plaat niets onderdoet voor de eerste 2 maiden platen.

Zal ik zeker doen

Heb jij het album "Shock Tactics" al eens geluisterd???

avatar van Eddie
Nee ben ik naarstig naar op zoek, maar dan wel op 180 gramms vinyl net als Head on.

avatar van HiLL
Dit was toch voor de tijd met Gert?

ja daarna zou het grote succes met gert en studio 100 komen

avatar van C. botulinum
Wees niet bang, ik zal geen albums aanprijzen van de tijd NA Gert

Maar Eddie, heb het album zelf op cd, en kan t je aanbevelen. Dus als je het kan vinden (op vinyl dan voor jou ) zou ik em kopen

avatar van Eddie
doe ik zeker, ik heb hem zelfs al een keer gevonden maar toen vond ik hem wat te prijzig ( 20 euries)

Tja, het leven van een Bruce Dickinson-fan is zwaar

Bobiej
C. botulinum schreef:
HammerHead en Vince Vega

Kan je nu ook al stemmen op users?

avatar van MichelDumoulin
Bruce Bruce zingt hier nog niet met van die enorm lang aanhoudende hoge uithalen en dat bevalt me eigenlijk prima.

Jammer dat de goede man naar Maiden overstapte.

"Thunderburst (co-written with S.Harris)." Klinkt als The Ides Of March.

avatar van Rinus
Een album uit de begin periode van de N.W.O.B.H.M.. Paul Samson heeft een heel rijte albums gemaakt, en de band kende verschillende samenstellingen. Op dit album zit Bruce Dickinson op zang. Een heel aardig album, alleen is de productie wat aan de magere kant.. En inderdaad, het nummer "Thunderburst" lijk heel erg op "Idles of March" van Iron Maiden.

Oorspronkelijk uitgebracht op het GEM label. Ik heb de originele engelse persing, met inlay vel, op vinyl.

avatar van Kos
Kos
Jazper schreef:

avatar van eddy_lives
aanrader voor de fans is zeker ook de biceps of steel videoclip voor de film incubus, daar is een echt jonge bruce te zien

je kan hem vinden op youtube onder biceps of steel...

avatar van MichelDumoulin
Eddie schreef:

Nu voor maar 8 euries te bestellen bij Cosmox (HQ vinyl!)

avatar van Edwynn
Leuk album met enkele sterke tracks zoals Vice Versa

Leg trouwens eens het instrumentaaltje Thunderburst eens naast Maiden's The Ides Of March en zoek de verschillen.

Opvolger Shock Tactics vind ik nog een klasse beter.

avatar van ozwald
Inderdaad allebei leuke platen. Don't get mad (niet met Bruce) vond ik ook nog wel lekker. Daarna uit het oog verloren. Lees net dat Paul Samson 8 jaar geleden al gestorven is.

MindRuler
Jazper schreef:

grapjurk!

Ik verkies deze boven Shock Tactics.

avatar van Edwynn
Uhm ik zou denken dat je dit bericht bij Shock Tactics had willen zetten.

avatar van Colonel Mortimer
Klopt foutje. Zal bericht daar plaatsen.

Prima album. Goeie zang van Bruce, en de nummers zijn gedreven en hebben een mooie opbouw. De productie is wat spartaans, maar echt storend is het niet.

Als groot bruce (bruce):p fan mag ik niet klagen met dit geweldige album van samson. Heerlijke zang en strakke gitaar solos. Deze plaat zit al maanden in mijn auto..blijft een knaller! Mijn favos: take it like a man & walking out on you. Op youtube staan ook wat unieke videos van samson tijdens het reading concert in 1981..laatste concert van bruce dickinson voordat hij naar maiden vertrok... Tja en samson was geen slechte band..integendeel:p

Nieuwstad
Aardige muziek. Maar mensen die hier beweren dat dit op gelijke hoogte staat met de eerste Maiden platen kan ik echt ff niet volgen.. Zo goed zijn de nummers nou ook weer niet. En zonder Bruce had al helemaal niemand hier aandacht besteed dacht ik zo.

avatar van iggy
Grappig om via JijTube al die oude HardRock/Metal platen weer tegen te komen. De laatste dagen deze weer eens een aantal malen beluisterd.

Head On blijkt ook nog vandaag de dag best een geinige plaat te zijn. Volgens mij heeft drummer Thunderstick wel een flinke vinger in de productie pap gehad. De drum staat wel erg centraal in de mix ha.
Het zijn vooral de eerste 3 nummers die er lekker inknallen. Met als absoluut hoogtepunt Vise Versa. Verder zijn Thunderburst en Walking Out on You nog zeer te pruimen. De rest kan me minder bekoren.

Op naar Shock Tacktics ha.
Jammer dat Before the Storm niet helemaal op JijTube staat.

avatar van Brutus
Dit album vindt ik absoluut niet beter dan de eerste twee maiden albums.
Ik vind wel dat Bruce hier beter op zingt, dan bij maiden.
Toch boeit deze plaat me niet.
De bonus tracks vindt ik wel erg goed, samen met Too close to rock

avatar van LinkinPark90
Leuke plaat van Samson (R.I.P. Paul Samson, onderschatte gitarist) met Bruce Dickinson achter de microfoon.

Van de drie albums die ik in bezit heb (de eerste drie) vind ik deze het sterkst. Jammer dat de productie niet zo sterk is (zeker vergeleken met bijvoorbeeld een Judas Priest of Iron Maiden uit die tijd).

Het klinkt wat steviger dan het debuut. Mooie gitaarstukken en prima ingezongen door Bruce. Via de solo carrière van Bruce Dickinson Biceps of Steel leren kennen en zo dit album. Van Hard Times en Vice Versa werden clips uitgebracht.

Verwacht geen Iron Maiden album (hoewel Thunderburst verdacht veel op The Ides Of March gelijkt) maar een prima hardrock / NWOBHM album.